کد خبر: ۷۸۱۹۴
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۳
رییس اتحادیه در گفت و گو با تجارت آنلاین انتقاد کرد؛
یکی از مواردی که در همه صنایع تاثیرگذار است، صنعت پیچ و مهره است که این بخش نیز با چالشهای فراوانی رو به رو است. در این رابطه با نورالدین مهری رییس اتحادیه پیچ و مهره گفت و گو کردیم.

صنعت پیچ و مهره در پیچ بی توجهی!

کورش شرفشاهی: اقتصاد کشور مانند دستگاهی است که از بخشهای گوناگون شکل گرفته و باید همه آنها با هم حرکت کنند تا اقتصاد به حرکت در بیاید. اما امروزه بسیاری از صنایع کشور با 30درصد ظرفیت کار می کنند که به دلیل بی توجهی به تولید ملی، نیاز بازار داخل با روشهای دیگر همچون قاچاق یا واردات تامین می شود. این اتفاق باعث رکود می شود زیرا اخراج کارگران را به دنبال دارد که بیکاری را دامن می زند. یکی از مواردی که در همه صنایع تاثیرگذار است، صنعت پیچ و مهره است که این بخش نیز با چالشهای فراوانی رو به رو است. در این رابطه با نورالدین مهری رییس اتحادیه پیچ و مهره گفت و گو کردیم.

نیاز همه صنایع به پیچ و مهره

وی با تاکید بر اینکه پیچ و مهره با همه صنوف ارتباط دارد گفت: صنعتی را نمی توانید پیدا کنید که به پیچ و مهره احتیاج نداشته باشد.

رییس اتحادیه پیچ و مهره با اشاره به شرایط موجود سیاسی و اقتصادی کشور گفت: تمام صنوف مشکل دارند و پیچ و مهره جدا از دیگر صنوف نیست.

وی در خصوص شرایط اقتصادی ناشی از تحریم ها گفت: تا کنون 70 درصد پیچ و مهره کشور وارداتی بود و تنها 30 درصد در داخل تولید می شد. اما از هنگامی که قیمت دلار رشد سرسام آوری داشت، میزان تولید پیچ و مهره با رشد20درصدی رو به رو شد و اکنون تنها 50 درصد پیچ ها وارداتی است.

مهری با اشاره به اینکه همچنان چالش را در بخش واردات داریم گفت: اکنون تنها پیچ و مهره های خاص را وارد می کنیم و پیچ های پرمصرف بدون مشکل در ایران تولید می شود. البته در همه جای جهان این طور است و هیچ کشوری نمی تواند 100 درصد پیچ و مهره مورد نیازش را تولید کند، زیرا تنوع به اندازه ای بالاست که تولید همه آنها برای یک کشور مقرون به صرفه نیست.

وی از مشکل در ثبت سفارش خبرداد و گفت: البته واردات به اندازه نیاز اما با مشکلات بیشتر از گذشته انجام می شود.

حق با مشتری است

رییس اتحادیه پیچ و مهره با تاکید بر اینکه نباید بگوییم واردات نداشته باشیم گفت: با توجه به مشکلات ارزی و تحریمها، همچنان پیچ مورد نیاز کشور را وارد می کنیم.

وی با اشاره به اینکه پیچ و مهره ها از تایوان و چین وارد می شود گفت: پیچ های حساس از تایوان و پیچ هایی که معمولی هستند، از چین وارد می شود.

مهری در خصوص کیفیت پیچ های وارداتی گفت: اکنون تمام شرکتها وکارخانه هایی که پیچ مصرف می کنند، گواهینامه تایید کیفیت می گیرند و آنالیز پیچ انجام می شود و این روال در مورد پیچ های تولید داخل یا پیچ های وارداتی انجام می شود.

وی در واکنش به انتقاد تولیدکنندگان مبنی بر اینکه تعامل بین تولیدکننده داخلی و فروشنده وجود ندارد و فروشندگان کالای خارجی را تبلیغ می کنند گفت: این مساله در تمام صنوف وجود دارد. باید این را بپذیریم که تمام کالاهای ایرانی بهتراز مشابه خارجی نیست و هنگامی که مشتری از ما نظر می خواهد، باید نظر درست بدهیم و این حق مشتری است که از کیفیت کالایی که می خرد، آگاهی داشته باشد.

رییس اتحادیه پیچ و مهره مشکل اصلی را کارگاههای زیر پله ای دانست و گفت: تولیدکنندگان شناخته شده، پیچ و مهره باکیفیت تولید می کنند. اما مواد اولیه ای که سازندگان زیرپله ای استفاده می کنند، کیفیت مطلوب را ندارد و ما نیز دسترسی به آنها نداریم درحالی که کالاهایشان وارد بازار می شود.

وی افزود: کارخانه های برند تولید پیچ و مهره مشکلی ندارند و چنانچه مشکلی وجود داشته باشد، فرد معترض به اتحادیه مراجعه می کند و نسبت به شکایت آنان رسیدگی می کنیم. اما در مورد تولیدکنندگان زیرپله ای محدودیت و مشکل برای پیگیری وجود دارد.

صادرات پیچ و مهره ایرانی

مهری با تاکید بر اینک اکنون کارخانه های تولید و پیچ ومهره ای در ایران داریم که کیفت آنها از نمونه خارجی بهتر است و حتی تولیدات آنها را به دیگر کشورها صادر کرده ایم گفت: با توجه به نیاز داخل، صادرات پیچ و مهره صورت نمی گیرد اما برای تولید بسیاری از ماشین الات ایرانی، پیچ ومهره ایرانی استفاده می شود که همراه این ماشین آلات به دیگر کشورها صادر می شود.

وی با اشاره به اهمیت استاندارد گفت: پیچ ومهره نیز استاندارد دارد و کارت آنالیز برای هر کارتن پیچ و مهره صادر می شود. مشتری هم این حق را دارد که استاندارد کالا را مطالبه کند. اما اگر پیچ و مهره مشکلی داشته باشد، کمیته فنی اتحادیه آنرا بررسی و تعیین تکلیف می کند. بدین معنا که وقتی اعتراضی مطرح شود، نمونه پیچ و مهره را به آزمایشگاه دانشگاههای فنی می دهیم تا کیفیت آن را به ما اعلام کنند.

رییس اتحادیه پیچ و مهره با تاکید بر اینکه استاندارد پیچ و مهره اجباری است و تولیدکنندگان ملزم به استاندارد کردن هستند گفت: کسانی که پیچ و مهره وارد می کنند نیز باید استاندارد لازم را داشته باشند. زیرا هر کالایی که وارد ایران می شود، باید سازمان استاندارد آن را تایید کند و بدون تاییدیه استاندارد، اجازه ورود به هیچ کالایی داده نمی شود.

وی با اعلام اینکه هر پیچ و مهره ای استاندارد خودش را دارد که قطر، طول و کیفیت آن را شامل می شود گفت: به دلیل تنوع پیچ و مهره، کتابی چاپ شده که مشخصات هر پیچ و مهره را تعیین کرده که بر اساس جدول آن کتاب، در مورد پیچ و مهره ها نظر می دهیم.

مهری در خصوص کاهش شدید ارزش پول ملی گفت: بالا رفتن دلار در همه بخشها اثرگذار بوده اما اقتصاد مانند یک ماشین است که همه بخش های آن باید با هم حرکت کنند. اگر در کشور بخش عمران، صنعت، کشاورزی و خدمات به صورت کامل فعال باشد، اشتغال به حرکت در می اید و اگر رکود باشد، تمام صنایع درگیر می شود که صنعت پیچ ومهره نیز جدا از این نیست.

وی با ابراز تاسف از اینکه اکنون بازار دچار رکود است و بسیاری از صنایع کاهش تولید دارند که بر پیچ و مهره نیز اثر می گذارد گفت: در سال 90 حدود 70 هزار تن واردات پیچ و مهره داشتیم که امروز به 40 هزار تن هم نمی رسد. نگاه مثبت این است که ارز از کشور ما خارج نشده، اما نگاه واقع بینانه این است که کارخانه های کشور با ظرفیت کمتر از 50 درصد کار می کنند که یک نمونه بارز آنها، کاهش تولید کارخانه های خودروسازی است. هزاران پیچ و مهره در یک خودرو به کار گرفته می شود و هنگامی که تولید خودرو با مشکل رو به رو شده، حتما مصرف پیچ و مهره نیز در این بخش کاهش داشته است.

افزایش تولید؛ کاهش مصرف!

رییس اتحادیه پیچ و مهره با یادآوری اینکه در گذشته 115 کارخانه تولید پیچ و مهره داشتیم که تعداد قابل توجهی از آنها تعطیل شد گفت: تعطیلی این کارخانه ها ناشی از واردات بی رویه پیچ و مهره بی کیفیت بود که با گران شدن شدید دلار، واردات این پیچ و مهره های بی کیفیت هم دیگر صرفه ندارد. وی گفت: درگذشته که تحریم ها بدین اندازه شدید نبود و صنایع با ظرفیت بالا تولید می کردند، میانگین مصرف پیچ ومهره کشور در سال 100 هزار تن بود گفت:حدود 70 هزار تن پیچ و مهره ها را وارد می کردیم و 30 هزار تن تولید داخلی بود که اکنون تولید پیچ و مهره داخل بالا رفته است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار