کد خبر: ۷۸۰۸۷
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳
«تجارت آنلاین» بررسی کرد؛
اقتصاد کلان: اقتصاددانان معتقدند رشد نقدینگی به سمت تولید حرکت نکرده زیرا قیمت کالاها روز به روز در حال افزایش است و در این میان پول ملی به جای هزینه در تولید به جیب افرادی خاصی میرود که بدون وثیقه مناسب وامهای کلان میگیرند. این مورد علاوه بر ایجاد مشکلات اقتصادی، منجر به بروز پدیدههایی همچون اختلاف طبقاتی شده است.

پیامد های ساختار ناکارآمد اقتصادی

اقتصاد کلان: اقتصاددانان معتقدند رشد نقدینگی به سمت تولید حرکت نکرده زیرا قیمت کالاها روز به روز در حال افزایش است و در این میان پول ملی به جای هزینه در تولید به جیب افرادی خاصی میرود که بدون وثیقه مناسب وامهای کلان میگیرند. این مورد علاوه بر ایجاد مشکلات اقتصادی، منجر به بروز پدیدههایی همچون اختلاف طبقاتی شده است.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در این خصوص گفت: شاخص فلاکت برای سال ۹۷ عدد ۳۹ را نشان می دهد، اما برای درک فشارهای وارده بر مردم، حضور در بین مردم کافی است تا قبل از این که آمارها از درد و رنج مردم بگوید خودمان همچون مردم با پوست و استخوان بفهمیم چه خبر است و چه باید کرد. احمد انارکی محمدی در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه پیش بینی شرایط اقتصادی و تحریم ها باید قبل از اجرا صورت می گرفت، افزود: با سناریوهای مدون و عملیاتی فشارها باید به حداقل می رسید، چراکه کشور ظرفیت های بیشماری دارد و می توان با این توانمندی ها از حجم مشکلات کاست و آرامش را به اقتصاد کشور بازگرداند. وی با بیان اینکه تحریم ها و کاهش صادرات نفت و سایر کالاها منجر به کاهش رشد اقتصادی و کاهش رتبه کشور در بین اقتصادهای جهان شده است، ادامه داد: این حجم از مشکلات اقتصادی فعلی بیشتر مربوط به ساختارهای اقتصادی، ناکارآمدی برخی بخش های مدیریتی، سوداگری و رانت خواری است. انارکی محمدی تاکید کرد: بدترین آسیبی که تورم و بیکاری ایجاد می کند مربوط به افزایش فاصله طبقاتی و بی عدالتی است، جایی که فقرا فقیر تر و اغنیا غنی تر می شوند و در چنین شرایطی ناهنجارهای اجتماعی نیز افزایش می یابد. وی با اشاره به همراهی مردم با مسئولان برای دور زدن تحریم ها، افزود: مردم صبورانه و با آگاهی و درک بالای شرایط همراه نظام هستند و در چالش برجامی با آمریکا، قاطعانه حق را به دیپلماسی و استراتژی کشورمان می دهند و این دلیل اصلی مقاومت و صبوری است.

نورچشمیها با اتصال به قدرت، وامهای نجومی میگیرند

در همین زمینه پایگاه خبری رویداد 24 می نویسد: تبعات رشد نقدینگی موجود در اقتصاد ایران خطرات زیادی به همراه دارد و اگر نقدینگی مهار نشود میتواند آثار ویرانگری در بخشهای مختلف اقتصادی به همراه داشته باشد. این گزارش می افزاید: اقتصاددانان معتقدند رشد نقدینگی به سمت تولید حرکت نکرده زیرا قیمت کالاها روز به روز در حال افزایش است و در این میان پول ملی به جای هزینه در تولید به جیب افرادی خاصی میرود که بدون وثیقه مناسب وامهای کلان میگیرند. این مورد علاوه بر ایجاد مشکلات اقتصادی، منجر به بروز پدیدههایی همچون اختلاف طبقاتی شده است. این گزارش از قول یک اقتصاددان آورده است: با توجه به ساختار اقتصادی کشور که بر اساس اقتصاد رانتی است، متاسفانه شاهد آنیم که متغیرهای اقتصادی مرتب نزول میکند و به سمت بهبود حرکت نمیکند. محمود جامساز ادامه میدهد: یکی ازاین متغیرها رشد نقدینگی است که تحت تاثیر عوامل مختلفی افزایش پیدا میکند آنچه مسلم است این پول پر قدرت از فعل و انفعالات داخلی اقتصادی بوجود نیامده و وارد چرخه پولی کشور شده است. جامساز می گوید: سیاست این گونه بوده که بانک مرکزی پول چاپ میکند و پایه پولی بالا میرود و ضریب فزاینده پولی در آن اثر میگذارد و رشد نقدینگی را بالا میبرد.

رشد نقدینگی در جهت تولید حرکت نمیکند

این اقتصاددان ادامه میدهد: زمانی که قدرت پول ملی کم میشود و دستمزدها کفاف مخارج را نمیدهد، سبد مصرفی مردم کوچکتر میشود و فاصله بین فقیر و غنی بیشتر میشود و نشان میدهد که رشد نقدینگی در جهت تولید حرکت نکرده است. او میگوید: یکی از مهمترین ملزومات تولید در کشور رشد اقتصادی و سرمایهگذاری است زیرا تولید نیازمند منابع مالی است که به سمت بازارهای دیگر حرکت کند و منجر به سفته بازی و سوداگری نشود و این اتفاقات میتواند در کل زندگی مردم به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی تاثیرگذار باشد زیرا رشد نقدینگی آثار و ناهنجاریهای اجتماعی زیادی را به همراه داشته است، در حال حاضر میزان ازدواجها کم شده و میزان طلاق افزوده شده است و اعتیاد هم بالا رفته و سن اعتیاد به ۱۳ سال رسیده همچنین میزان جرایم، سرقت و جرم و جنایت بالا رفته و در نتیجه تعداد پروندههای قضایی رشد کرده و هزینه دولت در این زمینه نیز بالا رفته است. نورچشمیها با اتصال به قدرت و ثروت، وامهای نجومی میگیرند جامساز میگوید: این مورد را در مقایسه با میزان تسهیلاتی باید دید که به افراد نورچشمی میدهند که نه تنها ضامنی ندارند بلکه وثیقه هم نمیگذارند و بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان هم تسهیلات دریافت میکنند و با رانت و اتصال به منابع قدرت و ثروت ارقام نجومی وام را به راحتی و با بازپرداختهای طولانی در اختیار دارند که همین موضوع منجر به مطالبات معوق بانکها شده است.

او میگوید: اگر دولت سیاستی را در خصوص ساماندهی نقدینگی کشور تدوین کند این انباشت ثروت به سمت تولید حرکت می کند، در غیر این صورت هر سال باید شاهد این حجم از رشد نقدینگی باشیم. بر اساس آخرین آمارها طی ۴ ماهه امسال رقم نقدینگی به بیش از ۲ هزار هزار میلیارد تومان رسیده است؛ که فشار آن بر دوش مردم است و مردم باید از جیب خودشان این تورم را بپردازند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار