کد خبر: ۷۷۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۹
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران اعلام کرد: فاینانس پروژه پتروشیمی با عاملیت بانک توسعه صادرات و به مبلغ 2.2 میلیارد یورو، شهریور امسال آماده بهره برداری می شود.

دکتر علی صالح آبادی در دومین همایش ملی تامین مالی، سرمایه گذاری و بیمه در صادرات گفت: صادرات غیر نفتی کشور به دلیل توانمندی در تامین ارز مورد نیاز کشور در شرایطی که صادرات نفت محدود شده در کانون توجه قرار می گیرد.
علی صالح آبادی با اشاره به اهمیت حمایت نهادهای مرتبط با حوزه صادرات در فرایند کمک به رشد صادرات غیر نفتی گفت: همکاری نهادهای حمایتی چون بانک توسعه صادرات و سایر بانک های توسعه ای با بانک مرکزی در پیشبرد برنامه های توسعه صادرات بسیار مهم است.
به گفته رئیس هیات مدیره بانک توسعه صادرات، عدم تنوع قابل قبول کالای صادراتی و خلا در ظرفیت سازی صادراتی عوامل متنوعی دارد که تامین مالی یکی از آنهاست؛ وی بیان داشت: بانک مرکزی طی سال های اخیر، خط اعتباری برای حمایت از صادرات اختصاص داده و منابع ارزی مناسبی از محل صندوق توسعه ملی به بانک توسعه صادرات تخصیص یافته که با تلفیق با منابع بانک با نرخ بین 14.5-14 درصد در اختیار صادرکنندگان قرار می گیرد.
صالح آبادی، منابع ریالی و ارزی بانک و صندوق توسعه ملی، منابع یارانه سود و نیز منابع ناشی از سپردهای ارزی و ریالی و خطوط اعتباری بانک مرکزی را از جمله منابعی معرفی کرد که در اختیار صادرکنندگان است؛ وی گفت: پیشنهاد ما استفاده مشتریان از بسته خدمات بانک توسعه صادرات است که علاوه بر تسهیلات، اعتبار اسنادی داخلی، ضمانت نامه ریالی و حوالجات را شامل می شود.
وی با بیان اینکه در دنیا تامین مالی تجارت بسیار مهم است، یادآور شد بانک توسعه صادرات تامین مالی شرکت های صادراتی را از دو محل منابع داخلی و خارجی انجام می دهد؛ منابع ارزی بانک عمدتا در بخش طرح های ایجادی استفاده شده که مهمترین پروژه تامین مالی شده توسط بانک در این حوزه، پروژه فاینانس در بخش پتروشیمی است که ٢.٢ میلیارد یورو منابع مالی خارجی را به خود اختصاص داده و تا شهریورماه جاری به بهره برداری خواهد رسید. این واحد پتروشیمی سالانه یک میلیارد دلار ارزآوری برای کشور خواهد داشت.
صالح آبادی افزود: بانک توسعه صادرات بیش از 50 میلیون یورو از منابع ریفاینانس نیز برای واردات مواد اولیه و کارخانجات استفاده کرده است.
به گفته این مدیر بانکی، بانک توسعه صادرات در حوزه اعتبار خریدار برای پروژه های خارجی منابعی اختصاص داده است به شکلی که بازپرداخت آن از سوی کشور طرف قرارداد خارجی صورت می پذیرد.
صالح آبادی یادآور شد: با افزایش نرخ ارز، نیاز به سرمایه در گردش در واحدهای تولیدی را افزیش یافته است و می توان علاوه بر پرداخت تسهیلات از ابزارهای دیگر مانند اعتبار اسنادی داخلی، ضمانت نامه های داخلی برای ادامه فعالیت این واحدها بهره جست.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات شبکه سازی و توانمند سازی برای شرکت های کوچک و متوسط را از دیگر برنامه های بانک توسعه صادرات عنوان کرد و گفت: تلاش داریم از این طریق، شرکت های کوچک را توسط شرکت های بزرگ تامین مالی کنیم، همچنین با قرار دادن شرکت های دانش بنیان در زنجیره تولید، بستر لازم برای توانمندی این شرکت ها را فراهم سازیم.
صالح آبادی با اعلام استقرار بانکداری باز را در بانک توسعه صادرات گفت: این بستر امکان ارائه خدمات بانک توسعه صادرات را در اسرع وقت و هزینه پایین برای مشتریان فراهم می کند.
به گفته علی صالح آبادی صرافی توسعه صادرات به عنوان صرافی معتمد بانک مرکزی، آمادگی خرید ارز به صورت اسکناس حاصل از صادرات از صادرکنندگان به صورت نامحدود به نرخ بازار آزاد دارد.
رئیس هیات مدیره بانک توسعه صادرات با بیان اینکه 84 درصد صادرکنندگان نمونه کشور مشتری بانک توسعه صادرات هستند؛ گفت: تلاش داریم تا همه صادرکنندگان واجد شرایط در کشور از تسهیلات و خدمات بانک توسعه صادرات بهره مند شوند
شانزدهم تیرماه، دومین همایش تامین مالی، سرمایه گذاری و بیمه در صادرات با محوریت بررسی آخرین تحولات قانونی، راهکارهای توسعه حمایت های مالی، سرمایه گذاری و پشتیبانی بیمه ای از صادرات کشور در سالن خلیج فارس سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد.
طی این نشست با حضور صادرکنندگان و فعالان اقتصادی صادرات محور، آخرین دستاوردهای نظام بانکی، بیمه و سرمایه گذاری کشور در حوزه صادرات و نیز آخرین تحولات ارزی و چشم اندز های پیش رو بررسی شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: