کد خبر: ۷۸۹۹۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵
۶۶۰۰ خودروی وارداتی از گمرک ترخیص شد
معاون گمرک ایران اعلام کرد: حدود ۶۶۰۰ خودرو ترخیص شده است، اما مابقی به دلایلی از جمله پایان مهلت ترخیص یا پرونده‌های قضایی، مجوز خروج نداشته‌اند.

موج کاهش قیمت به بازار خودروهای وارداتی رسید

معاون گمرک ایران اعلام کرد: حدود ۶۶۰۰ خودرو ترخیص شده است، اما مابقی به دلایلی از جمله پایان مهلت ترخیص یا پرونده‌های قضایی، مجوز خروج نداشته‌اند.

در حالی که حدود ۱۳ هزار خودروی وارداتی در گمرکات، بنادر و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دپو شده بود، به گفته معاون گمرک ایران حدود ۶۶۰۰ خودرو ترخیص شده است، اما مابقی به دلایلی از جمله پایان مهلت ترخیص یا پرونده‌های قضائی مجوز خروج نداشته‌اند.

از حدود دو سال پیش نزدیک به ۱۳ هزار خودروی وارداتی به دلایل مختلف در بنادر، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و اماکن گمرکی دپو شده و ترخیص آنها با حواشی خاصی همراه بود. در این بین تخلف در ثبت سفارش غیرقانونی حدود ۶۴۰۰ دستگاه و در ادامه ممنوع شدن ثبت سفارش به دلیل سیاست‌های ارزی و تغییراتی که در جریان تأمین ارز نیز روی داد و ترخیص این خودروها را با مشکلاتی مواجه کرد، اما به هر حال از نیمه دوم سال گذشته و با مصوبات هیأت وزیران، ترخیص خودروهای دپو شده آغاز شد.

آن طور که ارونقی، توضیح داده است، طبق مصوبه هیأت وزیران از ۱۶ دی ماه سال گذشته تا اردیبهشت ماه امسال، مهلت چهار ماهه‌ای برای ترخیص خودروهای دپو شده تعیین شد. صاحبان خودروها در این فاصله فرصت داشتند تا طبق شیوه‌نامه‌ای که از سوی وزارت صمت بر اساس مصوبه هیأت وزیران ابلاغ کرده بود، تشریفات لازم را انجام داده و خودروی خود را ترخیص کنند.

مهلت تمام شد خودروها ماندند

وی با اشاره به اینکه هیأت وزیران در سال جاری، مهلت تعیین شده را دو ماه دیگر تمدید کرد و تا ۱۶ تیرماه این فرصت برای صاحبان خودرو وجود داشت، گفت: آخرین آمار ترخیص خودرو تا پایان مهلت تعیین شده نشان می‌دهد که در این فاصله ۶۶۵۳ دستگاه ترخیص شده و در عین حال، ۳۴۰ دستگاه علی‌رغم اینکه اظهار شده به مرحله دریافت پروانه نرسیده است و صاحبان ۱۰۴۸ دستگاه با وجود دریافت پروانه گمرکی موفق به ترخیص نشده‌اند.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران، درباره دلیل عدم خروج ۱۰۴۰ دستگاهی که پروانه آنها صادر شده است، یادآور شد: به هر صورت گمرک، تسهیلاتی را در نظر گرفته بود و این احتمال را می‌داد که با انقضای تاریخ تعیین شده، دیگر مصوبه تمدید نشود؛ بنابراین سیستم را به نوعی تعریف کرد که صاحبان خودرو بتوانند بعد از پرداخت حقوق ورودی، پروانه دریافت کنند و در ادامه برای صرف حداقل زمان، به درب خروج گمرک هدایت شده تا با ارائه سایر مجوزهای قانونی از جمله استاندارد، خودروی آنها ترخیص شود؛ اما بنا به دلایل مختلفی این تعداد خودرو ترخیص نشدند، از این رو اگر هیأت وزیران مهلت را تمدید کند، با دریافت مجوز و یا رفع مشکلات مربوطه ترخیص خواهند شد.

وی در مورد اینکه تعداد خودروهایی که ترخیص شده و یا پروانه دریافت کرده‌اند، به حدود ۸۰۰۰ دستگاه رسیده و با ۱۳ هزار دستگاه اعلام شده فاصله دارند، این گونه توضیح داد که مابقی به دلایلی از جمله عدم اظهار به گمرک یا داشتن پرونده‌های قضائی تحت رسیدگی قرار دارند.

وضعیت ثبت سفارش خودروهای دپو شده

ارونقی در رابطه با ثبت سفارش و نوع ارز خودروهای دپو شده نیز گفت: خودروهایی که تا قبل از ۱۶ مرداد سال گذشته دارای قبض انبار هستند، با ارز آزاد و بدون انتقال ارز بوده یا می‌توانند با ارز بانکی باشند؛ اما خودروهایی که در فاصله ۱۶ مرداد تا ۱۶ دی ماه سال گذشته دارای قبض انبار هستند، الزاماً دارای ثبت سفارش بانکی بوده‌اند.

از سوی دیگر، در حالی که گفته می‌شد پیشنهاداتی برای ترخیص خودروهای بدون ثبت سفارش بانکی نیز به رئیس جمهور ارائه شده و احتمال موافقت با آن وجود دارد. معاون گمرک در مورد اینکه این موضوع به کجا رسید، گفت: فعلاً هیچ گونه ابلاغیه‌ای به گمرک در این رابطه اعلام نشده است.

در همین رابطه معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان امروز اعلام کرد: در حوزه فروش خودروهای وارداتی، پیش‌فروشی پس از ممنوعیت واردات خودرو در تیرماه سال گذشته، صورت نگرفته است.

وحید منایی در ارتباط با پیش‌فروش خودروهای وارداتی توسط برخی از شرکت‌ها گفت: پیرو ابلاغ مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ممنوعیت واردات ۱۳۳۹ قلم کالا از جمله خودرو، موضوع ممنوعیت پیش‌فروش خودرو و همچنین تعیین تکلیف قراردادهای بلاتکلیف به شرکت‌های عرضه‌کننده خودروهای وارداتی، ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: در این ارتباط بررسی‌های این سازمان نشان می‌دهد که در ابتدای سال ۱۳۹۷ برخی از شرکت‌های وارد کننده خودرو تا پیش از ممنوعیت واردات خودرو، صرفاً اقدام به فروش فوری خودروهای وارداتی کرده‌اند که در برخی از قراردادها موعد تحویل خودروی فروخته شده پس از تاریخ ممنوعیت واردات بوده، با این حال ثبت‌نامی پس از تاریخ ممنوعیت صورت نگرفته است.

معاون کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اظهار کرد: با این حال چنانچه گزارشی مبنی بر ادامه پیش‌فروش خودرو توسط شرکت‌های مذکور به این سازمان مستند به اسناد و مدارک ارائه شود، قطعاً مشابه سایر موضوعات در حوزه عدم ایفای تعهدات، در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گرفته و در راستای استیفای حقوق مصرف‌کنندگان برخورد قانونی لازم صورت خواهد گرفت.

*از بازار خودروهای وارداتی چه خبر؟

با اعلام خبر ترخیص این خودروها از گمرک اکنون بسیاری امیدوارند قیمت خودرو در بازار وارداتی متاثر از افزایش عرضه خودرو کاهش یابد.

گزارش ها از بازار نشان می دهد بعد از موج گرانی ماه های گذشته و افزایش شدید قیمت‌ها در بازار خودروی کشور، بار دیگر شاهد سیر نزولی قیمت خودرو در بازار هستیم، هرچند بازار خودروی کشور همچنان نوسان دارد و نباید بر روی کاهش قیمت مقطعی آنان در بازار حساب باز کرد و بیشترین تاثیر آن را می توانیم بر روی خودروهای وارداتی شاهد باشیم که به طور مستقیم با ارز سروکار دارند و نوسانات اندک نرخ ارز می تواند بر روی تغییر چندین میلیون تومانی قیمت آنان تاثیرگذار باشد.
حال پیرو این موضوع، در ادامه جدولی از آخرین قیمت خودروهای وارداتی در بازار تهیه شده است که می توانید جزییات بیشتر آن را در جدول زیر شاهد باشید.

موج کاهش قیمت به بازار خودروهای وارداتی رسید

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار