کد خبر: ۷۸۴۸۸
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴
تجارت آنلاین دلایل تاثیر اندک افت قیمت دلار بر بازار را بررسی کرد؛
بارها این پرسش مطرح شده است که چرا با کاهش قیمت ارز، قیمت کالاها آنچنان کاهش نمییابد؟ مردم انتظار دارند که همانقدر که از قیمت ارز کاسته میشود به همان نسبت هم قیمت کالاها ارزان شود.

خوش نشینی قیمت کالاها!

گروه اقتصاد کلان: کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر سبب شده تا بسیاری از خریدارانی که در ماه های گذشته،وارد بازار شده بودند، اکنون فروشنده شوند.این امر در کنار سایر فاکتورهای اقتصادی،روند کاهشی قیمت را رقم زده است.

به گزارش تجارت آنلاین به نقل از مهر، قیمت دلار در روزهای گذشته روند کاهشی به خود گرفته است. درست ظرف دو هفته قیمت دلار از نرخی معادل ۱۳ هزار و ۱۵۰ تا ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان در بازار آزاد، تا مرز ۱۱۸۰۰ تا ۱۱۹۰۰ هم کاهش یافت. این کاهش ۱۲۵۰ تومانی در بازار در شرایطی رخ داده است که رئیس کل بانک مرکزی میگوید فروش نفت ایران در بازارهای جهانی و از سوی خریداران خارجی، سرعت گرفته و ارز حاصل از آن، در خدمت واردات قرار میگیرد.

در عین حال، آمار رسمی نیز حکایت از آن دارد که بازگشت ارز صادراتی به چرخه اقتصادی و تأمین بخش اعظمی از نیازهای ارزی مورد نیاز واردات، بار قابل توجهی را از دوش بازار آزاد برداشته است؛ ضمن اینکه روند کاهشی نرخ ارز طی هفتههای گذشته، برخی دارندگان ارز را که اتفاقاً ارزهای خود را در دوران نه چندان دور و در زمان بالا بودن نرخ دلار خریداری کرده بودند به این فکر انداخته تا بخشی از داراییهای ارزی خود را به فروش برسانند تا بلکه از زیان بیشتر جلوگیری نمایند.

پیش بینی افت قیمت کالاها در پی کاهش نرخ ارز از هفته آینده

عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به کاهش قیمت کالاهایی نظیر خودرو، در پی استمرار افت قیمتی ارز گفت: پیش بینی می کنیم هفته آینده شاهد کاهش قیمت کالاهایی باشیم که با کندی کمتری نسبت به نوسانات نرخ ارز تاثیر می پذیرند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا پورابراهیمی با انتقاد از تصمیمات اشتباه دولت در خصوص سیاست های ارزی گفت: «اوج این تصمیمات تعیین ارز با نرخ 4200 تومان بود که به شدت تقاضا را در کشور افزایش داد و حجم عظیمی از مشکلات اقتصادی را بر جای گذاشت.» وی همچنین در خصوص ارتباط نرخ ارز و قیمت کالاها اظهار کرد: «برخی کالاها به صورت لحظه ای و برخی با وقفه تحت تاثیر نرخ ارز قرار می گیرند؛ یکی از این کالاها طلاست که کاملا تغییرات قیمتی لحظه ای دارد.» پورابراهیمی افزود: «پیش بینی می کنیم این روند استمرار یابد و هفته آینده شاهد کاهش قیمت کالاهایی باشیم که با کندی کمتری نسبت به نوسانات نرخ ارز تاثیر می پذیرند.»

این نماینده مجلس افزود: «ما ارز را ارزان می دهیم ولی دولت به دلیل نظارت ضعیف در بازار کالای گران را بدست مردم می رساند که به سیاست های اجرایی دولت باز می گردد.»

پورابراهیمی گفت: «اگر دولت می تواند با ارز 4200 مایحتاج و دارو و مواد غذایی مردم را تامین کند، باید قیمت های خرده فروشی در اختیار مردم قرار گیرد و مجلس نیز از این کار استقبال می کند.»

چرا با کاهش قیمت دلار، قیمت کالاها پایین نمیآید؟!

بارها این پرسش مطرح شده است که چرا با کاهش قیمت ارز، قیمت کالاها آنچنان کاهش نمییابد؟ مردم انتظار دارند که همانقدر که از قیمت ارز کاسته میشود به همان نسبت هم قیمت کالاها ارزان شود. به گزارش فرارو این تصور از آنجا ریشه گرفته است که چند ماه پیش به نسبت افزایش قیمت دلار قیمت کالاها هم افزایش مییافت. اواخر خرداد ماه گذشته، وحید شقاقی تحلیلگر مسائل اقتصادی در این باره به فرارو گفت: "وقتی قیمت دلار افزایش مییابد به تدریج هزینههای تولید بالاتر میرود. به عنوان مثال تولید کننده کالایی تولید میکند که به تدریج و به مرور زمان هزینه زیادی برای تولید آن صرف میکند. پس تولید کننده کالای نهایی را حتی اگر قیمت دلار پایین بیاید و هزینه تولید هم کاهش یابد، نمیتواند ارزانتر بفروشد. چرا که ساخت آن کالا گران تمام شده است. به این پدیده میگویند چسبندگی قیمت. این پدیده نشان میدهد لزوما اینگونه نیست که متناسب با کاهش قیمت دلار قیمت کالا هم کاهش یابد." او تاکید کرد "پس کاهش قیمت یک کالا به عوامل متعددی بستگی دارد و با یک متغیر نمیتوان امید داشت قیمت کالا کاهش یابد. کاهش قیمت کالا معادله یک متغییری نیست بلکه چند متغیر دارد. یکی از آن متغییرها قیمت دلار است. کشش قیمتی، انتظارات تورمی، چسبندگی قیمتها و حتی عوامل سیاسی و اقتصادی دیگر هم در این زمینه موثر اند." به گفته شقاقی "وقتی تولید کننده مواد اولیه را با دلار ۱۵ هزار تومان خریده است و حالا هم با همین مواد اولیه به تولید میپردازد با کاهش قیمت دلار، در برابر کاهش قیمت کالای خود مقاومت میکند چرا که مواد اولیه را گران خریده است. در بازار هم همینگونه است وقتی فردی خودرویی را ۱۰۰ میلیون تومان میخرید، با کاهش قیمت آن خودرو در فروشش مقاومت میکند.» او گفت: «کشش قیمتها هم متفاوت است. این در حالی است که تولید برخی کالاها کاهش یافته است و مازاد تقاضا برای خرید آنها وجود دارد. مردم برای خرید آنها اصلا به قیمت دلار توجه نمیکنند. مثلا در بخشهای دارو و درمان و کالاهای ضروری به قیمت دلار توجه نمیکنند. در این حالت کاهش نرخ دلار کشش لازم را برای کاهش نرخ این کالاها ایجاد نمیکند چرا که تقاضای بالایی برای خرید آنها وجود دارد.»

برچسب ها: تورم ، نرخ ارز ، قیمت دلار ، کالا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار