کد خبر: ۷۸۹۱۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲
بررسی تجارت آنلاین از دیدگاه های کارشناسان نشان می دهد؛
یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه امسال مقصد نقدینگی بازار سرمایه و بورس است، گفت: چیزی حدود یک درصد جمعیت کشور حدود 85 درصد دارایی ها را در اختیار دارند بنابراین صاحبان نقدینگی، مقصد بعدی را انتخاب می کنند که انها هم بازار بورس را به خوبی می شناسند.

بورس، شاهراه تامین نقدینگی تولید

اقتصاد کلان: قرائن و شواهد حکاین از آن دارد که نقدینگی به سمت بورس در حال حرکت است و به مرور بر سرعت آن افزوده می شود. بعد از آن که بازارهای مسکن، طلا و ارز با هجوم و سونامی نقدینگی در ماه های گذشته روبرو و دستخوش نابسامانی شدند و سود حاصل از این آشفتگی از جیب و حساب دلالان و سفته بازان سردرآورد، حالا سونامی سرگردان راه بازار سهام را در پیش گرفته است و بیم آن می رود که به دلیل نبود زیرساخت های لازم، این نقدینگی قابلیت هدایت به سمت تولید را پیدا نکند و باز هم سودجویان و واسطه ها برندگان اصلی این آشفتگی اقتصادی باشند.

۸۵ درصد دارایی کشور در اختیار یک درصد جمعیت

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه امسال مقصد نقدینگی بازار سرمایه و بورس است، گفت: چیزی حدود یک درصد جمعیت کشور حدود 85 درصد دارایی ها را در اختیار دارند بنابراین صاحبان نقدینگی، مقصد بعدی را انتخاب می کنند که انها هم بازار بورس را به خوبی می شناسند.

به گزارش تجارت، علی سعدوندی در گفتوگو با ایلنا درباره وضعیت سه بازار طلا، ارز و مسکن در چند روز اخیر اظهار داشت: این رفتارهای قیمت مسکن، ارز و طلا در بازار، سالهای گذشته هم تکرار شده است. بارها شاهد آن بودیم که برخی از قیمتها دوره ثبات را داشتهاند، بعد از مدتی دچار جهش قیمتی شدهاند و مجددا در حالت رکود و ثبات قیمت قرار گرفتهاند.

سعدوندی اظهار داشت: هر یک از بازارهای مسکن، طلا و ارز و... استقلال خود را حفظ خواهند کرد. افراد سبدی از داراییها دارند که بخشی از دارایی آنها را مسکن، پول بانکی، طلا و دار تشکیل میدهد که بعید است بین این داراییها تغییرات گسترده صورت بگیرد.

وی افزود: بنابراین اینکه در یک ماه قیمت طلا یا ارز کاهش یافته یا به ثبات رسیده، ممکن است که به صورت حاشیهای شاهد مهاجرت اندکی وجوه نقد به سمت بازار مسکن باشیم اما تحلیلها حاکی از آن است که بازار مسکن به اشباع رسیده است و به سمت رکود در حال حرکت است. مگر اینکه سیاست دولت تغییر کند و با افزایش سقف تسهیلات توان خرید مردم را افزایش دهد.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که به نظر شما با رکود در بازار مسکن و کاهش قیمت ارز و طلا مقصد بعدی نقدینگی کدام بازار است، گفت:امسال مقصد نقدینگی بازار سرمایه و بورس است.

وی درباره عدم آشنایی عموم مردم با بازار سرمایه برای سرمایهگذاری اظهار داشت: متاسفانه در کشور ما نابرابری شدیدی در دارایی نقد در نزد بانکها وجود دارد. چیزی حدود یک درصد جمعیت کشور حدود 85 درصد داراییها را در اختیار دارند، بنابراین صاحبان نقدینگی، مقصد بعدی را انتخاب میکنند که آنها هم بازار بورس را به خوبی میشناسند.

نقدینگی در بورس ماندگار است؟

یک کارشناس ارشد بورس گفت: «روند بازار سرمایه حکایت از تداوم رشد دارد، در عین حال، وضعیت بازارهای رقیب هم به گونه ای است که نقدینگی را به بازار سرمایه روانه می کند»

به گزارش تجارت، علی صادقین در تحلیلی از روند این روزهای بازار سهام و چشم انداز آتی آن به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: در شرایط فعلی و با توجه به گزارشهای سه ماهه شرکتها، وضعیت گروههای بنیادی از منظر پتانسیل فروش و سودسازی نسبتا مناسب است؛ در این شرایط میتوان امیدوار بود که بازار به واسطه سهمهای بنیادی حداقل تا نیمه دوم سال ۹۸ وضعیت مناسبی داشته باشد.

وی تاکید کرد: گزارشهای سه ماهه بازار سرمایه، حکایت از فروش عالی و پتانسیل سودسازی گستردهای برای سهام بنیادی (شامل گروههای پتروپالایشی و فلزات) و تقسیم سود مناسب برای سهامداران داشته است؛در نظر داشته باشید که روند فعلی، نوید ماندگاری نقدینگی و جذابیت حداقل سه تا شش ماهه برای بازار دارد؛ در این شرایط اگر افزایش سرمایه را هم اضافه کنیم، بازار نسبتا مناسبی در مقایسه با بازارهای رقیب خواهیم داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تصریح کرد: توصیه به سهامداران ورود به صنایع بنیادی با دید نگهداری میان مدت و اخبار مناسب آتی برای برخی گروه هاست.

مهار نقدینگی سرگردان و تشویق به تولید به کمک بورس

در همین ارتباط هفته گذشته رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به اینکه در حال حاضر حجم بسیار زیادی از پول در ایران سرگردان است گفت: پول های سرگردان فقط از راه تشویق به تولید مهار خواهند شد که این مهم از طریق ایجاد شرکت های سهامی عام محقق می شود. به گزارش «کالاخبر»، اسداله عسگراولادی با بیان اینکه پولِ در جریان برای هر اقتصادی ضروری است اظهار داشت: پول های در جریان باید در مسیر خود قرار گیرند اما زمانی پول سرگردان است که دولتها نمی دانند با آن باید چه کنند. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حجم بسیار زیادی از پول در ایران سرگردان است افزود: ما باید سعی کنیم پول در جامعه وجود داشته باشد اما در مسیر تولید، توزیع و سرمایه گذاری های مفید و با بازده کافی هزینه شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: وقتی نقدینگی ها و پول در جریان از مسیر صحیح به دست نیامده و نمی دانیم با آن چه کنیم در نتیجه مسیر انحرافی را طی خواهد کرد.

تحلیلگر مسائل اقتصادی تأکید کرد: اگر پول سرگردان به سمت تولید هدایت شود، به تدریج از حجم آن کاسته خواهد شد.

وی با بیان اینکه بورس باید پول سرگردان را به سمت تولید حرکت دهد، افزود: در این صورت به تدریج پول سرگردان مهار خواهد شد، البته بورس راه کم کردن پول سرگردان نیست.

عسگراولادی در ادامه، هدایت پول در مسیر تولید برای مصرف و صادرات را راهکار مهار پول های سرگردان در کشور دانست و گفت: بانک ها، بورس و سهام کارخانه ها پول در جریان را افزایش داده اند.

برچسب ها: بورس ، نقدینگی ، سهام
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار