کد خبر: ۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۶
دولت تدبير و اميد بلافاصله پس از استقرار در پاستور همه توان و انر‍ژي خود را به سياست خارجي معطوف كرد تا شايد از اين گذر با لغو تحريم‌ها اوضاع اقتصادي كشور را بهبود ببخشد؛‌ دولت يازدهم كه دغدغه خود را بر گشايش اقتصادي، كاهش تورم، ارزاني،‌ رشد اقتصادي و كاهش بيكاري معطوف کرده بود.....
به گزارش تجارت آنلاین؛دولت تدبير و اميد بلافاصله پس از استقرار در پاستور همه توان و انر‍ژي خود را به سياست خارجي معطوف كرد تا شايد از اين گذر با لغو تحريم‌ها اوضاع اقتصادي كشور را بهبود ببخشد؛‌ دولت يازدهم كه دغدغه خود را بر گشايش اقتصادي، كاهش تورم، ارزاني،‌ رشد اقتصادي و كاهش بيكاري معطوف كرده بود خيلي زود به اين نتيجه رسيد كه از طريق تمركز بر سياست خارجي نمي تواند اوضاع اقتصادي داخل را سرو سامان بدهد.

به همين دليل از يكي دو ماه پيش شاهد فعال شدن بخش‎هاي اقتصادي در كشور هستيم، وزارت اقتصاد، وزارت راه و مسكن،‌ صنايع و معادن و بانك مركزي به شدت فعال شده اند و براي كاهش سود بانكي، بهبود اوضاع بورس، رفع مشكل مسكن و كاهش بيكاري دست به كار شده اند.

در اين ميان بخش مسكن دولت را درگير كرده است به نحوي كه از پرداخت وام 80 ميليوني مسكن سخن به ميان آورده اند كه شايد بتوانند در كنار خانه دار كردن مردم صنعت مسكن را رونق داده و سبب كاهش بيكاري نيز بشوند؛اما داستان از آنجا آغاز شد كه وزارت راه و شهرسازی براي افزايش تسهیلات مسکن و کمک خرید مسکن وام 20میلیون تومانی مسکن تا 35 و بعد تا 50 میلیون تومان افزایش داد؛ براین اساس پیشنهادات تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری و افزایش وام‌های مسکن بیش از پیش مطرح و بارها گفته شد که با بانک مرکزی نامه‌نگاری‌هایی صورت گرفته است.

پس از آن آخوندی با تشریح جزئیات برنامه دولت برای پرداخت تسهیلات خرید مسکن گفت که قرار است در قالب طرح وزارت راه حدود ۸۰ میلیون تومان تسهیلات به خانه‌ اولی‌ها پرداخت ‌شود و این افراد نیز باید حدود ۷۰ میلیون تومان پس‌انداز داشته باشند. حالا رییس کل بانک مرکزی با ارائه جزييات بيشتري از اين طرح با اشاره به پیش‌شرط های راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن، از کاهش زمان انتظار برای دریافت وام ازدواج به پنج ماه خبر داد.

ولی‌الله سیف با اشاره به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن گفت: وام مسکن 80 میلیون تومانی هنوز قطعی نشده است. وی توضیح داد: توافقات انجام شده به این صورت است که بنابر مکانیزم‌های طراحی شده، صندوق‌های پس‌انداز مسکن که تک‌تک بانک‌ها می‌توانند به طور مستقیم در مورد آن اقدام کنند راه‌اندازی شده و بتواند با توجه به نوع برنامه‌ زمانی که ارائه می‌کند به پرداخت وام مسکن بپردازد.

سیف با بیان اینکه به نظر می‌رسد پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی ایده خوبی است، گفت: براین اساس پس از موافقت کامل با راه‌اندازی چنین صندوقی این موضوع را به رییس جمهور منعکس کردیم.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به این‌که گروه کارشناسی در حال بررسی شرایط و مفروضات صندوق پس‌انداز مسکن هستند، ادامه داد: اول این‌که برای پرداخت 50 درصد متوسط هزینه‌های مسکن باید میزان تعیین شده برای وام اعطایی چقدر باشد؟ همچنین مهلت بازپرداخت تسهیلات اعطایی چه مدت زمانی باشد؟

*آخرین پیشنهاد سود تسهیلات مسکن 14 درصد

وی اضافه کرد: یکی‌دیگر از مسائل مهم مورد بررسی در صندوق پس‌انداز مسکن مربوط به سود بازپرداخت تسهیلات است که در آخرین پیشنهادات 14 درصد مطرح شده بود. سیف قدرت پرداخت قسط در پایان هرماه توسط متقاضی را نیز از جمله پیش شرط‌های راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن عنوان کرد و گفت: اگر بتوان مبلغ قسط را با مدت زمان استهلاک بدهی و مبلغ یک واحد مسکونی به تعادل رسانده تا جامعه بیشتری را پوشش دهد، مناسبت‌تر خواهد بود.

رییس کل بانک مرکزی با بیان این‌که صندوق‌های ایجاد شده باید خودکفا باشند، تاکید کرد: اگر این صندوق‌ها بتواند تعهدات ایجاد شده در جامعه را به طور متعادل حرکت داده و به نظم‌بخشی نظام بانکی لطمه نزنند از آن استقبال می‌کنیم ضمن این‌که پیش‌بینی می‌شود بخشی از منابع آن نیز از طریق منابع بودجه‌ای تامین شود.

وی با اشاره به این‌که به نظر می‌رسد تشکیل صندوق پس‌انداز مسکن تا یکی – دو ماه آینده قطعی شود، بیان کرد: پیش بینی می‌شود دوره‌های پرداخت تسهیلات با توجه به منابع صندوق سه، شش و 9 ماهه باشد.

*دلایل افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن

از طرف ديگر تالار بورس كه اين روزها تب دار است سعي مي كند تقاضاي موجود در بخش مسكن را واقعي جلوه دهد؛ اما علیرغم اعمال سیاست های جدید برای کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن روزانه شاهد افزایش قیمت این اوراق هستیم به طوری که در حال حاضر این اوراق نسبت به سال گذشته قابل توجهی پیدا کرده و قیمت هر برگ آن به حدود 95 هزار تومان رسیده است.

این در حالی است که اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به منظور جلوگیری از واسطه‌گری در خرید و فروش وارد فرابورس شده و قرار بود تا با وارد شدن این اوراق به بازار سرمایه قیمت آن واقعی‌تر شود اما افزایش کاذب قیمت این اوراق از ابتدای سال تاکنون، پای دلالان را به این اوراق باز کرده و به معضل جدی برای متقاضیان دریافت وام مسکن تبدیل شده است.

آنگونه كه علی صالح آبادی به راهکارهای ایجاد تعادل در بازار اوراق تسهیلات مسکن اشاره کرده، با افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن جلسات متعددی با مسئولان بانک مسکن و فرابورس در اين برگزار شده و چند ساز و کار برای تعادل بخشی به بازار اوراق تسهیلات مسکن اتخاذ شده است.

وی به راهکارهای پنج‌گانه برای تعادل بخشی به بازار "تسه" ها اشاره کرد و افزود: برای جلوگیری از سفته بازی محدودیت هایی اعمال و اعلام شد تا خریداران متناسب با نیاز، این اوراق را خریداری کرده و تا دو ماه این اوراق را نگهداری کنند.همچنین برای اینکه جانب عرضه این اوراق تقویت شود به صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت بخشنامه شد تا در بانک مسکن سپرده گذاری کرده و اوراق را در بورس عرضه کنند که این موضوع جانب عرضه را با گذشت زمان تقویت می کند.

صالح آبادی راه اندازی صندوق اختصاصی سپرده‌گذاری را به عنوان چهارمین راه حل برای تعادل بخشی به بازار اوراق تسهیلات مسکن دانست و عنوان کرد: همچنین مقرر شد تا صندوق اختصاصی سپرده گذاری در بانک مسکن برای این اوراق ایجاد شود تا اوراق را در بازار به فروش رسانده و نقش بازارگردان را ایفا کند که اولین صندوق در این خصوص در حال راه اندازی است، به طوری که مقررات آنها نهایی شده و متقاضیان برای عرضه بیشتر "تسه" می توانند این صندوق ها را ایجاد کنند.

وی اضافه کرد: پنجمین و آخرین راه حل این است که در صورت اضافه شدن سقف تسهیلات مسکن، خریداران نمی توانند از این اوراق برای مبلغ اضافه تر استفاده کنند که این ساز و کارها از سوی فرابورس به بازار ابلاغ و اجرایی شده است.

رئیس سازمان بورس در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اجرایی شدن این ساز و کارها، قیمت تسه ها هر روز در حال افزایش است گفت: در حال حاضر تقاضای موجود در بخش اوراق تسهیلات مسکن واقعی بوده و سفته بازی روی این اوراق صورت نمی‌گیرد.

وی همچنین در خصوص اینکه چرا با وجود رکود حاکم در بخش مسکن قیمت این اوراق افزایش یافته است پاسخ داد: در برخی شهرستان ها رقم 45 میلیون تومان وام مسکن رقم قابل توجهی است و این موضوع باعث شده است تا تقاضا برای این اوراق افزایش یابد بنابراین با توجه به افزایش رقم وام مسکن به ویژه در شهرستان ها، تقاضا برای این اوراق افزایش یافته است.

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه تقاضای سفته بازی در این اوراق از بین رفته است، اضافه کرد: نکته دیگر این است که برای ایجاد تعادل باید طرف عرضه تقویت می شد که در این راستا صندوق های سرمایه گذاری فعلی و صندوق ها اختصاصی سپرده گذاری در بانک مسکن ایجاد شده است که البته آمدن اوراق این صندوق در بازار به زمان نیاز دارد. 

*كاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن در 4 ماه آینده 

همزمان با صالح آبادي،توكلي نيز گفتگويي انجام داده و علت افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس را باعث  بالارفتن قدرت خرید، برای این اوراق دانسته است. علی‌رضا توکلی رئیس اداره ابزارهای نوین مالی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران درخصوص شرایط اوراق تسهیلات مسکن در بازار فرابورس بیان کرد: در فرابورس بدنبال ایجاد ابزارهای متنوعی در جهت ارائه به مشتریان هستیم تا از این طریق بتوان شرایط بازار را بهبود بخشیم.

وی دراین‌ باره ادامه داد: یکی از این ابزارهای فرابورس اوراق تسهیلات مسکن است که به مردم شناسانده شده و صندوق زمین و ساختمان طرح جدیدی است که به تازگی در فرابورس عرضه شده و در جهت کمک به بازار مسکن است.

توکلی در مورد سایر ابزارهای متنوع فرابورس توضیح داد: علاوه بر اوراق تسهیلات مسکن و صندوق زمین و ساختمان اوراق رهنی ابزاری است که در حال حاضر در فرابورس ارائه می شود.

رئیس اداره ابزارهای نوین مالی درخصوص تفاوت اوراق تسهیلات مسکن و صندوق زمین و ساختمان گفت: این دو ابزار متفاوت از همدیگر و امکان مقایسه با یکدیگر برای آنها وجود ندارد.

وی درخصوص اوراق تسهیلات مسکن توضیح داد: این اوراق، اوراقی هستند که افراد با در دست داشتن آن می توانند به بانک مراجعه کرده و از 35 تا سقف 45 میلیون تومان وام مسکن دریافت کنند.

توکلی درخصوص هدف ایجاد اوراق تسهیلات مسکن گفت: هدف از ارائه اوراق تسهیلات مسکن کنترل قیمت نبوده است.

وی در این‌باره ادامه داد:افرادی که در بانک مسکن سپرده گذاری می‌کردند اوراقی دریافت می‌کردند که این اوراق در ابتدا در مشاورین املاک مسکن معامله می‌شد واین باعث بالارفتن قیمت این اوراق شده بود.

رئیس اداره ابزارهای نوین مالی با اشاره به مزیت‌های ارائه اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس توضیح داد: با ارائه اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس قیمت‌ها کاهش یافته و علت افزایش قیمت این اوراق در فرابورس را می توان در اتفاقات موجود در بازار بیان کرد و خود بازار فرابورس علت آن نیست.

توکلی در این‌باره ادامه داد:علت افزایش قیمت اوراق در فرابورس بالارفتن قدرت خرید برای این اوراق است. وی با توضیح درمورد قیمت اوراق تسهیلات مسکن گفت: در ماه های اخیر قیمت این اوراق از 20 تا 30 هزار تومان بوده ولی در حال حاضر این قیمت تا نزدیک 100 هزار تومان نیز افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه در ماههای گذشته مطالبی مبنی بر افزایش وام مسکن تا سقف 80 میلیون تومان مطرح شده بود،گفت: این مطلب مبنی بر افزایش وام مسکن تنها شایعه‌ای است که این روزها مطرح می‌شود و این مطلب چندین بار از طرف فرابورس هم از طرف بانک مسکن طبق اطلاعیه‌هایی تکذیب شده است.

رئیس اداره ابزارهای نوین مالی در این‌باره ادامه داد: عضو هیئت مدیره بانک مسکن نیز در مصاحبه خود اعلام کرده که این طرح که از طرف وزارت راه و شهرسازی اعلام شده تحت عنوان صندوق‌های پس‌انداز مسکن که وام‌های 80 تا 100 میلیون تومان ارائه دهد و هیچ ارتباطی به بانک مسکن و سیستم فعلی تسهیلات 35 تا 45 میلیون تومانی ندارد.

وی درخصوص چگونگی شرایط تشدید بازار اوراق تسهیلات مسکن گفت: شایعه‌ای که از 31 فروردین ماه سال جاری مطرح شد باعث بالا رفتن قیمت اوراق از 20 هزار تومان شده است.

توکلی در ادامه گفت: درحال حاضر قیمت هر اوراق مسکن بین 70 تا 100 هزار تومان رسیده است و تا به امروز نیز کاهش نیافته است.

رئیس اداره ابزارهای نوین مالی در پایان خاطرنشان کرد: تاثیر شایعات بازار از بین نرود افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن همچنان ادامه می‌یابد و پیش بینی ما این است که در 4 ماه آینده قیمت این اوراق کاهش یابد.

به هر حال به نظر مي رسد دولتي ها بايد به يك برنامه واحد براي حل معضل مسكن برسند،‌ چرا كه زمزمه پرداخت وام 80 ميليوني اثر رواني بر بازار مسكن ايجاد مي كند هر چند كه به گفته كارشناسان نمي توان دواي درد گراني مسكن باشد و اقشار متوسط جامعه را خانه دار كند.

در مورد اوراق نيز وضع به همين صورت است تا زماني قيمت اين اوراق واقعي نشود خود آن به عنوان معضلي براي خريد مسكن و صفته بازي به شمار مي رود. 

انتهای پیام/
برچسب ها: بانک ، مسکن ، دولت ، سیف ، بیکاری
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار