کد خبر: ۷۸۶۲۰
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲
انگلیس درباره نفتکش توقیف شده توسط ایران نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل ارسال کرد.

به گزارش جام جم آنلاین از تسنیم، بریتانیا روز شنبه با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل مدعی شده که نفتکش توقیف شده این کشور توسط نیروهای ایرانی در حال حرکت در آبهای سرزمینی عمان بوده است.

بریتانیا در این نامه ادعا کرده است که این اقدام نیروهای ایرانی یک دخالت غیرقانونی به شمار می‌رود.

دفتر نمایندگی انگلیس در سازمان ملل در نامه به شورای امنیت افزود: این کشتی در حال حرکت در مسیر قانونی خود در یک تنگه بین‌المللی و مطابق با قوانین بین‌المللی بوده است. بر اساس قوانین بین‌المللی، حق عبور از مسیرهای ترانزیتی نباید از سوی هیچ کشوری منع شود و بنابر این اقدام ایران یک دخالت غیرقانونی محسوب می‌شود.

این نامه به دفتر آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل نیز ارسال شده است.

در نامه انگلیس به شورای امنیت سازمان ملل آمده است: تنش‌های فعلی به شدت نگران کننده است و اولویت ما تنش زدایی است. ما به دنبال تقابل با ایران نیستیم. ولی این اقدام غیرقابل قبول بوده و به شدت عبور ایمن کشتی‌ها از طریق یک آبراه و تنگه بین‌المللی را تهدید می‌کند.

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جمعه شب در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: عصر جمعه 28 تیر یک فروند نفتکش انگلیسی با نام "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به‌علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی بنا به درخواست اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

صبح روز شنبه مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اعلام خبر آغاز بررسی های کارشناسی حادثه نفتکش انگلیسی مربوط به نقض قوانین بین المللی دریانوردی، گفت: در صورت لزوم و بر مبنای درخواست مقام قضایی ممکن است خدمه برای انجام مصاحبه های تخصصی و فنی فراخوانده شوند.

وزیر امور خارجه کشورمان در یک گفتگوی تلفنی با همتای انگلیسی خود با یادآوری اینکه بر خلاف اقدام غیر قانونی انگلیس در توقیف کشتی حامل نفت ایران، اقدام ما بر اساس درخواست سازمان بنادر و کشتیرانی ایران با توجه به تخلف کشتی انگلیسی از مقررات صورت گرفته است و باید از مجاری حقوقی و قانونی پیگیری شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار