کد خبر: ۷۸۵۰۱
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸
یک پنجم نفت تولیدی جهان از تنگه هرمز می‌گذرد و حفاظت از آن برای اقتصاد جهانی موضوعی حیاتی است.

آمریکا قصد دارد نشستی علیه جمهوری اسلامی ایران و با محوریت ایجاد ائتلاف نظامی برای "حفاظت از تنگه هرمز" در بحرین برگزار کند. موضوع رسمی این نشست "امنیت دریانوردی و مقابله با تهدیدات ایران" اعلام شده است.

به گزارش عصر ایران، سایت اینترنتی روزنامه اماراتی نشنال در این باره نوشت که این نشست با حضور 65 کشور و در سطح وزاری خارجه برگزار خواهد شد.

"برایان هوک" نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران و شیخ "خالد بن احمد آل خلیفه" وزیر امور خارجه بحرین برگزاری این نشست در هفته‌های آتی را اعلام کرده اند.

وزیر امور خارجه بحرین در باره این نشست گفت: "احتمالا این نشست در پائیز برگزار خواهد شد و ادامه کنفرانس ماه  فوریه "ورشو" لهستان محسوب می‌شود".

در کنفرانس "ورشو" بیش از 65 کشور مانند امارات، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، برخی کشورهای خاورمیانه و برخی کشورهای غربی شرکت کردند.

برایان هوک نیز گفت: از تمام این کشورها درخواست داریم در نشست آتی در بحرین شرکت کنند اما هنوز دعوتنامه رسمی برای این کنفرانس ارسال نشده است.

شیخ خالد در "شورای آتلانتیک" واشنگتن اعلام کرد: "هدف این نشست دستیابی به درک مشترک در مواجهه با چالش‌های ناشی از ایران است".

بحرین میزبان کنفرانس امنیت دریایی خلیج فارس

"هوک" نیز با اشاره به افزایش تهدیدات دریایی در خلیج فارس گفت: "از ماه می تا کنون حداقل 7 کشتی دریایی مورد حمله قرار گرفته‌اند".

رسانه های اماراتی گفته اند که در روز جمعه (فردا) "برایان هوک" برای مقابله با تهدیدات آتی دریایی با سفرای برخی از کشورها دیدار خواهد کرد و از آنها می‌خواهد  برای "ائتلاف دریایی قوی‌تر" تلاش کنند.

وی مدعی شد که ایجاد ائتلاف نظامی برای حفاظت دریایی،  کار ایران را برای اختلال در ناوبری و تجارت آزاد سخت‌تر خواهد کرد.

هوک هنوز مشخص نکرده در روز جمعه (فردا) با سفرای کدام کشورها ملاقات خواهد کرد.

یورونیوز نیز در این باره نوشت: آمریکا در روز جمعه با دیپلمات‌های مقیم در واشنگتن در خصوص امنیت دریایی گفت‌و‌گو خواهد کرد.

یک پنجم نفت تولیدی جهان از تنگه هرمز می‌گذرد و این موضوع برای اقتصاد جهانی موضوعی حیاتی است.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: تلاش‌های بین‌المللی برای مقابله با این چالش و تضمین سلامت کشتی‌ها در این منطقه ضروری است.

"هوک" اعلام کرد: حداقل 17 کشور از حملات 12 "می" به 4 نفتکش بندر "فجیره" تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.

بحرین میزبان کنفرانس امنیت دریایی خلیج فارس

آمریکا برنامه‌های نظارتی و حفاظتی ویژه‌ای را برای مراقبت از کشتی‌هایش در خلیج فارس در نظر دارد.

آمریکا در حال حاضر شماری از جنگنده ها و ناوهای جنگی‌اش را به منطقه فرستاده و دلیل چنین شرایطی را نگرانی از ایران عنوان کرده است.

وزیر خارجه بحرین نیز گفت: "بحرین خواهان تغییر رژیم ایران نیست و اگر ایران یک قدم بردارد منامه دو قدم به سوی این کشور پیش می‌رود".

 

برچسب ها: بحرین ، کنفرانس ، امنیت ، دریایی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار