کد خبر: ۷۸۳۷۷
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۲
در حالی که مهلت تعیین شده برای دولت جهت اجرای اصلاحات ساختاری بودجه رو به پایان است، هنوز بسیاری از جزییات برنامه تدوین شده برای کارشناسان، مردم و نمایندگان مجلس مشخص نیست.

تسنیم نوشت: سازمان برنامه و بودجه کشور چندی قبل از برنامه اصلاح ساختار بودجه رونمایی کرده است. این برنامه بر اساس تاکید مقام معظم رهبری با لحاظ کردن یک فرصت 4 ماهه از ابتدای سال 98 تدوین شده است. برنامه ارائه شده از سوی سازمان برنامه دارای 4 محور اساسی، ثبات سازی اقتصاد کلان، درآمد زایی پایدار، هزینه کرد کارا و اصلاح نهادی بودجه می‌باشد.

در حالی که سازمان برنامه و بودجه مکلف بود با همکاری مجلس شورای اسلامی برنامه اصلاح ساختاری بودجه را ظرف 4 ماه تهیه کند با وجود نزدیک شدن به روزهای پایانی تیر ماه هنوز اطلاعی از جزئیات این برنامه در دست نیست.

گفتنی است سازمان برنامه و بودجه از کارشناسان اقتصادی و عموم مردم دعوت کرد تا نظرات خود را در خصوص این برنامه اصلاحی اعلام کند این در حالی است که تاکنون بازخورد قابل توجهی از مشارکت عمومی درباره این برنامه دیده نشده است.

از سوی دیگر بسیاری از نمایندگان مجلس انتقادات جدی را نسبت به جزئیات منتشر نشده این برنامه اعلام کرده و معتقدند طرح رونمایی شده با توجه با توجه به شرایط فعلی کشور قابلیت اجرایی ندارد.

در حالی که ایرادات متعددی به برنامه ارائه شده از سوی سازمان برنامه مطرح شده است این سازمان هنوز جزئیات عملیاتی برنامه خود را منتشر نکرده است. در حال حاضر نیز کلیات برنامه مذکور در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا تصویب شده  همچنین در یک جلسه غیر علنی در مجلس شورای اسلامی کلیاتی از این طرح به نمایندگان ارائه شده است.

با توجه به اینکه در شرایط پیچیده اقتصادی لازم است کلیه دستگاه‌های اجرایی تلاشهای همسو و یکنواختی را برای عبور از بحران فعلی در دستور کار قرار دهند رویکرد سازمان برنامه و بودجه در عدم شفاف سازی اطلاعات مربوط به این برنامه اصلاح ساختاری موضوع قابل توجهی است. با توجه به اینکه برنامه‌های چالش برانگیزی مثل اصلاح یارانه حاملهای انرژی، یارانه سلامت، تخصیص ارز کالاهای اساسی، تغییر روند بودجه ریزی و  اصلاحات نظام بانکی و... در این برنامه گنجانده شده است، لازم بود رویکرد رسانه‌ای شفافی در قبال این برنامه لحاظ می‌شد.

به نظر می‌رسد اگر سازمان برنامه و بودجه قصد اجرای یک طرح ملی حتی با هدف کوتاه مدت عبور از تنگنای فعلی مرتبط با کسری 80 تا 100 هزار میلیارد تومانی را  دارد، بایستی رویکرد خود در ارائه آمار و اطلاعات مربوط به برنامه اصلاح ساختار بودجه را تغییر دهد.

از سوی دیگر تا کنون نقدهای متنوعی در رسانه‌ها درباره محتوای این برنامه مطرح شده است که موضع گیری از سوی سازمان مذکور دیده نشده است.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار