کد خبر: ۷۷۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳
«اقتصاد حج» عبارتی است که همزمان با آغاز سفر حجاج بیت‌الله الحرام در محافل و نشست‌های اقتصادی مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد. طی چند سال اخیر هرچند که بسیاری از متولیان امور حج در داخل کشور نیز نسبت به خریدهای بیش از اندازه سوغات توسط حجاج ایرانی هشدار می‌دهند، اما همچنان مشاهده می‌شود که حجم سوغاتی‌های حجاج ایرانی همچنان سرسام‌آور است.

انتقاد رهبر انقلاب از بازارگردی حجاج در عربستان + فیلم

«اقتصاد حج» عبارتی است که همزمان با آغاز سفر حجاج بیت‌الله الحرام در محافل و نشست‌های اقتصادی مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد.

هرچند که مراسم عبادی حج  یک کنگره عظیمی از مسلمانان را گردهم آورده و باعث هم‌افزایی روحیه مسلمانان در دنیا می‌شود، اما در این میان اقتصاد حج نیز موضوع بسیار مهم و کلیدی است که باعث چرخش اقتصاد عربستان می‌شود.

در این میان ایرانیان نیز در اقتصاد حج نقش بسیار عمده و ویژه‌ای دارند، چراکه حجاج ایرانی بر طبق  یک سنت و سفارش دینی علاقه شدیدی به بازارگردی در ایام حج و خرید سوغات برای قوم و خویش، دوستان و آشنایان دارند.

طی چند سال اخیر هرچند که بسیاری از متولیان امور حج در داخل کشور نیز نسبت به خریدهای بیش از اندازه سوغات توسط حجاج ایرانی هشدار می‌دهند، اما همچنان مشاهده می‌شود که حجم سوغاتی‌های حجاج ایرانی همچنان سرسام‌آور است.

این موضوع اگرچه در ظاهر باعث خروج ارز از کشور می‌شود، اما وقتی به عمق موضوع پی ببریم، متوجه می‌شویم اجناس و کالاهای بی‌کیفیت عمدتاً چینی در حجم انبوه به کشور وارد شده و این مسئله باعث می‌شود که اقتصاد و بازار عربستان رونق بگیرد.

بنابراین با توجه به شرایط فعلی کشورمان و دشمنی شدید عربستان با شیعیان و کشتارهای به راه انداخته در یمن  و عداوت آنها ضروری است که حجاج ایرانی از خرید سوغاتی برای دوستان و اقوام خود منصرف شده و مانع از ورود کالای بی‌کیفیت چینی شوند که در بازار عربستان به وفور وجود دارد.

رهبر معظم انقلاب سال گذشته نیز در دیدار کارگزاران حج با انتقاد از بازارگردی زائران ایرانی در شهرهای مکه و مدینه به حجاج پیشنهاد کردند تا به جای خرید کالاهای بی‌کیفیت خارجی، سوغاتی‌های خود را از بازار داخل تهیه کنند که اجناسی با کیفیت خوب، متنوع و زیبا و به ویژه ساخته شده دست کارگر ایرانی است. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: «من با سوغاتی خریدن مخالف نیستم، اما با این بازارگردی‌ها چرا؛ خیلی بد است، یک عده‌ای عطش بازارگردی دارند؛ اینها ملت شما را، مردم شما را سبک می‌کند؛ حیف است. می‌روند یک جنس‌هایی را می‌خرند، غالباً هم جنس‌های بی‌کیفیت از کشورهای دوردست سودجو که با همان کمپانی‌های داخل آن کشور میزبان ارتباط دارند. 

مقام معظم رهبری تصریح کرده‌اند:بعضی‌ها قبل از اینکه سفر مکه بروند، سوغاتی‌های سفر را در اینجا می‌خرند - کار خوبی است - نگه می‌دارند؛ بعد که برگشتند، همان‌هایی را که در بازار شهر خودشان تهیه کرده‌اند، به عنوان سوغاتی می‌دهند. بعضی‌ها به عنوان چیز متبرک، از آنجا سوغاتی می‌‌آورند؛ تبرکی ندارد. این جانمازهایی که در سنندج و کردستانِ خودمان می‌بافند، به مراتب از جانمازهایی که از آنجا می‌آورند، بهتر است.»

امسال نیز ایشان در بخشی از سخنانشان از بازارگردی حجاج در عربستان سعودی انتقاد کردند که در ادامه می بینید:

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار