کد خبر: ۷۸۲۹۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸

سلامت نیوز:یک متخصص مغز و اعصاب گفت: آنسفالیت اگر مرتبط با تبخال ویروسی باشد، ممکن است در حد کما و مرگ هم پیش برود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،علی زرگر، متخصص مغز و اعصاب ، اظهار کرد: آنسفالیت در لغت به معنای التهاب است اما به التهاب مغزی یا تبخال مغزی گفته می‌شود. این بیماری به خودی خود مسری نیست.

وی افزود: این بیماری می‌تواند از طریق انواع ساس و کنه یا گزیدگی حیوانات هار ایجاد شود. ویروس خود را از طریق خون به مغز می‌رساند و در عملکرد آن اختلال ایجاد می‌کند.

زرگر ادامه داد: آنسفالیت اگر مرتبط با تبخال ویروسی باشد، ممکن است در حد کما و مرگ هم پیش برود. در مواردی که آسیب های جدی به مغز وارد شده باشد، جبران ناپذیر و سخت خواهد بود. این بیماری می تواند از طریق عوامل قارچی هم ایجاد شود که از راه استنشاقی وارد و سپس به خون و بعد به سیستم عصبی منتقل می شود .

این متخصص مغز و اعصاب درباره علائم و نشانه های این بیماری ناشناخته بیان کرد: تب، سردرد یا تشنج، تحریک پذیری و عصبی شدن مغز، استفراغ، لوچ شدن چشم ها یا به اصطلاح دو دو شدن دید و ضعف در دست ها است.

وی گفت: عوامل دیگر آن، ویروس هایی همچون قارچ ها و انگل ها هستند. درمان و نوع تشخیص این بیماری به سن و حاد بودن بیماری فرد بستگی دارد. اگر فردی دارای عفونت باکتریایی باشد؛ می توان آن‌را با آنتی بیوتیک ها درمان کرد.

زرگر درباره راه‌های پیشگیری آنسفالیت بیان کرد: این بیماری قابل پیشگیری نیست مگر اینکه سعی کنیم از بیماری هایی که موجب بروز آن می شوند، پیشگیری کنیم . آنسفالیتی که با بیماری‌های ابتدایی ایجاد می‌شود را می‌توان با واکسن زدن و ایمن‌سازی درست و با برنامه، توسط پزشک درمان کرد.

به گفته این پزشک بهتر است که از ابتدای تولد، کودکان را واکسینه کنیم.

وی درباره روش درمان آنسفالیت اظهار کرد: پزشک برای تشخیص آنسفالیت ابتدا نشانه های آن را بررسی کرده و در مورد بیماری هایی که اخیرا فرد داشته سوال می کند. ممکن است آزمایش‌هایی هم گرفته شود، مانند کشیدن مایع نخاع و آزمایش هایی که از طریق خونگیری بررسی می‌شود.

برچسب ها: ویروس کشنده ، تبخال
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار