کد خبر: ۷۸۳۸۴
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۲
مجیدرضا حریری، نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین معتقد است که کاهش تدریجی نرخ دلار در بازار که در هفته های گذشته رخ داده، به معنای آن است که روند آن صحیح و طبیعی است.

انتخاب: مجیدرضا حریری، نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین معتقد است که کاهش تدریجی نرخ دلار در بازار که در هفته های گذشته رخ داده، به معنای آن است که روند آن صحیح و طبیعی است.

این فعال اقتصادی با اشاره کاهش نرخ دلار در روزهای اخیر اظهار داشت: روند کاهش دلار وقتی به صورت تدریجی رخ می دهد، یعنی صحیح و طبیعی است، ولی در روزهای اخیر از آن روند کاهشی قدری داریم خارج می شویم و این خطر وجود دارد که تقاضای کاذب مجددا وارد بازار شود که این تقاضای کاذب می تواند نوسان رو به بالا بوجود بیاورد.

وی با بیان اینکه هر اتفاقی در بازار حاصل سوء مدیریت یا حسن مدیریت بانک مرکزی است، خاطرنشان کرد: روند در بازار دلار در حالی منظم بوده و شاخص ها رو به پایین شده که ما با چندین شوک سیاسی از جمله در روابط ایران و امریکا مواجه بودیم که هریک می توانست دلار را افزایشی کند.

وی اضافه کرد: عرضه کننده بزرگ در بازار، بانک مرکزی است. آن موقع که دلار به 19 هزارتومان رسید، نشات گرفته از مدیریت وقت بانک سیف بود، الان هم که روند منظم و کاهشی است، باید اعتبارش را به رئیس جدید بانک مرکزی داد. اکنون، نزدیک به ده ماه است که آقای همتی در بانک مرکزی مشغول به کار است؛ سه چهار ماه اول ایشان نقایص را پیدا کرد، و برنامه هایش را در 4 تا 5 ماه اخیر اجرایی کرده و اثر خوبی هم گذاشته است.

 

نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با اشاره به علل کاهش نرخ ارز گفت: قطع 90 درصد دستگاه های کارتخوان در خارج از کشور و عدم توانایی آن ها در استفاده از منابع داخلی بانک ها، کار خوب و به جایی بود. بانک مرکزی در واقع توانسته بازار تقاضا را کنترل کند. بازار عرضه ما بازار بزرگی نیست، فشارهای اقتصادی کوچکترش هم کرده . در حقیقت، ما با کنترل شدن بازار تقاضا مواجهیم که نتیجه اش را داریم ببینم.

حریری در ادامه به ذکر سایل دلایل کاهش نرخ ارز پرداخت و اظهار داشت: عمده ی فشار تقاضاهای کاذب در نیمه دوم سال 97 تخلیه شد، چه برای پس اندازهای خرد چه خروج سرمایه از کشور که بخش زیادی از آن، تا 5 ماه پیش تخلیه شد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر، تقاضای دلار برای واردات قاچاق نیز کاهش محسوس داشته چراکه مردم قدرت خرید کالای لوکس ندارند و بازار مصرف ما بازار بی رونقی شده، چه برای واردکننده رسمی، چه برای تولید کننده و چه برای قاچاقی که همگی با معضل فروش مواجهند. در واقع، این موضوع هم بر بحث تقاضا تاثیر گذاشته است. مجموعه این اتفاقات، ما را به نقطه فعلی رسانده که البته نقطه مطلوبی نیست اما نسبت به گذشته شرایط بهتری است.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: قاعدتا اگر این مدیریت بانک مرکزی، 100 درصد اعمال شود و سایر دستگاه ها با بانک مرکزی هماهنگ شوند، و در اقتصاد بحث شفافیت از طرف بانک ها و وزارت اقتصاد دنبال شود، دلار بیشتر از این هم جا دارد پایین بیاید. ارزش پول ملی ما این رقم فعلی نیست که داریم می بینیم. من شخصا موظف می دانم از اقای همتی که نسبت اسلافش مدیریت بهتری داشته، تشکر کنم. البته تا رسیدن به نقطع مطلوب فاصله داریم.

نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در پاسخ به سئوالی در مورد قیمت واقعی دلار گفت: چیزی به عنوان قیمت واقعی نداریم، اما اگر قیمت تخمینی منظورتان است، باید بگویم درصورتیکه درگیر مسائل سیاسی در روابط خارجی نباشیم، و بتوانیم درامدهای ارزی مان را احیا کنیم و تقاضاها را کنترل کنیم و جلوی خروج از سرمایه که طی 95 تا 97 رقم بزرگی بود، بگیریم و اقتصادمان را شفاف تر نیز بکنیم، قاعدتا دلار باید از این حرف ها خیلی پایین تر بیاید. در شرایط عادی اندازه اقتصاد ما، تولید ما و ظرفیت بالوقوه اقتصادی که داریم، بیانگر این است که ارزش ریال باید خیلی بیشتر از امروز باشد.

وی در پایان گفت: فاصله بین ارزهای رسمی یعنی نیمایی، بسیار کم شده. دلار نیمایی از 7 هزار تومان به 11 هزار تومان رسیده. این مابه تفاوت ها وسوسه سوداگری ایجاد می کرد و برخی ممکن بود این انگیزه را پیدا کنند که از بازگرداندن ارز صادراتی خودشان سرباز زنند. در حقیقت، هر چقدر فاصله بین نرخ های ارز کمتر شود، تنش های بازار کمتر می شود.

برچسب ها: دلار ، ارز
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار