کد خبر: ۷۷۵۳۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵
عضو هیأت مدیره کانون کارگران بازنشسته در گفتوگوی اختصاصی با تجارت آنلاین؛
اگر قیمت مسکن در همین اندازه کنونی باقی بماند و یک بازنشسته حق مسکن خود را پس انداز کند، بیش از هزار سال طول می کشد تا بتواند یک آپارتمان 50 متری در حاشیه تهران خریداری کند.

حق مسکن فیش حقوقی بازنشستگان 22 هزار تومان است!

گروه اقتصاد کلان- کورش شرفشاهی: هر انسانی نیازهای متعددی دارد که شامل خوراک، پوشاک، آموزش، تفریح، مسکن و ... می شود و برای تامین هر یک از این موارد، به درآمد ویژه ای نیاز دارد.

آنهایی که برای تامین این نیازها به شغل آزاد روی آورده اند، تابع شرایط روز هستند و اگر قیمت هر کدام از این موارد بالا برود، آنها نیز متناسب با همان افزایش، درآمدشان بالا می رود. اما اقشار حقوق بگیر چشم انتظار حقوق ماهیانه هستند و باید برای همان مبلغ ثابت برنامه ریزی کنند. اما کارگران و بازنشستگان بابت هر کدام از این موارد در فیش حقوقی عدد خاصی دارند که همه ساله جدای از دستمزد دریافت می کنند.

اما این ارقام به اندازه ای ناچیز است که کار از تعجب گذشته و باعث خنده می شود. یکی از این موارد، حق مسکن کارگران و بازنشستگان است. در شرایطی که اجاره مسکن در دورافتاده ترین مناطق کشور، بخش قابل توجهی از درآمد یک حقوق بگیر را مال خود می کند، حق مسکن کارگران و بازنشستگان به هیچ وجه تناسبی با واقعیتها ندارد و بدتر از آن افزایشی است که در شورای عالی کار یا شورای عالی تامین اجتماعی تصویب شده است.

رشد خنده آور مزایا

در این رابطه با برزو روحبخش عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران با انتقاد شدید از افزایش 4 هزار تومانی حق مسکن بازنشستگان گفت: به لطف قدرت چانه زنی نمایندگان بازنشستگان در شورای عالی تامین اجتماعی در جلسات تصمیم گیری در مورد افزایش حقوق، مزایای غیر نقدی بازنشستگان رشد خنده آوری داشت به نوعی که حق مسکن بازنشستگان از 18 هزار تومان به 22 هزار تومان رسید این در حالی است که اگر قیمت مسکن در همین اندازه کنونی باقی بماند و یک بازنشسته حق مسکن خود را پس انداز کند، بیش از هزار سال طول می کشد تا بتواند یک آپارتمان 50 متری در حاشیه تهران خریداری کند. وی که سالها در کسوت نمایندگی کارگران به دنبال استیفای حقوق این قشر زحمتکش بوده با ابراز تاسف از کم لطفی هایی که در حق کارگران و بازنشستگان صورت می گیرد گفت: آقایان در قالب مزایای غیر نقدی سعی دارند مشکلات بازنشستگان را حل کنند اما گویا از واقعیت ها خبر ندارند و نمی دانند که این کمکها هیچ تاثیری در زندگی بازنشستگان و کارگران ندارد و باعث افسردگی آنان می شود. وی با اشاره به افزایش بی رویه قیمت مسکن در بحث خرید و اجاره گفت: گرانی روز افزون مسکن به یکی از مشکلات مردم تبدیل شده و این رویه همچنان ادامه دارد.

سردرگمی مردم از بی ثباتی قیمت مسکن

عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران با انتقاد از نبود ثبات در بازار مسکن گفت: افزایش بی رویه قیمت مسکن مردم را سردرگم کرده و شاهد رشد۳۰ درصدی قیمت مسکن در مقایسه با سال گذشته هستیم. این در حالی است که قیمت مسکن در سال ۹۷ در مقایسه با سال قبل ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

وی با ابراز تاسف از اینکه قیمت مسکن روند افزایشی خود را طی میکند و در سال جاری شاهد این افزایش با شیب کمتر نسبت به سال قبل هستیم گفت: هنوز پایان سال تحصیلی فرا نرسیده و زمان نقل و انتقال مسکن نیست. به عبارت بهتر بازار مسکن در آرامش قبل از طوفان است و چنانچه امتحانات مدارس به پایان برسد و مردم بخواهند تصمیم خود را برای جا به جا شدن عملی کنند، تازه اول بدبختی و گرانی بازار مسکن فرا می رسد.

روحبخش با اشاره به اینکه ماه مبارک رمضان دلیل دیگری بر رکود بازار مسکن است گفت: به دلیل آنکه مردم روزه هستند، از خانه بیرون نمی روند و همین امر باعث کاهش ترافیک نیز شده است. بنابر این با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان باید شاهد آغاز بحران گرانی در بازار مسکن باشیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از 60 درصد بازنشستگان حداقل بگیر هستند و درصدی از این حداقل بگیران نیز کمتر از حداقل دستمزد دریافت می کنند گفت: بنابر این خرید خانه برای بازنشسته حداقل بگیر رویایی بیش نیست و متاسفانه بسیاری از بازنشستگان با وجود آنکه در دوران کهولت و سالمندی هستند خانه ندارند و باید هر ساله به دنبال اجاره خانه در بنگاههای معاملات املاک سرگردان باشند.

عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران در خصوص مشکلات اجاره مسکن گفت: بازنشستگانی که نتوانسته اند در دوران اشتغال سرپناهی برای خود بخرند، به مستاجرانی تبدیل شده اند که امروز با مشکلات زیادی مواجه هستند.

وی با اعلام اینکه در سال گذشته حداقل ۲۰ درصد قیمت اجاره مسکن افزایش داشته است گفت: متاسفانه گرانی به یک امر عادی تبدیل شده و التهابات دلار و طلا، دیگر بازارها از جمله بازار مسکن را تحت تاثیر قرار داده است. روحبخش با ابراز تاسف از اینکه هیچ نظمی در قیمت ها وجود ندارد گفت: صاحبان خانه قیمت مسکن را برای فروش و اجاره تعیین می کنند و چون هیچ نظارتی بر بازار وجود ندارد، هر گونه بخواهند، روی مسکن قیمت گذاری میکنند.

وی با اشاره به ادعاهای دولت در خصوص کنترل بازار، کاهش قیمت ها، برخورد با گرانفروشی و رانت گفت: این حرفهای بی حساب و کتاب که هیچ پشتوانه عملی ندارد، باعث شده برخی مردم تحت تأثیر این شعارها قرار بگیرند و از خرید خودداری کنند و نتیجه آن شده که به دلیل عدم تحقق وعده ها و شعارهای دولتی، بی خانه بمانند.

افزایش حاشیه نشینی

عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران با ابراز تاسف از اینکه افرادی که می توانستند سال گذشته خانه بخرند، امروز به دنبال اجاره مسکن در بنگاهها سرگردان هستند گفت: همین امر بازار مسکن استیجاری را تحت تاثیر قرار داده و باعث شده وضعیت بسیار اسفبار شود. چرا که با افزایش تقاضا برای اجاره، صاحب خانه ها قیمت اجاره را بالا می برند و در نتیجه قیمت ها آنچنان افزایش یافته که مستأجران توان پرداخت این رقمها را ندارند. وی با اعلام اینکه حقوق ناچیز و نبود درآمد جانبی باعث شده بسیاری از مستأجران مجبور به انتخاب واحدهایی با فضای کمتر یا کوچ کردن به محلههای پایین شهر شوند گفت: مردمان کم درآمد برای آنکه بتوانند هم اجاره مسکن بدهند و هم هزینههای زندگی شان را تأمین کنند، ناچار به حاشیه نشینی شده اند. این در حالی است که از مزایاهای بسیاری چشم پوشیده اند تا شرمنده صاحب خانه نشوند.روحبخش با تاکید بر اینکه ملاک قیمت گذاری اجاره برای واحدهای استیجاری، تمایل مالک در قیمت گذاری است گفت: هیچ روند قانونی در این زمینه وجود ندارد و بارها شاهد بوده ایم که وقتی از صاحب خانه دلیل گرانی اجاره ملکش را سوال کردیم، پاسخ داده چون به این مبلغ نیاز داشتم همین اندازه قیمت گذاشتم و تازه باید خدا را شکر کنیم که صاحب خانه بیش از این نیاز نداشته است. وی با یادآوری اینکه در گذشته مردم تمایلی برای اجاره واحدهای مسکن مهر نداشتند گفت: مسکن مهر در مناطق دور افتاده قرار داشت که امکانات لازم همچون وسایل رفت و آمد مناسب، مدرسه، مرکز خرید، مرکز درمانی و سایر موارد را نداشت، اما هم اکنون بیشترین تقاضا برای اجاره یا خرید به سمت واحدهای مسکن مهر سوق داده شده چون قیمت کمتری نسبت به سایر خانهها دارند.

به فریاد بازنشستگان برسید

عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران با تاکید بر اینکه در چنین شرایطی زندگی برای کارگران و بازنشستگان طاقت فرسا شده است گفت: از یک سو بازنشستگان به غیر از حقوق بازنشستگی درآمد دیگری ندارند و از سوی دیگر توان لازم را برای انجام کار ندارند و اگر هم توان کار داشته باشند، کاری که در خور شخصیت بازنشستگان باشد وجود ندارد. بنابر این چشم بازنشستگان به لطف سازمان تامین اجتماعی می ماند تا شاید شرایط را درک کنند و به فریاد بازنشستگان برسند. وی خطاب به وزیر کار، هیات دولت و مسوولان تامین اجتماعی گفت: اگر از شرایط تورم و گرانی خبر دارید و می دانید که مردم به ویژه کارگران و بازنشستگان در چه شرایط سختی زندگی می کنند، باید تصمیم درستی بگیرید تا یک بازنشسته بتواند با حقوقی که می گیرد، از عهده هزینه های زندگی بر بیاید و شرمنده خانواده خود نشود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار