کد خبر: ۷۷۸۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۱
طرف‌های اروپایی برجام می‌گویند که از افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران «عمیقا نگران هستند» و خواستار تشکیل نشست فوری کمیسیون برجام برای بررسی این موضوع شدند.

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، سه کشور اروپایی عضو برجام همراه با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خواستار بازگشت ایران به تعهدات خود در برجام و برگزاری فوری کمیسیون مشترک شده اند.

 

طرف‌های اروپایی برجام، در بیانیه‌ای مشترک که روز سه‌شنبه ۱۸ تیرماه منتشر شد، اعلام کردند «عمیقا نگران هستند که ایران به شماری از تعهداتش ذیل برنامه جامع اقدام مشترک پایبند نبوده است».

 

در این بیانیه آمده است که ایران «فعالیت‌هایی متناقض با تعهداتش» در چارچوب برجام را دنبال می‌کند.

 

به گزارش بی بی سی، آنها اشاره کرده‌اند که «این موضوعات باید در چارچوب برجام مورد رسیدگی قرار گیرد و کمیسیون مشترک باید فورا تشکیل شود».

 

ایران مستند به بند ۲۶ و ۳۶ توافق هسته‌ای و در پی خروج آمریکا از برجام و عدم اجرای تعهدات از سوی اروپایی‌ها، تعهدات خود در توافق هسته ای را کاهش داد.

 

بر اساس این دو بند، جمهوری اسلامی به دلیل عدم اجرای تعهدات طرف مقابل می‌تواند تعهدات خود را کاهش دهد و این به معنای نقض برجام نیست.

 

هفته جاری، سطح ذخیره اورانیوم ۳.۶۷ درصد غنی‌سازی شده، به بالای ۳۰۰ کیلو رسید و غظت غنی‌سازی را نیز به ۴.۵ درصد افزایش یافت.

 

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی به شورای حکام افزایش سطح غنی‌سازی و ذخایر اورانیوم ایران را تایید کرده است.

 

پیش از این، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در نامه‌ای به فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که ایران در صورتی به تعهدات خود عمل می‌کند که دیگر طرفین قرارداد به‌ویژه آمریکا به تعهدات خود پایبند باشند و آن‌ها را اجرا کنند.

 

خبر ارسال نامه ظریف به موگرینی پیش از این، روز یکشنبه ۱۶ تیر همزمان با پایان مهلت ۶۰ روزه ایران به اروپا توسط عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران اعلام شده بود.

 

به نوشته یورونیوز، ظریف در این نامه به موگرینی گفته چنانچه امضاکنندگان برجام در ظرف ۶۰ روز به تعهدات خود عمل نکنند، ایران از ماه سپتامبر (شهریور) مرحله سوم کاهش تعهدات برجامی خود را به اجرا درخواهد آورد.

 

اروپایی‌ها در بخشی از بیانیه خود گفته‌اند ایران اعلام کرده که خواهان باقی ماندن در برجام است و «باید این دست اقدامات خود را معکوس کرده و بدون هیچ تاخیری با برنامه جامع اقدام مشترک همراهی کامل داشته باشد».

 

این کشورها خواستار تشکیل اضطراری نشست کمیسیون برجام شده‌اند که دو کشور روسیه و چین نیز عضو آن هستند. با این حال زمان مشخصی برای برگزاری این جلسه اعلام نکرده‌اند.

 

به گزارش رادیو فردا، کمیسیون مشترک برجام به طور معمول هر سه ماه یک بار با حضور نمایندگان ایران و پنج کشور باقی‌مانده در برجام برگزار می‌شود.

 

آخرین نشست این کمیسیون هفتم تیرماه در وین برگزار شد و به موضوع اجرایی شدن اینستکس اختصاص داشت.

 

106

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار