کد خبر: ۷۸۱۶۸
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰

سلامت نیوز: محققان مؤسسه فناوری و علوم اوکیناوا Okinawa در ژاپن موفق به شناسایی یک ژن در مدل‌های حیوانی شده‌اند که با سلامت کهنسالی مرتبط است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، افراد با طول عمر یکسان لزوماً کیفیت زندگی یکسانی ندارند، برخی سالمندان از نظر جسمی و روحی کاملاً سالم هستند و برخی دیگر با همان سن و سال امکان انجام فعالیت‌های روزانه را ندارند.


به گزارش پایگاه خبری ساینس،مطالعات اخیر محققان ژاپنی در مدل‌های حیوانی نشان می‌دهد ژنی به نام elpc-۲ in C. elegans در سلامت کنهسالی نقش دارد.
محققان این ژن را در نوعی کِرم لوله‌ای به نام C. elegans شناسایی کردند و مطالعات نشان می‌دهد این ژن در انسان نیز وجود دارد.


کرم C. elegans یک مدل مفید برای مطالعه پیری است؛ چرا که طول عمر کوتاهی دارد و به راحتی دست‌ورزی می‌شود. محققان جهش‌های مختلفی را به ژنوم این کرم وارد کرده‌اند و با مطالعه بچه‌کرم‌های جهش‌یافته دریافتند کدام جهش در فرآیند پیری نقش دارد. سپس توالی آنان بررسی و با کرم‌های دست‌ورزی نشده مقایسه شد.


نتایج نشان می‌دهد ژن elpc-۲ نقش بسیار مهمی در سلامت کهنسالی دارد و می‌توان اختلال حرکتی مرتبط با پیری را تا حد زیادی به آن نسبت داد.
این مطالعه اطلاعات ارزشمندی را در زمینه ژنتیک و نقش آن در سلامت کنهسالی در اختیار می‌گذارد و البته نیازمند بررسی بیشتر است.
نتایج این مطالعه در نشریه G۳: Genes, Genomes, Genetics منتشر شده است.

برچسب ها: سلامت سالمندی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار