کد خبر: ۷۷۹۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴
همایش فرمانداران سراسر کشور برگزار شد
معاون اول رییس‌جمهور با تاکید بر این‌که «راهبرد ما ثبات‌سازی و امنیت‌سازی است»، گفت: آمریکا بدنبال بر هم زدن امنیت منطقه خلیج فارس و خاورمیانه است.

جهانگیری: دولت به 10 هزار میلیارد تومان دارایی‌ چوب حراج می زند

معاون اول رییس‌جمهور با تاکید بر این‌که «راهبرد ما ثبات‌سازی و امنیت‌سازی است»، گفت: آمریکا بدنبال بر هم زدن امنیت منطقه خلیج فارس و خاورمیانه است.

اسحاق جهانگیری در همایش فرمانداران سراسر کشور که در محل وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: باید خدا را شاکر باشیم که فرصت خدمتگزاری به این مردم عنایت کرد، ما همه باید قبول کنیم که کشور در شرایط پیچیده، حساس و دشواری قرار گرفته و این مساله برای این است که مدیران،  این وظیفه را تکلیف می دانند،؛ لذا باید بدنبال کشف و خلق فرصت‌های جدید باشیم و با خلق فرصت‌ها بتوانیم از مشکلات و تهدیدها به خوبی عبور کنیم و  در برابر تهدیدات منفعلانه عمل نکنیم.

وی افزود: تحریم‌های بی‌سابقه ای که آمریکا در واقع بعد از برجام به کشور تحمیل کرد هدف‌شان این بود که در مرحله نخست به اصل نظام آسیب بزنند و در مرحله دوم به اقتصاد کشور و زندگی مردم فشار آورند.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: آمریکا به دلایل سیاسی به دنبال به هم زدن امنیت منطقه خلیج فارس و خاورمیانه است و علت اصلی این است که اسرائیل جز در فضای ناامنی امکان حیات ندارد، آن‌ها تلاش کردند سوریه و عراق را بهم بزنند،  قبلا در افغانستان این کار را انجام دادند در واقع آن‌ها بدنبال این هستند که همواره بین کشورهای منطقه موضوعاتی برای در گیری داشته باشند.

جهانگیری تاکید کرد: راهبرد ما ثبات‌سازی و امنیت‌سازی در منطقه است در مقابل آمریکا که به دنبال عدم تعادل می باشد طبیعی است که ما برای حفاظت از زندگی مردم مان تلاش می‌کنیم.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: راهبرد ما مقاومت است. در منطقه تا جایی که می‌توانیم از قدرت‌مان برای ثبات و امنیت استفاده می‌کنیم. طی قرن‌ها ایران همواره حافظ منطقه خلیج فارس بوده است و اگر نقش ایران نبود معلوم نبود سرنوشت عراق و سوریه و برخی دیگر از کشورها چه می‌شد.

وی اظهار کرد: آمریکایی‌ها وقتی می‌خواهند به کشوری آسیب بزنند از دولت‌های قانونی و مردم منطقه حمایت می‌کنند. البته اکنون آمریکایی‌ها از بخش عمده‌ای از اهداف‌شان ناامید شده‌اند. آن‌ها بر مبنای یک بررسی تحلیلی گفتند سال ۹۷ پایان جمهوری اسلامی ایران است. خیلی هم با صراحت گفتند که ایران جشن ۴۰ سالگی نمی‌گیرد. از شش ماه قبل از شروع سال ۹۷ راهبرد آن‌ها افزایش ناامنی داخلی با ایجاد جنگ روانی بود. با خروج از برجام به گونه‌ای که فکر می‌کردند شرایط کشور به هم می‌خورد اما در این موضوع شکست خوردند، در صفر کردن صادرات نفت و در فروپاشی اقتصاد شکست خوردند.

وی همچنین بیان کرد: روز گذشته هم رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که تحریم‌های سخت‌تری در پیش است. با رویکردهای سنتی و نخ نما نمی‌توانیم با این مسائل در هم تنیده اقتصادی و اجتماعی مواجه و از آن‌ها عبور کنیم. اکنون زمان نشان دادن فهم، عزم و اراده متفاوتی برای روبرو شدن با مشکلات است و مهمترین نکته این عزم این است که دولت موفق شود از ظرفیت‌های درون کشور، مردم و نهادهای مدنی برای عبور از این مسئله استفاده کند.

جهانگیری با بیان این‌که «آمریکایی‌ها دنبال فروپاشی اقتصاد ایران بوده‌اند»، گفت: آن‌ها به اقتصاد ما ضرباتی زدند و شوک‌های اقتصادی هم باعث کاهش ارزش پول ملی و افزایش تورم می‌شود. آن‌ها در این مدت تلاش کردند فروش نفت ایران را به صفر برسانند اما ما هم تلاش وسیعی انجام دادیم و وزارت نفت هم مجوزهای لازم را گرفت و از همه ظرفیت‌ها برای فروش نفت استفاده کرد. درست نیست که کسی بگوید از راهکارمان برای فروش نفت استقبال نشد ما از همه پیشنهادها استقبال کردیم به جز افرادی که فکر می‌کردند به بهانه تحریم، بابک زنجانی در کشور راه بیندازند. فریادها، فریادهای بابک زنجانی است. من خودم گفته‌ام هر کس راهکاری برای فروش نفت دارد ارائه دهد.

وی همچنین بیان کرد: انگلیس وقتی نفتکش ما را توقیف می‌کند می‌داند اقدامش موجب بی‌آبرویی است اما در عین حال می‌داند که نفتکش‌های ما در حال حرکت است و آن‌ها مقصد را نمی‌دانند. چرا آن‌ها سندی رو نکردند که نفتکش ما به بندری که می‌گفتند می‌رود. ما به هر حال نفت خود را فروخته‌ایم ولی نه به میزانی که می‌خواستیم اما روز به روز بر میزانی که می‌خواهیم بفروشیم نزدیکتر می‌شویم.

وی با بیان این‌که «آمریکا بعد از تحریم نفت پتروشیمی و فولاد را هم تحریم کرد» خاطرنشان کرد: با این وجود صادرات غیر نفتی سه ماهه اول امسال ۱۱.۵ میلیارد دلار و واردات در همین مدت ۱۰ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار بوده است. یعنی تراز تجاری ما بدون فروش نفت مثبت یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار است. تعداد شاغلین بهار امسال بیش از ۲۴ میلیون و ۳۸۲ هزار بوده است که این آمار در بهار ۹۷ چیزی بیشتر از ۲۴ میلیون و ۶۱ هزار نفر بود که در واقع تفاوت آن بیش از ۳۲۱ هزار نفر است. اقتصادی که در این دوران قادر است بیش از ۳۰۰ هزار شغل ایجاد کند می‌شود گفت دچار فروپاشی شده است؟ نرخ بیکاری بهار پارسال ۱۲.۱ درصد بود در حالی‌که این آمار در بهار امسال به ۱۰.۸ درصد رسید.

جهانگیری با بیان این‌که «در سه ماهه اول امسال ۶.۸ میلیون تن کالای اساسی به کشور وارد شده است»، گفت: به اندازه کافی اقلام اساسی در کشور وجود دارد و در برخی موارد حتی دو برابر نیاز است. البته در توزیع ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد و باید بر این توزیع حتماً نظارت شود و کمبودها بلافاصله حل شود.

وی گفت: شاخص بورس کشور در سال ۹۷، ۸۶ درصد افزایش داشته است که این رقم از ابتدای سال ۹۸، ۳۹ درصد بوده است و در سال جاری ۱۹۰ هزار میلیارد تومان در بورس‌های کشور معامله شده است.

وی اظهار کرد: کل بدهی ارزی خارجی ما در سال ۹۶، ۱۲.۴ میلیارد دلار بود که این رقم اکنون به ۹.۵ میلیارد دلار رسیده است. ما قادر هستیم تا آخر سال ۹۹، ۲۰ طرح پتروشیمی را به بهره برداری برسانیم و ظرفیت تولید ما به بالای ۹۰ میلیون تن خواهد رسید. البته به غیر از بودجه دولت نهادهای عمومی غیر دولتی و بخش خصوصی هم منابع زیادی به اقتصاد آورده‌اند و هر هفته طرح‌های مختلفی در حال افتتاح است و کشور مثل یک کارگاه در حال فعالیت است ولی عده‌ای دنبال تضعیف روحیه مردم و مدیران هستند. مسئولان نباید اجازه دهند که آنها را از ارتباط با بخش خصوصی بترسانند. نباید به خاطر چند مفسد بخش خصوصی کنار گذاشته شود. من از استانداران می‌خواهم در بحث‌های گردشگری رونق تولید و اقتصاد مقاومتی تمرکز داشته باشند و از خلاقیت و نوآوری جوانان استفاده کنند.

معاون اول رییس‌جمهور با بیان این‌که «در جلسه سران قوا عدد بودجه از ۴۴۷ هزار میلیارد تومان به ۳۸۶ هزار میلیارد تبدیل شده است» گفت: این یعنی ما باید هزینه‌ها را کاهش دهیم و به فکر منابع درآمدی جدید باشیم. قرار است ۱۰ هزار میلیارد تومان دارایی‌های دولت فروخته شود؛ بنابراین دستگاه‌ها باید کمک کنند دارایی‌های مازاد فروخته شود و هیچ کس حق مقاومت در این زمینه ندارد. برخی دستگاه‌ها بیخود روی برخی دارایی‌های خود دست گذاشته‌اند. از سویی هزینه‌های غیر ضرور نیز باید متوقف شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به این‌که «مجموعه دولت باید ارتباطات خود با نخبگان و گروه‌های مرجع را افزایش دهد» از استانداران و فرمانداران خواست به طور منظم با این گروه‌ها جلسه داشته باشند.

وی همچنین گفت: استانداران و فرمانداران چشم بینا و گوش شنوای نظام و دولت باید باشند و همه مسائل را در استان خود رصد کنند. شنیدن حرف مردم برای ما راهگشاست و مردم باید فکر کنند که مسئولان هم از آن‌ها هستند و گروه متفاوتی نیستند. مسائل کوچک باید سریع حل شود تا به یک مسئله امنیتی تبدیل نشود که از مرحله اول قدرت دولت، قدرت نرم است و قدرت سخت وقتی به کار می‌رود که از همه ابزارهای قدرت نرم استفاده شده باشد.

جهانگیری همچنین با اشاره به این‌که «کسانی که به القای ناکارآمدی و بی تفاوتی دولت دامن می‌زنند در واقع به سرمایه اجتماعی کشور آسیب می‌زنند» افزود: در خارج از کشور مرتب می‌گویند نظام کارآمد است. عده‌ای در داخل آگاهانه یا ناآگاهانه می‌گویند نظام کارآمد نیست بلکه دولت ناکارآمد است. این در حالیست که دولت بخش اصلی نظام است. گاهی خبر دروغ می‌سازند و آن را مبنای تحقیق قرار می‌دهند و ده‌ها اتهام دیگر به مسئولان دولتی می‌زنند و فکر می‌کنند اگر دولت تضعیف شود آن‌ها تقویت می‌شوند، در حالی‌که مردم اگر از دولت برگردند به آن‌ها روی نمی‌آورند. من معتقدم باطل السحر تهدیدات داخلی و خارجی افزایش اعتماد و امید مردم و تقویت همبستگی و انسجام ملی است.

وی همچنین با بیان این‌که «انتخابات مجلس می‌تواند به نقطه‌ای برای عبور از مشکلات کشور تبدیل شود» تصریح کرد: انتخابات آزاد، سالم، قانونمند و مشارکت جویانه می‌تواند جامعه را زنده و فعال نگهدارد، افزود: دولت از رأی مردم که حق الناس است حراست می‌کند. در کنار این ما باید دنبال افزایش مشارکت معنادار مردم در انتخابات باشیم. پیشنیاز مشارکت حداکثری هم این است که همه مردم احساس کنند در انتخابات نامزدهایی حضور دارند که به دیدگاه‌های آنها نزدیک بوده و می‌توانند به آنها رأی دهند. مردم باید احساس کنند از همه گروه‌ها، جریان‌ها و اقوام که در چهارچوب نظام هستند در انتخابات حضور دارند و آنها می‌توانند به این نامزدها رأی دهند و انتخابات، انتخاباتی قانون مدار، سالم و رقابتی است. انتخابات در ایران همیشه مهم بوده است و انتخابات مجلس هم بسیار مهم و تعیین کننده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار