کد خبر: ۷۹۲۴۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰

به گفته رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق البرز، این استان بیش از یک میلیون و ۳۲۵ هزار مشترک برق دارد که از نظر تعداد بیش از ۸۵ درصد مشترکان خانگی، ۷ درصد کشاورزی و حدود ۵ درصد از آنها صنعتی هستند، اما بیش از ۳۰ درصد انرژی الکتریکی را صنعتگران استفاده می‌کنند که این آمار نشان خوبی از صنعتی بودن البرز و چرخش چرخ صنعت و اشتغال استان دارد. نگرانی از خاموشی در تابستان بهانه‌ای شد تا با «بهنام بیات» به گفت‌وگو بنشینیم.

  • امسال نیز در البرز خاموشی خواهیم داشت؟

طبق برنامه‌ریزی وزارت نیرو و شرکت توانیر و مدیریت هوشمند برای تغییرات راهبردی در تامین برق پایدار مردم با اقدامات لازم از اواخر سال ۹۷، نصب تجهیزات مناسب، انجام اقدامات سرویس و نگهداری خطوط در فصل بهار، رصد لحظه‌ای خطوط تغذیه‌ای و فعالیت‌های بهینه‌سازی انجام شده که رویت‌پذیری یکی از آنهاست. همه شبکه‌های ۲۰ کیلووات رویت و مانیتورینگ می‌شوند و به مردم نوید می‌دهیم مانند سال گذشته خاموشی بابرنامه نداریم و اگر خاموشی هم هست موقت و به دلیل گرما یا خسارات احتمالی است که بلافاصله برای رفع آن اقدام می‌کنیم. امیدواریم با اصلاح الگوی مصرف و بهینه‌سازی ۱۰ درصدی بتوانیم شاهد کاهش حوادث احتمالی در استان باشیم.  

  • دلیل قطعی‌های موقت تیرماه در برخی مناطق چه بود؟

امسال گرما زودتر از موعد شروع شد و در نیمه دوم تیر شاهد رشد ۵ درجه‌ای هوا در البرز بودیم که باعث شد یک خط فشار قوی ما در ساعات عصر بر اثر گرمای شدید پاره شود که اصلاح آن حدود ۴ ساعت طول کشید و مشترکین منطقه گوهردشت را با چالش مواجه کرد. در اثر افزایش گرما و به دلیل افزایش بار به شبکه برق خسارات وارد می‌شود که تعادل دینامیک شبکه به هم می‌ریزد و باعث سوختن فیوزها، کابل‌ها و ترانسفورماتورها و خاموشی ناخواسته برای همشهریان می‌شود. از مشترکان درخواست می‌کنیم از استفاده از دستگاه‌های پرمصرف مانند اتو، ماشین لباسشویی و ظرفشویی و جاروبرقی در پیک مصرف به‌ویژه از ساعت ۱۲ تا ۱۷ خودداری کنند و به ساعات ۱۲ شب به بعد موکول کنند تا شبکه دچار افزایش بار نشود.

  • وضعیت مصرف مشترکان در البرز را چطور ارزیابی می‌کنید؟

با برنامه‌های مدیریت مصرفی که در استان داریم مردم در ماه حدود ۱۰۰مگاوات مدیریت مصرف دارند و این خبر خوبی است. صنایع همکاری خوبی در خصوص مدیریت مصرف داشتند و این باعث شده با رعایت سقف پیک اعلام‌شده استان از خاموشی‌ها جلوگیری شود. البته شاید خاموشی‌های حادثه‌ای و محدود اتفاق بیفتد که قابل بررسی است. «مصرف بهینه» یک مسئولیت اجتماعی است که باید با توسعه فرهنگ مدیریت مصرف در جامعه نهادینه شود و در این زمینه برنامه‌هایی در دستور کار داریم. برای پیاده‌سازی مدیریت تقاضا و مصرف نیاز به کنترل هوشمند داریم که همه اطلاعات دینامیک هوشمند را ثبت می‌کنیم و مدل مصرفی مشترک را پالایش می‌کنیم. تاکنون ۱۶هزار مشترک صنعتی، کارگاهی و تجاری به این تجهیزات مجهز شده‌اند. در بازه زمانی که مصارف آنها بیش از حد نرمال است از مصرف زیاد آنها جلوگیری می‌کنیم.

  • استخراج بیت‌کوین چه تأثیری بر شبکه برق البرز داشته است؟

در البرز پدیده‌ای به عنوان استفاده غیرمجاز از سرورهای تولیدکننده ارز مجازی داریم. این سرورها از مبادی غیرقانونی وارد کشور شده و محفل قانونی نداشته و کالای قاچاق محسوب می‌شوند. «سرورهای تولیدکننده ارز مجازی» الگوریتم پیچیده‌ای برای کشف ارزهای دیجیتالی دارند که نسبت به مصرف انرژی توان بالایی دارند و چون صرفه برق در کشور ما مناسب و بالاست، بستری را برای تعدادی از سرمایه‌گذاران باز کرده است. انرژی در کشور ما ارزان است اما مقرر شده برای تعرفه‌های خانگی، کشاورزی، صنعتی و تجاری به مصرف برسد که طبق قانون استفاده از این تجهیزات خلاف قانون است و تا زمانی که تعرفه خاص آن توسط هیات دولت مشخص شود و پس از تصویب مجلس به وزارت نیرو ابلاغ شود، استفاده از این تجهیزات غیرقانونی است.

  • در البرز چه تعداد از این سرورها کشف و چه اقداماتی در برابر آنها انجام شده است؟

همکاران ما با رصد یک‌هفته‌ای توانستند با کشف ۴۴۰۰ سرور که حدود ۶ هزار کیلووات (به اندازه مصرف ۶ هزار مشترک) برق مصرف می‌کردند شناسایی کنند تا هیات دولت در مورد قانونی کردن فعالیت آنها تصمیم‌گیری کند. در این ۴۴۰۰ سرور کشف‌شده، بیشتر افراد شخصی هستند که از برق صنعتی و کشاورزی که باید فقط به مصارف صنعتی یا کشاورزی می‌رسیده سودجویی کرده‌اند. کلونی مصرف آنها در اشتهارد، نظرآباد و فردیس پراکنده است که به قطع برق آنها اقدام شده است. تعرفه آنها به تجاری تغییر می‌کند و ضمن گرفتن جریمه تعهد گرفته می‌شود که جریمه موقت است تا پس از تعیین تعرفه توسط مجلس شورای اسلامی، در مورد این افراد نیز اقدام قانونی اعمال شود.  

  • برای مدیریت مصرف مشترکان به‌ویژه سازمان‌ها چطور اقدام می‌کنید؟

مدیریت مصرف باید به صورت رفتار روزمره مردم درآید تا بتوانیم برنامه‌های مدیریتی را اجرا کنیم. در این باره ۲۰ اکیپ دونفره روزانه به مشترکان تجاری مراجعه می‌کنند و مدیریت مصرف را به طور رودررو و چهره به چهره آموزش می‌دهند. یک اکیپ هم به همراه نمایندگانی از استانداری به دستگاه‌های اداری مراجعه می‌کنند و به صورت هفتگی گزارش دستگاه‌های کم‌مصرف و پرمصرف به استانداری داده می‌شود تا در صورت لزوم نسبت به اخطار یا تشویق برای آنها اقدام شود.

  • در مورد کاهش تردد مردم به ادارات و همچنین حذف قبوض مصرفی چه برنامه‌ای دارید؟

برای جلوگیری از رفت و آمد و مشکلات مردم به سازمان‌های ادارات برق نسبت به تهیه یک اپلیکیشن موبایل اقدام شده که پس از رفع ایرادات به صورت رایگان در اختیار عموم قرار می‌گیرد تا مشترکان با این نرم‌افزار نسبت به خرید برق، کنتور، پرداخت قبوض و اعلام وضعیت مصرف در هر بازه زمانی و مقایسه مصرف با سال گذشته، اعلام خاموشی برق و روشنایی معابر و... اقدام کنند. این نرم‌افزار با کاهش رفت و آمد مردم علاوه بر حفاظت از محیط‌زیست و کمک به اقتصاد پایدار، باعث افزایش رضایت آنها می‌شود.

برای حذف قبوض کاغذی برنامه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به صورت مدون در حال پیاده‌سازی است. اکنون برای حذف قبوض ۱۱ هزار و ۵۰۰ صنعتگر استان اقدام شده و قبوض به صورت الکترونیکی در اختیار آنها قرار می‌گیرد که در صورت نیاز می‌توانند از این فایل پی‌دی‌اف پرینت تهیه کنند. برنامه شرکت برق البرز این است که ابتدای پاییز برای همه مشترکان، قبوض کاغذی حذف شود و قبوض الکترونیکی در اختیار آنها قرار گیرد. تاکنون نسبت به ثبت بیش از ۶۵ درصد از یک میلیون و ۳۲۵ هزار مشترک برق البرز اقدام شده و طبق برنامه تا ۳۰ روز آینده این درصد ثبت شماره تلفن همراه به صددرصد خواهد رسید که بعد از آن می‌توانیم برای همه مشترکان نسبت به ارسال قبوض الکترونیکی اقدام کنیم.

  • حذف قبوض کاغذی برق

بهنام بیات رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان البرز درباره حذف قبوض کاغذی برق گفت:  اطلاع‌رسانی به مشترکان هم به صورت چهره به چهره هم روی قبوض ارسالی فعلی انجام می‌شود. از طریق صدا و سیمای استان، بیلبوردها، شبکه‌های مجازی در هر شهرستان و همچنین مدیران آپارتمان‌ها، این امر اطلاع‌رسانی شده و اگر مواردی باشد که نتوان به طور صددرصد آنها را اجرا کرد، دستگاه‌های پرینتر پرتاب وجود دارد که همان لحظه فرد مراجع برای قرائت کنتور می‌تواند برای مشترک متقاضی قبض صادر کند و در اختیار وی قرار دهد تا زمانی که این فرهنگ‌سازی نهادینه شود.  

  • تلفات انشعابات غیرمجاز

انشعابات غیرمجاز یکی از آفت‌های شرکت‌های خدمات‌رسان مانند برق، آب و گاز است که مسئولان را با چالش‌هایی مواجه می‌کند.  به گزارش همشهری، معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان البرز می‌گوید: تلفات برق در البرز ۱۲ درصد است، یعنی از ۱۰۰ واحد انرژی حدود ۱۲ واحد آن تلف می‌شود که این رقم هم نسبت به تلفات کشوری و هم حد استاندارد رقم بالایی است.  

«رامین فرج» می‌افزاید: برنامه شرکت توزیع برق البرز بر این است که این تلفات را در پایان سال ۹۸ به ۱۱ درصد برسانیم.  وی با بیان این‌که بخشی از این تلفات مربوط به تلفات فنی شبکه است که جزو ذات شبکه‌های برق است می‌گوید: کاهش این تلفات مقدور نیست و یا هزینه‌های سرسام‌آوری دارد. معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان البرز اظهار می‌کند: حدود ۵ درصد تلفات برق توسط برخی مصرف‌کننده‌ها که به صورت غیرمجاز استفاده می‌کنند انجام می‌شود که برنامه‌های خاصی برای این افراد داریم.  

 فرج با اشاره به گشت‌های روزانه و شبانه‌ای که به این منظور در نقاط مختلف استان فعالیت دارند می‌گوید: برای مشترکینی که به طور مشهود و غیرمشهود و به صورت غیرمجاز از برق استفاده می‌کنند، علاوه بر قطع انشعاب آنها جریمه‌هایی نیز اعمال می‌شود. معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق البرز با تاکید بر این‌که مشترکان باید به سمت قانون‌گرایی بروند می‌گوید: پرداخت هزینه‌های انرژی تکلیف شرعی و مربوط به بیت‌المال است و اگر این هزینه‌ها به خزانه بیاید، می‌توانیم در مسیر اصلاح و بهینه‌سازی به‌موقع شبکه‌ها اقدام کنیم تا قابلیت اطمینان شبکه‌ها را هرچه بیشتر
افزایش دهیم.

فرج با بیان این‌که طبق بررسی‌ها در همه صنف‌های بخش‌های تجاری، خانگی و صنعتی استفاده غیرمجاز دیده می‌شود می‌گوید: با گشت‌ها و تجهیزاتی که برای شناسایی انشعابات غیرمجاز داریم، برای شناسایی آنها اقدام و برخورد می‌کنیم.    معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق البرز در پاسخ به این‌که آیا برنامه افزایش تعرفه برق داریم یا خیر می‌گوید: افزایش تعرفه از طریق مجلس شورای اسلامی اعلام و به وزارت نیرو ابلاغ می‌شود. تاکنون برنامه‌ای از وزارت نیرو به شرکت‌های توزیع ابلاغ نشده و فعلا برنامه‌ای در این خصوص نداریم.

وی با تاکید بر این‌که باید مدیریت‌ها شفاف باشد و مدل ذهنی را با مدل ذهنی مردم یکسان کنیم می‌گوید: مردم باید از فعالیت‌های ما مطلع باشند و با ذینفع دانستن خود مطالبه‌گر باشند.  فرج از راه‌اندازی واحدی به نام «رصدخانه جامع» در البرز خبر داده و می‌گوید: به دلیل این‌که از مشکلات مردم زودتر مطلع شویم، این واحد راه‌اندازی می‌شود که همه اطلاعات مشترکان، شبکه، درون‌سازمانی و برون‌سازمانی به صورت آنلاین و بدون دخل و تصرف همکاران قابل رویت است و باعث می‌شود تا تصمیم‌گیری‌های لازم را انجام دهیم. فرج می‌افزاید: این رصدخانه که به صورت پایلوت در کشور راه‌اندازی می‌شود در هفته دولت افتتاح می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار