کد خبر: ۷۹۲۶۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر معامله کالاهای مهم کشور امروز در بورس کالا انجام نمی شد، دولت و نهادهای تصمیم گیر به اطلاعات و آمارهای موثق از بازار کالا دسترسی نداشتند؛ بنابراین علاوه بر تشویق شرکت های شفاف حاضر در بورس، برای ورود بیشتر شرکت ها در بورس کالا مشوق هایی در نظر گرفته شود.

«سیروان امینی» کارشناس بازار سرمایه امروز (دوشنبه) در گفت‌وگو با ایرنا افزود: بورس کالای ایران براساس قانون بازار اوراق بهادار در سال ۸۶ شکل گرفت که تا قبل از آن بورس فلزات در حال فعالیت بود.
وی ادامه داد: بحث انسجام بخشی معاملات کالاها، کشف قیمت ها براساس عرضه و تقاضا و تامین بدون واسطه مواد اولیه در بورس از جمله اهدافی بود که بورس فلزات و بعد از آن بورس کالا با قانون جدید در دستور کار خود قرار دادند.
امینی به زمان راه اندازی بورس فلزات اشاره کرد و افزود: در سال ۷۹ مصوبه‌ای از سوی هیات وزیران وقت برای معاملات مس، آلومینیوم و فولاد در بورس ابلاغ شد که با راه‌اندازی بورس فلزات در شهریور سال ۸۲، شاهد بهبود در فرآیند معاملات از نظر تخصیص بهینه مواد اولیه برای صنایع بودیم.
به گفته این کارشناس بازار سرمایه، کارایی بورس کالا برای صنایع و اقتصاد نسبت به آغاز راه‌اندازی آن به مراتب بیشتر شده و قادر به کمک در بهبود فعالیت و عملکرد صنایع مختلف در کشور بوده است.
مدیر کالایی و انرژی کارگزای خبرگان سهام به تحقق عمده اهداف موردنظر برای راه‌اندازی بورس فلزات و بورس کالا اشاره کرد و گفت: امروز با گذشت ۱۲ سال از راه اندازی بورس کالا و شکل گیری زیرساخت های معاملاتی مناسب، بستری امن برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان فراهم شده تا با رضایت اقدام به خرید و فروش محصولات خود کنند.
امینی با بیان اینکه به هر میزان که حجم مبادلات در بورس افزایش می‌یابد، آمارهای شفاف در اقتصاد کشور متولد می شود، گفت: پذیرش و معامله محصولات در بورس به معنای قبول شفافیت از سوی شرکت‌ها است که در همین راستا مسئولان تصمیم‌گیر نیز به دلیل شفافیت آماری بورس می‌توانند بهترین تصمیم را در جهت تنظیم بازارها اتخاذ کنند.
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به عرضه محصولات کشاورزی در بورس اشاره کرد و گفت: طی دو سال گذشته اقدامات بسیار مطلوبی در زمینه ورود محصولات کشاورزی در بورس کالا رقم خورد و حجم معاملات و استفاده تولیدکنندگان این بخش از ظرفیت بورس کالا روبه افزایش بود اما به دلیل شرایط خاص اقتصادی و تصمیم بر اختصاص یارانه و قیمت‌گذاری بر کالاها، بورس مسیری جدید یعنی توسعه ابزارهای مالی را در پیش گرفت که شاهد موفقیت این حوزه هستیم.
وی اظهار داشت: بورس کالا با برگزاری دوره‌های آموزشی در مناطق مختلف کشور برای کشاورزان در صدد آشنایی آنها با مزایای ابزارهای مالی همچون گواهی سپرده کالایی و قراردادهای آتی است که امروز شاهد معاملات مطلوب زیره و زعفران در این بخش‌ها هستیم.
امینی در پایان گفت: با آشنایی کشاورزان کشور با مزایای بورس کالا به مرور استقبال نسبت به فروش محصولات در بورس با قیمت واقعی بیشتر می‌شود و این دلالان حوزه کشاورزی هستند که در مقابل کشاورزان ضعیف می‌شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر: