کد خبر: ۷۸۷۵۸
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۵

آرمان- وحید استرون: شاید تا چند سال پیش یکی از موضوعات مهم درباره ثبت‌نام و کیفیت مدارس، مربوط به وجود برخی از مدارس کپری و خشت و گلی در نقاط مختلف کشور بود، اما هم‌اکنون با توجه به افزایش قیمت ملک و مهاجرت به کلانشهرها، برخی از شهریه‌ها در مدارس دولتی و غیردولتی نشان از تبعیض در سیستم آموزشی کشور می‌دهد. در اصل سی‌ام قانون اساسی آمده که دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم آورد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به‌طور رایگان گسترش دهد. بنا به شواهد و اخبار این قانون در چند سال گذشته نادیده گرفته شده و نه‌تنها برخی از مدارس دولتی بدون دریافت هزینه‌‌هایی حدود یک‌میلیون تومان دانش آموزان را ثبت نام نمی‌کنند، بلکه نرخ ثبت نام در چند مدرسه سرشناس پایتخت از ۴۰ تا ۱۰۰‌میلیون گزارش شده است. مادر یکی از دانش‌آموزان که فرزندش را در یکی از مدارس سعادت آباد ثبت نام کرده است، می گوید: پسرم کلاس هفتم است و حدود ۴۰‌میلیون تومان هزینه کردم. هزینه این مدارس بسیار گران است اما می دانم که فرزندم در این مدرسه درس می‌خواند و روی ویژگی های اخلافی و رفتاریش کار می‌شود یا خیر. پسرم ۵ سال در مدرسه دولتی بود اما به لحاظ رفتاری اصلا رضایت از دوستانش نداشتم اگر مدارس دولتی و هیات امنایی هم مثل این مدرسه بود حتما آنجا ثبت نام می‌کردم. هنگامی که این مدرسه را انتخاب کردم دو سال طول کشید تا پسرم را ثبت نام کنند. چند آزمون تستی و تشریحی از دانش آموزان گرفتند و در نهایت با دانش آموز و پدر و مادر، چند جلسه حضوری داشتند. شما نگاه کنید از ۱۶ تیرماه برنامه درسی اش شروع می شود ۴ روز در هفته از ساعت ۷ تا ۲ بعد ازظهر به مدرسه می رود، همین هفته اردوی داخلی برایشان گذاشتند. کلاس های ورزش هم که هر روز هست. البته زبان دوم هم آموزش می دهند.

طبق گزارشات میدانی این مدارس در مناطق بالای شهر و با امکانات لاکچری هستند و هر روز که قیمت ملک نیز افزایش پیدا می‌کند، بر شهریه آنها نیز افزوده می‌شود. این در حالی است که به گفته قدرت اله علیزاده عضو شورای سیاستگذاری و نظارت بر مراکز و مدارس غیردولتی، ۱۱‌درصد جمعیت دانش‌آموزی در مدارس غیردولتی خبر تحصیل می‌کنند و کلاس‌ها در برخی از این مدارس در انباری و آشپزخانه تشکیل می‌شود. اما همان‌طور که مشاور مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران به «آرمان» می‌گوید: شاید برگزاری کلاس درس در انباری و آشپزخانه‌ موضوع همه‌گیری نباشد و تنها در چند مدرسه که به‌دلیل بد‌سلیقگی مدیر آن این اتفاق افتاده باشد، که در صورت مشاهده حتما با آن برخورد می‌شود، اما برخی از مدارس به بهانه‌های مختلف شهریه‌های بالا و بیش از مصوبه آموزش و پرورش می‌گیرند و ما این را تکذیب نمی‌کنیم. در این بین سری به سایت آموزش و پرورش ردیم و سقف شهریه دریافتی برای مدارس غیردولتی تهران در مقطع ابتدایی ۹‌میلیون و ۴۰۰‌هزار تومان، برای مقطع متوسطه اول ۱۱‌میلیون تومان و برای مقطع متوسطه دوم ۱۵‌میلیون تومان است.مسعود ثقفی در ادامه تصریح می‌کند: هزینه‌کردن برای ارائه خدمات لاکچری از لحاظ قانونی اشکال دارد و باید شهریه مصوب آموزش و پرورش که در سایت آن وجود دارد، دریافت شود، اما برخی از مدارس این میزان شهریه ثابت را دریافت می‌کنند و به بهانه‌های مختلف و به مانند فهرست رستوران‌ها برای هر خدمات یک مبلغ در نظر می‌گیرند که هزینه‌های آنها در پایان ثبت نام بسیار بالاتر می‌شود. جالب اینجاست که بسیاری از خانواده‌ها با این مبالغ موافقت می‌کنند و شکایتی در این باره ندارند، در حالی که ما هیچوقت تناسب درستی در میزان دریافت هزینه و ارائه خدمات آموزشی به دانش‌‌آموزان ندیدیم. شهریه مدارس غیردولتی بر مبنای محل مدرسه و قیمت ملک در آن منطقه و البته کیفیت‌های آموزشی تعیین شده و شورای نظارت بر مدارس غیردولتی این مدارس را همواره رصد می‌کند و اگر تخلفی صورت بگیرد مجازات‌هایی مانند لغو مجوز مدرسه در انتظار آنهاست.رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش نیز از استقرار تیم‌های نظارتی مشترک با ادارات آموزش و پرورش در مناطق یک تا شش تهران خبر داد. مجتبی زینی‌وند درباره نظارت بر شهریه مدارس غیردولتی گفت: در حال حاضر تیم‌های نظارتی مشترک میان سازمان مدارس غیردولتی و اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران ویژه در مناطق یک تا شش مستقر است. در مناطق هفت تا ۱۲ نیز در روزهایی ناظران حضور پیدا می‌کنند. مدارسی که شهریه اضافی بگیرند باید به خانواده‌ها برگردانند.

تاثیر افزایش قیمت ملک بر شهریه‌ها

خدمات مدارس لاکچری متفاوت است، این مدارس هر روز 4 ساعتی را به کلاس های استخر، تنیس و فوتبال اختصاص می دهند، اما به غیر از خدماتی همچون برگزاری کلاس‌های کنکور، استفاده از معلمان سرشناس و استاد دانشگاه، استفاده از کامپیوتر در کلاس و تبلت رایگان، هزینه ناهار، عصرانه، سرویس، اردوهای علمی داخلی و خارجی و یادگیری زبان دوم که باعث بالا رفتن هزینه‌ها در مدارس می‌شود، افزایش نرخ ملک و البته کمبود ساختمان برای احداث مدارس جدید نیز دلیل گرفتن پول‌های بسیار زیاد از والدین است.چندی پیش نیز مهدی جلالی معاون آموزش و پرورش تهران دلیل افزایش شهریه مدارس غیر‌دولتی را افزایش اجاره بهای مسکن اعلام کرد و گفت: استیجاری‌بودن مدارس و به تبع آن افزایش سالانه اجاره بهای مدارس از عوامل افزایش شهریه مدارس غیر‌دولتی در سال تحصیلی 89-88 است.سال گذشته بود که اظهارنظر عجیب یکی از مدیران مدارس خبرساز شد: هزینه‌های صبحانه دانش آموزان را بدهید تا ثبت نام کنم. یک کارشناس آموزش و پرورش در این باره می‌گوید: خیلی از خانواده ها برای اینکه فرزندانشان را در مدارس خاص ثبت نام کنند، حاضر علاوه بر این شهریه‌های سنگین چندین‌میلیون دیگر هم به‌واسطه بدهند تا آنها سریعتر دانش آموزانشان را ثبت نام کنند. این مدارس برای دانش آموزان المپیادی تضمینی پول می گیرند. آنها واحدی به نام المپیاد دارند که هزینه آن 30 تا 40‌میلیون تومان است. کلاس‌های المپیاد هم در سطح کلاس نیست. این دانش آموزان خاص تا شب کلاس های مختلف دارند و خیلی از خانواده ها هم راضی از پرداخت این هزینه ها هستند. البته اردوهای داخلی و خارجی هم دارند.رضا نهضت با اشاره به انواع مدارس دیگر غیرانتفاعی می گوید: این مدارس مثل مدارس برند و صاحب‌نام نیستند اما دانش آموزان‌شان از خانواده‌های مرفه هستند فقط برای پیش دبستانی 14‌میلیون تومان شهریه می‌گیرند. مدارس دیگر هم هستند که مانند مدارس قبل نیستند و آنها شهریه مصوب آموزش و پرورش را می گیرند و تخفیف هم می دهند و البته نمره هم به دانش آموزان می‌دهند. این مدارس عدالت آموزشی را زیر سوال می برند با این همه امکانات معلوم است که دانش آموزان مناطق محروم نمی توانند با دانش آموزان مدرسه خاص رقابت کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار