کد خبر: ۷۹۲۵۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰

احمد صادقیان

فعال صنعت غذایی

بازگشت اختیارات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صنعت، معدن و تجارت یک تصمیم مثبت و یک رخداد خوب برای فعالان صنایع تبدیلی است. در سال 91 تفکیک امور بازرگانی کشاورزی از وزارت صمت انجام شد و اکنون با دیدن مشکلات این اقدام ، دوباره اختیارات به وزارت صمت بازگردانده شده است، وزارت خانه ای که تجربه انجام امور بازرگانی کشاورزی در سال های گذشته را دارد.

وزارت جهاد کشاورزی در مسئله تولید مواد خام کشاورزی به اندازه ای مشغول است که کمتر به امور تولید صنعتی توجه می کند. حفظ بازارهای صادراتی، پاسخ به تقاضای داخل و امور تولید و ورود به بازارهای جدید از مسائل مهم صنایع تبدیلی در زمینه کشاورزی بوده است. بارها مسائل و موارد مختلف را با وزارت جهاد کشاورزی مطرح می کردیم اما کمتر توجه به امور بازرگانی صنایع تبدیلی توجه می شد چراکه وزارت جهاد بیشتر در حوزه تخصصی خود کار می کرد و کمتر به امور تولید و بازرگانی می پرداخت. مسائل صنعت طی این مدت در وزارت جهاد کشاورزی کمتر دیده شد چراکه تخصص لازم برای حل مسائل آن در جای دیگری بود. اکنون با گذشت بیش از پنج سال از اجرای طرح تفکیک اختیارات بازرگانی صنایع تبدیلی از وزارت صمت، مشکلات این طرح مشخص شده و بازگشت آن به حالت قبل را می توان سر منشا تحولات مثبت در صنعت در نظر گرفت.

تامین مواد اولیه صنایع تبدیلی یکی از انگیزه های تفکیک امور بازرگانی از وزارت صمت برای تکمیل زنجیره در وزارت جهاد کشاورزی بوده است. اکنون که اختیارات بازرگانی به وزارت صمت بازگشته، این وزارت خانه باید برای تقویت نهادها و ارتباطاتی که کار صنایع تبدیلی را تسهیل کرده و از انگیزه های طرح تفکیک بوده تلاش کند. دولت باید مسئولیت های خود در تامین محصولاتی چون گندم، شکر و روغن را با تمرکز در وزارت شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران انجام دهد. این شرکت می تواند با توجه به اشرافی که بر وضعیت کشاورزی و تولید در صنایع تبدیلی دارد، نیازهای این صنعت به مواد خام کشاورزی وارداتی و تولید داخل را مرتفع کند. تجربه انجام این کار پیشتر در دستگاه های دولتی وجود داشته است. امیدواریم مسائل صنایع تبدیلی پس از این تصمیم در امور بازرگانی مرتفع شود.

منبع: اتاق تهران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار