کد خبر: ۷۸۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵

حسین خدنگ

روزنامه نگار

این روزها در تابستان داغ تیرماه برخلاف همیشه پیاده روهای فردوسی، چهارراه استانبول و سبزه میدان انگار سردتر و خلوت تر از همیشه است. بعد از پاییز و زمستان داغ دلار و هجوم خریداران به صرافی ها که حتی پای کارمندان و زنان خانه دار را هم به صف خرید دلار باز کرد حالا چند ماه است نه از تب و تاب در بازار دلار فروشان خبری هست و نه از ترک تازی قیمت دلار روی ویترین ها.

برای کسانی که این روزها از راسته دلارفروشان می گذرند دیدن کاهش محسوس قیمت دلار و روند رو به پایین نرخ ها در این بازار به اتفاقی روزمره تبدیل شده است. در چهار ماه اخیر اگر چه بسیاری از دلالان و سودجویان تلاش کرده اند با فضاسازی و ایجاد موجهای شایعه در فضای مجازی و کانالهای تلگرامی بازار را به هم ریخته و از آب گل آلود دوباره ماهی بگیرند اما سیاستهای بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز و جلوگیری از به هم خودرن تعادل عرضه و تقاضا همه رشته های سودجویان را پنبه کرده است.

خبر راه اندازی قریب الوقوع بازار متشکله ارزی هم سبب شده تا بسیاری از سرمایه گذاران تا مشخص شدن کشف قیمت دلار در این بازار از خرید و فروش گسترده ارز خودداری کنند. علاوه بر این کند شدن تیغ تحریم ها و گذر از فضای روانی ناشی از تحریم سبب شده تا ثباتی چشمگیر به بازار ارز بازگردد. نیم نگاهی به روند کاهشی قیمت ارز در روزهای اخیر نشان می دهد با پایین آمدن محسوس قیمت دلار و خروج دلالان موج کاهشی تازه ای به بازار وارد خواهد کرد و نشانه های آن را می توان در شکستن مرز روانی قیمت دلار و سقوط آن به زیر 12 هزار و 500 تومان دید. بررسی های آماری حکایت از آن دارد

روند رو به کاهش قیمت در چهار ماه اخیر سبب شده تا سرمایه گذاران در بازار ارز با زیان سه درصدی مواجه شوند. ادامه این روند بی شک بیش از همه بازیگران آماتور بازار و صاحبان دلارهای خانگی را به فروش دلارهایشان برای جلوگیری از زیان بیشتر ترغیب می کند. به این ترتیب و با احتمال سنگین تر شدن کفه عرضه در برابر تقاضا بی شک باید منتظر زلزله ای محسوس در نرخ ارز و سقوط بیشتر قیمت آن در بازار باشیم. این کاهش قیمت که بسیاری معتقدند تا مرز زیر 10 هزار تومان هم ممکن است ادامه یابد می تواند تاثیراتی مثبت در کاهش نرخ تورم نیز داشته باشد. چون قیمت دلار یکی از مهمترین رکن های بازار و وضعیت اقتصادی ایران است و بالا و پایین شدن نرخ این ارز خارجی همواره تاثیری مستیقیم در قیمت کالا و حتی خدمات در سطوح کلان و خرد جامعه دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار