کد خبر: ۷۹۳۴۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۴
عضو کمیسیون صنایع گفت: نباید با هدف حمایت از مصرف کننده به قیمت گذاری کالا‌ها خلاف واقعیت اقتصادی اقدام کنیم.

حمیدرضا گرمابی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: هر جا سعی در دخالت در قیمت کالا‌ها و دور شدن از نرخ‌های واقعی گرفته شد، شاهد حضور واسطه‌ها و ایجاد رانت بوده ایم. توصیه می‌شود که به بهانه حمایت از تولید در امر قیمت‌ گذاری دخالت نکنیم تا تولیدکنندگان نیز انگیزه خود برای تولید بیشتر را از دست ندهند.
وی معتقد است که نباید بار دیگر با هدف حمایت از مصرف کنندگان اقدام به محدود کردن تولیدکننده و قیمت گذاری کالا‌ها کنیم چراکه تجربه سال گذشته نشان داد قیمت گذاری کالاها، اعتماد میان تولیدکنندگان و دولت را کمرنگ می‌کند.
این عضو کمیسیون صنایع مجلس افزود: دولت از جایگاه دخالت و تعیین قیمت‌ها به منظور حمایت از مصرف کنندگان باید به مرحله نظارت بر روند کشف قیمت‌ها بر اساس مکانیسم عرضه و تقاضا ارتقاء پیدا می‌کند و اگر نیازی به حمایت مصرف کننده نیز وجود داشت به شکل دیگر از آن حمایت کند.
گرمابی اظهار کرد: باید با نگاه به رویداد‌های تلخ سال گذشته که همگی از دخالت در اقتصاد نشات می‌گیرد درس بگیریم تا با مشورت با تولیدکنندگان و انجمن‌ها بهترین مسیر برای تنظیم بازار‌ها در پیش گرفته شود.
این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که به اعتقاد شما بهترین راه برای پایداری تعادل در بازار‌ها چیست؟ گفت: مکانیسم عرضه و تقاضا بدون شک بهترین راه برای تامین نیاز تولیدکننده و مصرف کننده است. به این ترتیب اگر دولت اعلام کند که تمام کالا‌های استراتژیک و مواد اولیه باید در بورس کالا معامله شود، شاهد شفافیت مناسب و کشف قیمت‌های واقعی در اقتصاد خواهیم بود و دیگر شرایطی برای گرفتن برخی امتیازات ویژه از سوی افرادی خاص مهیا نمی‌شود.
گرمابی در پایان تاکید کرد: بدون شک فعالان صنایع اعم از تولیدکننده و مصرف کننده نیز از معامله محصول با قیمت واقعی و به دور از فعالیت‌های غیرشفاف در بازار‌های زیرزمینی استقبال می‌کنند که در صورت تحقق این موضوع و استفاده از تمام پتانسیل بورس کالا، سرمایه گذاری در تولید نیز به دلیل وجود چشم انداز و سیاست مشخص دولت، افزایش می‌یابد.

نام:
ایمیل:
* نظر: