کد خبر: ۷۸۵۷۳
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۱

محمدرضا مودودی

سرپرست سازمان توسعه تجارت

ایران در صادرات برخی کالاها از مزیت نسبی و منابع قابل توجهی برخوردار است. برای مثال ما در عرصه نفت و گاز و کالاهای حاصل از آنها همچون صنعت پتروشیمی، یک مزیت مهم و قابل اتکا داریم. از سوی دیگر برآیندی که از مشتریان پتروشیمی ایران به دست می آید، مثبت است و این نشان دهنده محبوبیت کالاهای ما در این بخش است. برای تضمین شدن بازار کالاهای مزیتدار باید شیوه های تجاری مختلف اجرایی شود، برای توسعه صادرات پتروشیمی از یک سو باید زنجیره تولید کالایی گسترش پیدا کند که این مسئله در سیاست های صنعتی کلان کشور تعریف میشود و از سوی دیگر باید سیاستهای تجاری به سمت افزایش نفوذ کالاهای ایرانی حرکت کند. امروز بسیاری از کشورهای جهان برای آنکه صادرات خود را تضمین کنند، به سراغ خرید برندها و کارخانه هایی میروند که اصلی ترین مشتری محصولاتشان هستند. با این اتفاق هدایت کارخانه ای که مشتری صادراتی آن کشور است، در اختیار خودشان قرار میگیرد و صادرات تضمین خواهد شد. ما اگر بتوانیم تنها در حوزه پتروشیمی و با مشتریان منطقهای چنین سیاستی را به پیش ببریم، قطعا یک برد اقتصادی مهم خواهیم داشت. سیاستهای اقتصادی داخلی نمیتواند بدون توجه به شرایط منطقه ای و جهانی اتخاذ شود. حفظ کیفیت و ارائه محصولاتی که نیاز روز بازار است، موضوعی مهم است که در حفظ بازارهای صادراتی بیشترین اهمیت را دارد. جدای از آن اتفاقاتی که داخل کشور صادرکننده میافتد نیز بر بازار صادراتی تاثیر مستقیم میگذارد. هرچه ثبات اقتصادی و قیمتی حفظ شود، میزان اعتماد مصرفکننده به کالاهای صادراتی افزایش خواهد یافت.

بسیاری از کشورهای جهان برای حفظ توان صادراتی خود بر وابستگیهای متقابل تاکید میکنند. اینکه کشوری برای بلندمدت روی محصولات ما حساب کند و در ازای آن بخشی از نیازهای وارداتی ما را نیز تضمین کند، قطعا اتفاقی مثبت در مسیر توسعه صادرات غیرنفتی خواهد بود.

منبع: ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار