کد خبر: ۷۷۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۱
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان درباره راه‌های میان مدت برای حل مشکل آب شرب شهر کرمان گفت: انتقال آب از سد شهیدان امیر تیموری به کرمان یکی از کارهای صورت گرفته است که ان‌شاءالله با ایجاد بزرگترین تونل انتقال آب در کشور به طول 38.5 کیلومتر که عملیات اجرایی آن از اسفندماه سال جاری آغاز خواهد شد ظرف 5 سال آینده مشکلات آب این شهرستان حل خواهد شود.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایسنا؛"محمدرضا بختیاری" در جمع خبرنگاران درباره میزان بارش باران طی سال جاری در استان کرمان گفت: متاسفانه تا تاریخ 16 دیماه جاری متوسط بارندگی در استان کرمان 15 میلیمتر بوده است این در حالی است که متوسط بارندگی در استان طی 40 سال اخیر 33 میلیمتر بوده است.

وی ادامه داد: بیشترین میزان بارندگی در استان در شهرستان‌های سیرچ و سیرجان با 43 میلیمتر و کمترین میزان نیز در ریگان بوده است که هیچ‌گونه بارندگی در این منطقه صورت نگرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان با بیان این‌که سال 93 سال آبی خوبی برای استان نبوده است، اظهار کرد: طبق اعلام سازمان هواشناسی وضعیت خوبی هم از لحاظ میزان بارش برف و باران برای استان پیش‌بینی نشده است و احتمالا سال خشکی برای استان کرمان باشد.

بختیاری با اشاره به خاموشی موتور پمپ‌ها به عنوان یکی از مصوبات 17 گانه طرح همیاران آب استان کرمان اظهار کرد: خوشبختانه در شمال استان طبق برنامه زمان‌بندی شده خاموشی موتور پمپ‌ها صورت گرفته است، به گونه‌ای که درشهرستان‌های سیرجان، رفسنجان و انار در آذرماه موتور پمپ‌های کشاورزان خاموش شد و در شهرستان‌های انار، شهربابک و بافت نیز این طرح هم اکنون در حال اجراست و در شهرستان ارزوئیه نیز بعد از تعطیلات عید سال 94 موتور پمپ‌های آنها خاموش خواهد شد.

وی با اشاره به صرفه جویی 100 میلیون متر مکعبی آب نسبت به سال گذشته از طرح خاموشی موتور پمپ‌ها اظهار کرد: در جنوب استان کرمان متاسفانه این طرح اجرا نشده است و امیدواریم بعد از سال این کار انجام شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان با اشاره به برقی کردن چاه‌های کشاورزی با اعتبار 1200 میلیارد تومان به عنوان دیگر مصوبه طرح همیاران آب استان گفت: از 24 هزار حلقه چاه آب مجاز در استان کرمان تقریبا نیمی از آنها برقی شده‌اند که طبق برنامه‌ریزی 5 ساله ان‌شاءالله تمام چاه‌های مجاز استان برقی خواهند شد.

بختیاری با اشاره به نصب کنتور هوشمند آب گفت: یکی از مصوبات شورای آب استان نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌هاست. به دنبال مدیریت مصرف آب در این طرح هستیم و هیچ‌گونه محدودیتی برای کشاورزان ایجاد نخواهیم کرد، بلکه به دنبال تعیین میزان مصرف آب هستیم تا بتوانیم برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

وی اظهار کرد: نصب کنتور هوشمند یک تکنولوژی جدید در کشور است که هم اکنون در استان‌های فارس و خراستان رضوی در حال اجراست و اولویت اول نیز در شمال استان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان درباره تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز در استان کرمان نیز گفت: متاسفانه استان کرمان بعد از استان فارس دارای بیشترین چاه‌های غیر مجاز در سطح کشور است. از 35 هزار حلقه چاه شناسایی شده در استان تفریبا 11 هزار حلقه چاه غیرمجاز است که از این چاه‌ها در حدود 1 تا 1.2 میلیارد مترمکعب برداشت آب سالیانه صورت می‌گیرد.

بختیاری با بیان این‌که چاه‌های غیرمجاز ضربه سنگینی را به منابع آب زیرزمینی استان کرمان زده است، تصریح کرد: طرح همیاران آب زمانی موفق است که مردم و کشاورزان همکاری کنند، زیرا نجات استان و بخش کشاورزی در گروی اجرای این طرح و تعامل با مسئولان است.

وی با بیان این‌که مصرف آب کشاورزی در استان معادل کل آب شرب در کشور است، تصریح کرد: در حدود 6.6 میلیارد مترمکعب میزان مصرف آب استان در بخش کشاورزی است که از میزان، 600 میلیون مترمکعب آن متعلق به آب‌های سطحی است و 6 میلیارد مترمکعب آن متعلق به منابع آب زیرزمینی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان با بیان این‌که 130 میلیمتر میزان بارندگی در استان کرمان است، اظهار کرد: در استان کرمان 800 میلیون متر مکعب آب سطحی وجود دارد که نسبت به سایر استان‌های کشور میزان قابل قبولی است ولی متاسفانه برداشت بی‌رویه و خارج از منطق از این آب‌ها صورت می‌گیرد و باید راندمان کشاورزی را بالا و میزان آب مصرفی را کاهش دهیم.

بختیاری با اشاره به این‌که باید به سمت کشت‌های کم آب رو حرکت کنیم، اظهار کرد: میزان راندمان کشاورزی در استان کرمان 35 درصد است، اما میزان مصرف آب در این بخش 95 درصد است که از استاندارهای جهانی بسیار فاصله داریم.

وی درباره تعامل آب منطقه‌ای و دستگاه قضا اظهار کرد: به صورت جدی با افرادی که چاه‌های غیرمجاز دارند برخورد خواهیم کرد، اما باز هم معتقدیم که باید تعاملی بین مردم و مسئولین استان صورت گیرد و کاری کنیم که هر کرمانی یک پلیس آب و یک همیار آب باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان با اشاره به الگوی کشت در استان کرمان اظهار کرد: به دنبال تغییر الگوی کشت، آبیاری تحت فشار و هم‌چنین لوله گذاری در سطح مزارع بخش کشاورزی هستیم تا بتوانیم از میزان مصرف بی‌رویه آب در این بخش جلوگیری کنیم.

بختیاری درباره مصرف آب شرب استان کرمان نیز گفت: مصرف آب شرب در استان کرمان تقریبا در حدود 270 میلیون مترمکعب است که 180 میلیون مترمکعب آن در سطح شهرها و 90 میلیون متر مکعب آن در سطح روستاها مصرف می‌شود که میزان 4 درصد کل آب استان کرمان است.

وی با اشاره به این‌که 25 تا 30 درصد آب شرب استان در حال هدر رفت است، اظهار کرد: شبکه‌های آبرسانی استان و به ویژه شهر کرمان بسیار فرسوده است که متاسفانه به علت کمبود بودجه سازمان آب و فاضلاب امکان تعویض این شبکه آبی وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان اظهار کرد: آب شرب در شهر کرمان دچار مشکل است و در کوتاه مدت شاید این مشکلات حل شود اما باید بپذیریم که آب شرب شهر کرمان دچار مشکلات جدی است و باید برای حل آنها اقدامات جدی صورت گیرد.

بختیاری درباره راه‌های میان مدت برای حل مشکل آب شرب شهر کرمان اظهار کرد: انتقال آب از سد شهیدان امیر تیموری به کرمان یکی از کارهای صورت گرفته است که ان‌شاءالله با ایجاد بزرگترین تونل انتقال آب در کشور به طول 38.5 کیلومتر که عملیات اجرایی آن از اسفندماه سال جاری آغاز خواهد شد ظرف 5 سال آینده مشکلات آب این شهرستان حل شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بحث انتقال آب از بهشت‌آباد به کرمان نیز در هیات دولت مصوب شد و وزارت نیرو نیز متولی این امر شده است و امیدواریم از سال آینده نیز عملیات اجرایی آن آغاز شود.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: