کد خبر: ۷۸۶۳۱
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵
بیل گیتس در یکی از مصاحبه‌های خود از مدیریت استیو جابز سخن گفته و به نکات مثبت و منفی رفتاری او می‌پردازند.

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت، در یکی از مصاحبه‌های خود درباره رهبری کردن یک گروه و شرکت صحبت کرده است. او در طی این مصاحبه از کیفیت رهبری رئیس سابق اپل، استیو جابز نیز صحبت‌هایی می‌کند. در واقع او از جابز به عنوان یک مثال خوب برای نشان دادن خوبی‌‌ها و بدی‌های رهبر استفاده کرده است.

نکات مثبت و منفی شخصیت جابز

مطلب جالبی که گیتس در حرف‌هایش به آن اشاره می‌کند، این است که جابز بعضی وقت‌ها آدم بدی می‌شد. او در بخشی از مصاحبه می‌گوید استیو جابز در استعدادیابی، حس طراحی، پیدا کردن بهترین‌ها و دوری از بدترین‌ها قابل مقایسه با هیچکس دیگری نبود، اما نمی‌توان این خصلت او که گاهی انسان بدی می‌شد نیز فراموش کرد.

جابز جادوگری که با سخنانش مردم را مسحور می‌کرد

بیل گیتس معتقد است جابز توانست اپل را که در حال سقوط به دره فراموشی و شکست بود به مسیر پیشرفت بازگرداند. گیتس، جابز را مانند جادوگری می‌بیند که با خواندن ورد توانست اپل را برای موفقیت جادو کند. پس از این که جابز به اپل در سال 1997 بازگشت توانست محصولات بسیار موفقی را طراحی و تولید کند که از iMac G3 شروع شد و با iMac G4، آیپاد، آیفون و آیپد ادامه پیدا کرد. این دستگاه‌ها بین سال‌های 1997 و 2010 تولید و عرضه شدند. در بین آن‌ها آیفون به محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین دستگاه ساخته شده به وسیله اپل در سراسر جهان تبدیل شد. موفقیت در فروش این دستگاه‌ها باعث پیشرفت بی‌نظیر این شرکت شد و سهام آن را بالا برد. سال گذشته اپل مقام اولین شرکت فروشنده عمومی به ارزش 1 تریلیون دلار را از آن خود کرد.

بیل گیتس درباره استیو جابز در مصاحبه خود گفت:

«من یک جادوگر کوچک بودم. هنگامی که او با کلماتش مردم را جادو می‌کرد من این مسئله را متوجه می‌شدم، اما از آن‌جایی که یک جادوگر کوچک بودم این ورد‌های جادویی روی من تاثیر نداشت.»

شکست جابز و شروع دوباره او

در سال 1985، استیو جابز شرکت اپل را ترک کرد؛ درست زمانی که از جان اسکالی، در جنگ میان انتخاب اعضای هیئت‌مدیره برای ریاست اپل شکست خورد. جان اسکالی جانشین وی در شرکت اپل شد. پس از این اتفاق، استیو جابز به دنبال ادامه موفقیت‌هایش بود و قصد پذیرفتن شکست خود در اپل را نداشت به همین دلیل پیکسار را خریداری کرد. او با اینکار تمرکز خود را روی موفقیت این شرکت انیمیشنی گذاشت و روی آن سرمایه‌گذاری کرد.

در این مدت جابز از سرمایه‌گذاری خود سود بسیاری برد یکی از دلایل این مسئله هم خرید بیشترین سهام دیزنی به وسیله او بود. هنگامی که LucasFilm به وسیله دیزنی خریداری و به نوعی این شرکت مالک فیلم پرطرفدار جنگ ستارگان شد جابز باز هم سود برد. برای چند سال استیو جابز این سرمایه گذاری عاقلانه خود سود‌های کلانی به جیب زد. نکته جالب این جا است که پس از خریده شدن حق اسم Droid به وسیله موتورولا از جورج لوکاس، به ازای فروش هر دستگاه، پول بسیاری به LucasFilm پرداخت می‌شد. همین مسئله باعث شد که موفقیت موتورولا دروید با دیزنی همسو شده و به ازای فروش بیشتر آن پول بیشتری هم به این شرکت برسد. به این ترتیب جابز از این مسئله نیز سود مالی به دست آورد و روز به روز به ثروت او اضافه شد. جالب است بدانید که موتورولا دروید با کنار زدن اندروید توانسته بود خود را رقیب اصلی اپل معرفی کند. مدیران اپل به هیچ وجه از اندروید خوششان نمی‌آمد زیرا آن را پلتفرمی دزدی می‌دانستند.

صحبت‌های گیتس از مایکروسافت و بزرگ‌ترین اشتباه خود

بیل گیتس که اکنون در حال صحبت کردن درباره استیو جابز است خود دارایی به ارزش 107 میلیارد دلار دارد. او در صحبت‌های خود به حضور بیشتر نیروی کار مرد در دوران اولیه مایکروسافت اشاره کرد و گفت: «در دهه 70 بیشتر نیرو‌های کار خودگزیده مایکروسافت، مرد بودند. باید به این موضوع اعتراف کنم که ما همیشه به شدت به یکدیگر سخت می‌گرفتیم و حتی بعضی اوقات از آن نیز فراتر می‌رفتیم.»

بیل گیتس به تازگی در یکی از مصاحبه‌هایش به بزرگ‌ترین اشتباه کاری خود اعتراف کرده است. به گفته گیتس بزرگ‌ترین اشتباه تجاری او این بود که اجازه داد اندروید به عنوان پلتفرم غیر-اپلی استاندارد در میان کاربران شناخته شود، چیزی که به عقیده او متعلق به ویندوز فون بود. به گفته خود بیل گیتس این اشتباه ضرر مالی 400 میلیارد دلاری برای مایکروسافت داشته است. عقیده بیل گیتس این بود که مایکروسافت باید در این رقابت پیروز می‌شد، زیرا برتری‌های نسبت به این پلتفرم دارد.

قبول شکست ویندوز فون به وسیله مایکروسافت

البته بعد‌ها در سال 2010 نوکیا در خط تولید گوشی‌های لومیای خود از ویندوز فون استفاده کرد و شانس دوباره‌ای به مایکروسافت برای دیده شدن سیستم‌عامل گوشی آن داد. اما دیگر اوضاع مثل گذشته نبود، زیرا اندروید در بین کاربران طرفداران زیادی داشت و توسعه دهندگان دیگر از ویندوز فون حمایت نمی‌کردند. این مسئله باعث ایجاد شکاف نرم‌افزاری و فاصله افتادن میان این سیستم‌عامل با رقبایش شد. این شکاف برای شرکت‌های مایکروسافت و نوکیا بسیار گران تمام شد و آن‌ها نتوانستند در مقابل آن غلبه کنند.

در سال 2013 بار دیگر مایکروسافت به فکر رقابت در دنیای گوشی تلفن همراه افتاد به همین دلیل مجموعه‌ی دستگاه‌ها و خدمات نوکیا را با قیمتی بیش از 7 میلیارد دلار خرید. اما این کار مایکروسافت هم نتوانست کمکی به پیشرفت این شرکت در زمینه گوشی‌سازی جهانی بکند. مایکروسافت بالاخره با قبول شکست خود در این زمینه پشتیبانی نرم‌افزاری خود را از ویندوز فون در 10 دسامبر به پایان رساند. او با این کار کاربران خود را به سمت استفاده از سیستم‌عامل‌های اندروید و آی‌اواس راهنمایی کرد.

سخن آخر

در آخر باید به این مسئله توجه کنیم که حتی بزرگ‌ترین مدیران و بنیان‌گذاران شرکت‌های عظیمی مانند اپل و مایکروسافت نیز در طول زندگی خود اشتباهاتی کرده‌اند. اشتباهاتی که گاهی به نابودی تمام چیزهایی که تا به اکنون برای آن تلاش کرده بودند ختم شد. حتی آن‌ها در مدیریت خود ضعف‌هایی نیز داشتند زیرا این افراد نیز مانند دیگران انسان هستند و هیچکس از اشتباه کردن در امان نیست. از سخنان بیل گیتس درباره استیو جابز و اخلاق‌های بد او و اشتباه‌های که خود مرتکب آن شده است می‌توان این مسئله را متوجه شد. بهترین اتفاق‌ها برای کسانی می‌افتد که توانایی مدیریت کردن تصمیم‌های خود را دارند. تصمیم‌هایی که تمام زندگی را شکل می‌دهند.

منبع:باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار