کد خبر: ۷۸۶۴۴
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱
ثبت‌نام به شرط تأمین کاغذ و ماژیک
تحصیل در مدارس دولتی هم آنچنان بی‌هزینه نیست. مدیران این مدارس به خاطر کمبود بودجه‌ای که دارند دست به شگرد‌های متفاوتی زده‌اند و تقاضا‌های عجیب و غریبی دارند.

شگرد عجیب برخی مدارس برای دریافت شهریه

تابستان برای خیلی از خانواده‌ها با گرفتاری ثبت‌نام دانش‌آموزانشان همراه است. خانواده‌هایی که هفته‌ها درگیر پیدا کردن مدرسه دولتی با کیفیت هستند. البته این شرایط برای دانش‌آموزانی که می‌خواهند پایه تحصیلی‌شان را تغییر بدهند سخت‌تر از دیگر دانش‌آموزان است چرا که اولیای این دانش‌آموزان پرونده به‌دست از مدرسه‌ای به مدرسه دیگر می‌روند، آن‌هایی که پول دارند می‌روند به سمت مدارس غیرانتفاعی که برخی از مدیران آن‌ها رقم‌های مصوب وزارت آموزش و پرورش را زیر پا می‌گذارند و هر چقدر دلشان بخواهد از خانواده‌ها می‌گیرند.

آن‌طور که مدیر کل مدارس غیر دولتی آموزش و پرورش گفته است حداکثر شهریه در مقاطع تحصیلی مختلف در دوره ابتدایی ۹میلیون و۴۰۰، در متوسطه اول ۱۱ میلیون و در متوسطه دوم ۱۵ میلیون تومان است. این مصوبه هر سال در حالی اعلام می‌شود که برخی از مدارس غیرانتفاعی به بهانه کلاس‌های فوق برنامه تا ۳۰ میلیون تومان هم از خانواده‌ها شهریه دریافت کرده‌اند.

با این حال خیلی از خانواده‌ها که هزینه غیرانتفاعی را ندارند سرگردان پیدا کردن مدارس دولتی می‌شوند. مدرسه که انتخاب شد تازه خانواده وارد خان‌اول پذیرش دانش آموز می‌شود. تحصیل در مدارس دولتی هم آنچنان بی‌هزینه نیست. مدیران این مدارس به خاطر کمبود بودجه‌ای که دارند دست به شگرد‌های متفاوتی زده‌اند. برخی از آن‌ها از خانواده‌ها به بهانه کمک‌های مردمی هزینه‌هایی دریافت می‌کنند وگروهی دیگر هم تقاضا‌های عجیب و غریبی دارند. آن‌ها از اولیا می‌خواهند که برایشان آب سرد کن بخرند، مدرسه را بازسازی و رنگ کنند، سیستم تهویه را عوض کنند یا صندلی بخرند.

اما برخی از مدیران هم به خاطر گرانی کاغذ از اولیا درخواست می‌کنند که برایشان کاغذ بیاورند. عد‌ه‌ای به خانواده‌ها می‌گویند در ازای خرید ۴ تا ۵ بسته کاغذ A۴ می‌توانیم دانش‌آموز را ثبت‌نام کنیم. البته که این دانش‌آموزان بسیار خوش شانس هستند مدرسه آن‌ها را می‌پذیرد. در این میان هستند برخی از دانش‌آموزانی که به خاطر کمبود فضای آموزشی، دریافت شهریه‌های سنگین و موکول شدن ثبت‌نام به ارائه کارت هویت و کارت اقامت از مهر جا می‌مانند.

امسال، اما وزارت آموزش و پرورش به تمامی ادارات خود ابلاغ کرده است که هیچ مدیری حق گرفتن هزینه اضافه‌ای از خانواده دانش‌آموزان را ندارد. مسئولان آموزش و پرورش از مدیران خواسته‌اند که شرایط ثبت‌نام را برای دانش‌آموزان ایرانی و خارجی فراهم کنند. فرقی هم نمی‌کند مهاجر غیرایرانی باشد یا کودک بازمانده از تحصیل ایرانی.

زهرا مظفر، سرپرست اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در این باره می‌گوید: اگر مدیری درخواست‌های این چنینی از خانواده‌ها داشت تخلف کرده و اولیای دانش‌آموزان می‌توانند به سایت اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش مراجعه کنند در این سایت شرایطی ایجاد کرده‌ایم تا خانواده‌ها شکایت‌های خودشان را در آنجا مطرح کنند. البته خانواده‌ها می‌توانند شکایات خود را مستقیم به ادارات کل هم بدهند ما برای راحتی خانواده‌ها این سامانه را راه‌اندازی کردیم. اگر خانواده‌ای از مدیری شکایت کند بلافاصله تیم ارزیابی خود را می‌فرستیم تا موضوع بررسی شود.

وی می‌افزاید: هیچ مدیری حق ندارد هزینه اضافی از خانواده‌ها دریافت کند و خانواده‌ها هم در زمان ثبت‌نام باید هزینه کتاب و بیمه را بپردازند. مدارس غیردولتی هم فقط باید شهریه مصوب را بگیرند. البته شهریه‌های مصوب نیز باید روی تابلو اعلانات نصب و در معرض دید خانواده‌ها باشد، زیرا یکی از شاخص‌های ارزیابی ستاد‌های ثبت‌نام ما هنگام ورود به مدارس، این است که اطلاعات شهریه باید در معرض دید اولیا قرارگرفته باشد.

شگرد جدید برخی مدارس برای دریافت شهریه / ثبت‌نام به شرط تأمین کاغذ و ماژیک

خانواده‌ها به ستاد ثبت‌نام بروند
گلایه اولیای دانش‌آموزان فقط شهریه و هزینه‌های اضافی مدیران نیست. برخی از اولیا در تاریخ‌های اعلام شده برای ثبت‌نام فرزند خود به مدرسه محدوده محل سکونت مراجعه می‌کنند، اما موفق به ثبت‌نام نمی‌شوند و مسئولان مدرسه مربوطه برای ثبت‌نام نکردن دلایلی از جمله نبود ظرفیت یا نبود محل سکونت دانش‌آموز در محدوده ثبت‌نام (خارج از محدوده اعلام شده) مطرح می‌کنند و اولیا را به دیگر مدارس که موردنظر آنان نیست، ارجاع می‌دهند.

رضوانه حکیم‌زاده معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در این باره معتقد است: به تمامی ادارات آموزش و پرورش ابلاغ کرده‌ایم که همه دانش‌آموزان را در مدارس ثبت‌نام کنند و هیچ کودکی خارج از چرخه تحصیل نباشند. ما حتی در روستا‌هایی که تک دانش‌آموز هستند هم معلم می‌فرستیم. برخی از روستا‌ها مسیر‌های دسترسی برای دانش‌آموزان ندارند ما درخواست کردیم که مسیر‌های دسترسی دانش‌آموزان هم قابل قبول‌تر از قبل شود اگر سرویس لازم است ادارات موظفند که در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند تا هیچ دانش‌آموزی خارج از چرخه تحصیل نباشد.

اومی افزاید: دانش‌آموزان در پایه ابتدایی مشکلی برای ثبت‌نام ندارند اگر خانواده‌ای برای ثبت‌نام فرزندش به مشکلی برخورد کرد به ادارات آموزش و پرورش منطقه مراجعه کنند و همکاران ما در ستاد ثبت‌نام مشکل خانواده‌ها را حل خواهند کرد. در ادارات آموزش و پرورش ستاد ثبت‌نام تشکیل شده است اگر مدرسه‌ای ظرفیت نداشت حتماً همکاران ما در ستاد خانواده‌ها را راهنمایی می‌کنند.

حکیم‌زاده درباره استان‌هایی که دانش‌آموزان خارج از چرخه تحصیل دارند هم می‌گوید: سیستان و بلوچستان، استان‌های آذربایجان غربی، خوزستان، هرمزگان، جنوب کرمان دانش‌آموزان خارج از چرخه تحصیل دارد و ما سال‌هاست که سعی کردیم که تمام کودکان خارج از چرخه تحصیل بویژه دختران را وارد مدرسه کنیم، اما مقاومت‌هایی وجود دارد.

دانش‌آموزان اتباع نگران نباشند
مشکلات ثبت‌نام فقط مربوط به دانش‌آموزان ایرانی نیست بلکه ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع بویژه دانش‌آموزان افغانستانی هم با مشکلاتی مواجه هستند البته آموزش‌وپرورش برای ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی هم قوانینی دارد. از داشتن دو سال اقامت در ایران تا مدارکی مانند شناسنامه، کارنامه سال قبل، کارت تحصیلی مخصوص کودکان افغانستانی و قبض آب و برق محل اقامت، از جمله مدارکی است که برای ثبت‌نام یک دانش‌آموز افغانستانی لازم است.

غلامرضا کریمی، قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل در این باره می‌گوید: ثبت‌نام در مدرسه برای همه دانش‌آموزان قوانینی دارد و فرقی هم ندارد ایرانی باشند یا خارجی. با این حال ما بخشنامه ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع را به مناطق ابلاغ کردیم که دانش‌آموزان اتباع همچون سال گذشته در مدارس ثبت‌نام می‌شوند. در شیوه نامه ما کسانی که دارای گذرنامه، پرونده اقامتی، کارت آمایش ۱۳ و ۱۴، برگه تردد بین شهری، دفترچه پناهندگی، دفترچه اقامت و کارت اقامت ویژه باشند، می‌توانند به مدارس مراجعه کنند و دانش‌آموز خود را ثبت‌نام کنند. همچنین دانش‌آموزانی که برگه هویتی ندارند باید منتظر باشند تا وزارت کشور برای گرفتن برگه تحصیلی اطلاع‌رسانی کنند. این برگه گرفته شود دانش‌آموز را در مدرسه ثبت‌نام می‌کنیم.

منبع: ایران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار