کد خبر: ۷۷۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۸
معاون اداره کل صادرات کالای بانک توسعه صادرات ایران گفت: مدیریت ارشد بانک توسعه صادرات ایران تلاش دارد پیرو ابلاغ بسته های حمایت از صادرات در سال جاری تفاهم نامه های لازم را با سازمان های مربوطه به منظور تامین مالی هرچه بیشتر فعالان این بخش منعقد کند.

طاهره نورسته در جمع فعالین اقتصادی تبریز گفت: بانک توسعه صادرات از سال 1370 بعنوان یک اگزیم بانک در جهت توسعه مقوله مهم صادرات غیر نفتی تاسیس و مبدل به اهرم دولت برای تامین مالی تولید صادرات محور شد.
وی افزود: تفاوت بانک توسعه صادرات بانک تخصصی صادرات با سایر بانک های تجاری کشور، این است که علاوه بر وظایف معمول بانک ها همچون اعطای تسهیلات و پذیرش تعهدات،در حوزه مشاوره، حمایت، پشتیبانی و به روز بودن با فضای بین الملل و شناسایی بازارهای هدف را نیز بر عهده دارد.
نورسته تصریح کرد: در حوزه اعطای تسهیلات سیاست بانک توسعه صادرات بر این بوده که با نرخ سود حداقلی( ترجیحی) به منظور کاهش قیمت تمام شده کالاهای صادراتی مشتریان خود اقدام کند که امروز در سیستم بانکی این هدف را به خوبی دنبال کرده است به طوریکه در حال حاضر نرخ تسهیلات تلفیقی بانک از محل منابع بانک و منابع صندوق توسعه ملی در بخش تسهیلات ریالی در دامنه نرخ سود 14.5-13.5 درصد قابل پرداخت است.
معاون اداره کل صادرات کالای بانک توسعه صادرات ایران یادآور شد: بانک توسعه صادرات به عنوان بانک عامل صندوق توسعه ملی از بدو تشکیل این صندوق منابع خوبی را از آن صندوق جذب کرده است و کماکان این تعامل در جهت حمایت بیشتر از صادرکنندگان ادامه دارد.
وی با اشاره به بسته حمایت از صادرات در سال 1398 گفت: مدیریت ارشد بانک توسعه صادرات ایران تلاش دارد پیرو ابلاغ بسته های حمایت از صادرات در سال جاری تفاهم نامه های لازم را با سازمان های مربوطه به منظور تامین مالی هرچه بیشتر فعالان این بخش منعقد کند، امیدواریم با جذب منابع بیشتر و تلفیق آن با منابع صندوق توسعه ملی، طیف وسیع تری از مشتریان را با منابع ارزان قیمت تامین مالی کنیم
وی در ادامه به تشریح روند اعطای تسهیلات به شرکت های دانش بنیان پرداخت و گفت: طی سنوات گذشته بانک توسعه صادرات از طریق خط ویژه ای با همکاری صندوق فناوری شریف داشت، نسبت به ارائه تسهیلات به شرکت های دانش بنیان اقدام می کرد که از سال 1396 با انعقاد تفاهم نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تامین مالی این دسته از مشتریان با استفاده از صندوق توسعه ملی ونرخ ترجیحی 12 درصد انجام می پذیرد.
معاون اداره کل صادرات کالای بانک توسعه صادرات ایران گفت: بانک توسعه صادرات همواره تلاش داشته با انعقاد تفاهم نامه با سایر سازمان های متولی امر صادرات به منظور حمایت از صادرکنندگان زیر مجموعه سازمان های یادشده، بتواند دامنه ارائه خدمات خود را توسعه دهد.
وی در مورد تامین مالی شرکت های کوچک و متوسط گفت: طی سال های اخیر بانک توسعه صادرات، در این بخش متناسب با بخشنامه های ابلاغی، عملکرد خوبی داشته و کماکان آماده ارائه خدمت در این بخش است.
نورسته به موضوع عاملیت بانک توسعه صادرات از سوی سازمان توسعه تجارت اشاره کرد و گفت: طی سال های گذشته، بانک توسعه صادرات، بانک عامل برای اعطای یارانه سود تخصیصی سازمان توسعه تجارت بوده، در حال حاضر نیز به محض تخصیص منابع مذکور متولی تخصیص یارانه سود به صادرکنندگان کالا و همچنین اعطای تخفیف های بخش صدور ضمانت نامه ها برای صادرات خدمات فنی و مهندسی خواهد بود.
نورسته با تشریح انواع تسهیلات بانک گفت: اعطای تسهیلات در قالب اعتبار فروشنده شامل تسهیلات قبل و پس از صدور کالا و خدمات می شود؛ تسهیلات قبل از صدور به منظور تامین سرمایه در گردش شرکت ها برای آماده کردن محصول صادراتی اعطا می شود و از آنجا که گشایش اعتبار صادراتی برای صادرکننده ما با مشکل روبرو شده، بر اساس قرارداد تجاری یا برنامه صادراتی توجیحی که صادرکننده به بانک ارائه می دهد،به صادرکننده تسهیلات ارائه میشود.
وی در ادامه به تشریح شرایط اعطای تسهیلات پس از صدور به صادرکنندگان پرداخت و گفت: بانک می تواند با تسهیلات پس از صدور کالا و خدمات به منظور تداوم فعالیت متقاضیان نسبت به تنزیل اعتبارات اسنادی و یا اسناد وصولی مدت دار مشتریان خود اقدام نماید.
نورسته در خصوص تسهیلات پس از صدور در قالب تسهیلات اعتبار خریدار،گفت: این نوع تسهیلات با هدف حمایت از صادرکننده ایرانی و به منظور فراهم کردن امکان فروش مدت دار اعطا می گردد؛ در صورتیکه کارفرما یا فروشنده خارجی تمایل داشته باشد وجه کالا و یا خدمات موضوع قرارداد را به صورت مدت دار پرداخت کند، بانک در قالب واسطه مالی ایفای نقش کرده و وجه قرارداد را پس از تایید اسناد مربوطه به صادرکننده پرداخت می کند که تعهد بازپرداخت در سررسید های مقرر به عهده فروشنده /کارفرمای خارجی و یا بانک کارگزار آن خواهد بود.
معاون اداره کل صادرات کالای بانک توسعه صادرات ایران در نشست معرفی خدمات بانک توسعه صادرات که هفته گذشته چهارم تیرماه، با حضور فعالان صادراتی استان آذربایجان شرقی در تبریز برگزار شد، پاسخگوی سوالات صادرکنندگان در خصوص خدمات اعتباری بانک بود.

نام:
ایمیل:
* نظر: