کد خبر: ۷۸۳۹۴
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۵

قطعنامه درخواست از دولت ترامپ برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران در کنگره آمریکا ارائه شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، قطعنامه‌ای توسط «باربارا لی»، «دیوید پرایس» و «جان شاکوسکی»، نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا طراحی و در کنگره ارائه شده است که براساس آن از «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد تا به «برنامه جامع اقدام مشترک» یا توافق هسته‌ای ایران بازگردد.

در این طرح از دولت ترامپ خواسته شده تا اقدامات فوری را برای کاستن از تنش‌ها با ایران دنبال کند.

همچنین براساس طرح نمایندگان دموکرات آمریکا، از ترامپ درخواست شده تا روش‌های دیپلماتیک را برای رفع چالش‌ها و تنش‌ها با ایران به کار گیرد.

«باربارا لی» از طراحان این طرح، سیاست ترامپ در قبال ایران را عامل بحرانی دانسته که آمریکا را در وضعیت خطرناک درگیری نظامی با ایران نزدیک کرده است.

به گفته دیوید پرایس، از دیگر طراحان این قطعنامه، پیام قطعنامه مذکور لزوم بازگشت به برجام و تعامل معنادار دیپلماتیک است، چون در شرایط فعلی صلح، امنیت و موقعیت راهبردی آمریکا در معرض خطر قرار گرفته است.

پیش از این نیز، «ایلهان عمر»، نماینده و عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، خواستار بازگشت کشورش به میز مذاکره و توافق هسته‌ای با ایران شده بود.

همچنین «آدام شف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا کمتر از دو ماه پیش در گفت وگو با شبکه خبری سی بی اس گفته بود: خروج از برجام و سیاست‌های دونالد ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران نه تنها منجر به افزایش ثبات نشده، بلکه آمریکا را منزوی کرده است.

کمیته ملی دموکرات نیز به عنوان نهاد مرکزی حزب دموکرات آمریکا و تعیین‌کننده نامزدهای ریاست‌جمهوری دموکرات، در بهمن‌ماه سال گذشته قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که در آن از آمریکا خواسته شده بود تا به توافق هسته‌ای با ایران بازگردد. بنابر گزارش پایگاه اینترنتی سازمان نیاک اکشن (وابسته به شورای ملی ایران-آمریکا)، تصویب این قطعنامه تضمین می‌کند که بازگشت به برجام، یکی از اولویت‌های اصلی حزب دموکرات است؛ به‌ویژه که این حزب برنامه‌های خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آماده می‌کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در اردیبهشت سال گذشته با نقض تعهدات این کشور، خروج واشنگتن از برجام را اعلام کرد.

با این حال جمهوری اسلامی ایران پس از خروج آمریکا از برجام، همچنان به این توافق پایدار بوده است، اما با توجه به سیاست فشار حداکثری و اعمال شدیدترین تحریم‌های یکجانبه علیه ایران و همچنین عدم اجرای تعهدات مندرج در برجام از سوی کشورهای اروپایی، ایران نیز در واکنش تصمیم گرفته است تا مطابق مواد ۳۶ و ۲۶ برجام، برخی تعهدات خود را در این توافق کاهش دهد. موضوعی که با واکنش‌های گسترده در غرب روبرو شده است.

برچسب ها: ترامپ ، کنگره
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار