کد خبر: ۷۹۰۲۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۹
هر بازی و فعالیتی که نیروی بیش از حد به کودک وارد کند، موجب آسیب رساندن به او می‌شود.

هر بازی و فعالیتی که نیروی بیش از حد به کودک وارد کند، موجب آسیب رساندن به او می‌شود. عوارض بالا و پایین انداختن نوزاد نیز می‌تواند از آسیب رسیدن به سر تا افتادن کودک بر زمین را در بر گیرد. اگر می‌خواهید با کودک به این شیوه بازی کنید، بهتر است او را در دستان‌تان بگیرید و در هوا به آرامی حرکت دهید.

عوارض بالا و پایین انداختن نوزاد
پرتاب کردن نوزاد به هوا خطرات زیادی به دنبال دارد، برخی از آنها عبارتند از:
۱. کشیدگی عضلات گردن
از آنجا که کنترل سر و گردن نوزادان در حدود ۴ ماهگی کامل می‌شود، بهتر است این بازی را برای نوزادان زیر شش ماه انجام ندهید. پس از ۶ ماهگی، عضلات گردن نوزادان تقویت می‌شوند. پرتاب کردن نوزادان زیر شش ماه به هوا فشار زیادی به گردن آن‌ها وارد می‌کند، زیرا آن‌ها قادر به کنترل و نگه داشتن سر خود نیستند. حتی پس از ۶ ماهگی نیز نظر پزشکان این است که این بازی را با نوزاد انجام ندهید.
۲. خطر سقوط و افتادن نوزاد به زمین
هنگام پرتاب کردن نوزاد در هوا، ممکن است به هر علتی نتوانید او را بگیرید و نوزاد به زمین بیفتد (زیاد به خودتان مطمئن نباشید!) مطالعات نشان داده است که سقوط نوزاد می‌تواند منجر به شکستگی جمجمه یا هماتوم اپیدورال - خونریزی بین جمجمه و پوسته سختی که در اطراف مغز قرار دارد - شود. علاوه بر این، اگر نوزاد روی یک سطح بسیار سخت سقوط کند، آسیب‌های ناشی از سقوط او بسیار شدیدتر است.
۳. سندرم نوزاد لرزان یا تکان داده شده (Shaken Baby Syndrome)
سندروم نوزاد تکان داده شده هنگامی اتفاق می‌افتد که نوزاد به شدت تکان داده شود و مکرر به سمت جلو و عقب پرتاب شود. این فعالیت‌ها باعث آسیب رسیدن به استخوان بندی، جمجمه، مغز یا چشم نوزاد می‌شود؛ بنابراین اگر نوزاد را به گونه‌ای در هوا پرتاب کنید که سر او به شدت به عقب و جلو برود، او را در معرض ابتلا به این سندرم قرار می‌دهید.
سندروم نوزاد تکان داده شده یک آسیب مغزی خطرناک است که با تخریب بخشی از سلول‌های مغزی، مانع از رسیدن اکسیژن به آنها می شود. برخی از علایم این سندروم عبارتند از:
بی قراری نوزاد
خواب آلودگی
تغذیه ضعیف
استفراغ
تشنج
کبود شدن پوست
مشکلات تنفسی
فلج
بیهوشی و کما

عوارض تکان دادن شدید نوزاد هنگام گریه
کلر لرنر، پزشک متخصص رشد کودکان می‌گوید: گاهی اوقات مادر یا پرستار هنگام گریه کردن نوزاد، در اثر خستگی یا عصبانیت، او را تکان‌های شدیدی می‌دهد (احتمالا این صحنه را بسیار دیده اید). این تکان‌های شدید باعث انقباض رگ‌ها و عروق خونی در سطح مغز شود که می‌تواند جریان خون را متوقف کند. در صورت ادامه یافتن این تکان‌ها احتمال پارگی رگ‌ها و آسیب مغزی وجود دارد.
کودک ممکن است پس از تکان داده شدن عادی به نظر برسد و رفتاری طبیعی داشته باشد، اما با گذشت زمان دچار مشکلاتی جدی شود.

حفظ ایمنی نوزاد هنگام بازی
بهتر است به گونه‌ای با نوزاد بازی کنید که سر و گردن او حمایت شود و تکان‌های شدید نداشته باشد. اعمال فشار زیاد در هنگام بازی موجب کشیدگی و آسیب گردن نوزاد می‌شود. هرچه شدت بازی بیشتر باشد، آسیب وارده به نوزاد شدیدتر است؛ بنابراین بهتر است هنگامی که نوزاد را در هوا بالا و پایین می‌برید، با دستانتان او را نگه دارید و فکر پرتاب او را از سرتان بیرون کنید.

سخن آخر
حتی اگر نوزاد شما از بالا و پایین انداختن بسیار لذت ببرد، همیشه این احتمال وجود دارد که به طور تصادفی رها شود و سقوط کند. از بزرگتر‌های فامیل که علاقه به انجام این کار با نوزاد شما دارند، به آرامی بخواهید که راه‌های دیگری برای خندان نوزاد مانند رقصیدن، چرخیدن و هواپیما شدن را انتخاب کنند.
اگر به دنبال ایده‌های بیشتری برای بازی با نوزاد هستید، با توجه به سن نوزادتان مجموعه مقالات انواع بازی با نوزاد از بدو تولد تا سه ماهگی، سه تا شش ماهگی، شش تا نه ماهگی و نه ماهگی تا یکسالگی را دنبال کنید.

نام:
ایمیل:
* نظر: