کد خبر: ۷۹۳۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۸
بازخوانی پرونده قتل میترا استاد و صدور حکم قصاص
درست 63 روز قبل ساعت 10 صبح روز سه شنبه هفتم خردادماه خبر قتل میترا استاد همسر دوم محمدعلی نجفی به تیتر اول تمام رسانه ها تبدیل شد تا یکی از جنجالی ترین پرونده های قتل در ایران تشکیل شود.

نجفی اعدام می شود؟

درست 63 روز قبل ساعت 10 صبح روز سه شنبه هفتم خردادماه خبر قتل  میترا استاد همسر دوم محمدعلی نجفی به تیتر اول تمام رسانه ها تبدیل شد تا یکی از جنجالی ترین پرونده های قتل در ایران تشکیل شود.

گمانه زنی ها در خصوص  قاتل احتمالی  ازهمان ابتدا آغاز شد اما ساعاتی بعد نجفی خود را به پلیس معرفی کرد و گفت من او را کشته‌ام.

چند فیلم خبری و مصاحبه با او در آگاهی تهران در تلویزیون منتشر شد و همه را در شوک فرو برد. گفته شد او پنج گلوله شلیک کرده است که دو تا از آنها به مقتول اصابت کرده است. نجفی مدعی شد فشارهای روانی ناشی از برخی روابط غیرمتعارف مقتول با بعضی افراد یا دستگاه‌ها و بدرفتاری‌های او موجب ارتکاب قتل شده است. این پرونده‌ای بود که از هر نظر در تاریخ دادگستری و تاریخ سیاسی ایران بی‌نظیر بود و واژه های مثل پرستو و مهدور الدم را به ادبیات روزمره مردم کشاند تا همه به نوعی در طول سه جلسه دادگاه پیگیر سرنوشت یکی از مهمترین شخصیت های سیاسی شوند.

آنطور که بیشتر حقوقدانان تصور می کردند جلسه سوم دادگاه محمد علی نجفی، به صورت مشخصی، تقصیر قتل میترا استاد را به گردن شهردار اسبق تهران انداخت.

رویکرد دفاعی وکیل او بر اساس این استدلال بود که نجفی، برای ترساندن همسر خود و راضی کردنش به طلاق، با اسلحه و بالش وارد حمام شده. میترا استاد با دیدن اسلحه ترسیده و با نجفی گلاویز می شود تا اسلحه را از دستش بیرون آورد. چند تیر اتفاقی به در و دیوار و سقف شلیک می شود که یکی از آنها از سقف کمانه می کند و به میترا استاد می خورد و باعث مرگ می شود. این فرضیه اثبات نشده ای بود که اساس دفاعیات وکیل نجفی از متهم را می ساخت.

نجفی اعدام می شود؟

این دفاع، چندان نمی توانست اتهام قتل عمد را از نجفی دور کند چون که نجفی با سلاح پر، آماده شلیک، از ضامن خارج شده و با بالش که عموما در صحنه های قتل در فضای بسته، برای گرفتن صدای شلیک استفاده می شود، وارد حمام شده است. غافلگیر کردن متهم هنگامی که در آسیب پذیرترین شکل، لباس از تن خارج کرده و امکان دفاع ندارد، نشانه قوی دیگری برای ارتکاب قتل عمد بود.

قرینه دیگر قوی، گزارش کارشناس اسلحه شناسی بود که به صورت واضح، عبور گلوله از بدن مقتول را توضیح می داد. به گفته کارشناس، در صورتی که تیر ابتدا به سقف خورده باشد، ضربه آن گرفته می شود و آنقدر قدرت ندارد که از بدن مقتول که به گفته کارشناس پزشکی قانونی، ورزشکار و قوی بوده است، عبور کند. علاوه بر این، شلیک از پشت بالش که باعث شده تقریبا هیچکس صدای گلوله را نشنود، به فرضیه عمدی بودن قتل دامن می زد.

با این حال دفاعیات آخر نجفی، اصرار بر قتل غیرعمد بر مبنای شلیک اتفاقی به سقف داشت. دفاعیاتی که به نظر نمی رسید قضات را قانع کرده باشد. لذا پیش بینی اینکه هنگام صدور حکم دادگاه شعبه ۹ کیفری یک، مبنای رای بر قتل عمد نوشته شده و حکم قصاص صادر شود، چندان دور از واقعیت نبود تا بالاخره روز سه شنبه هشتم مردادماه بعد از گذشت دو ماه از اتفاق تلخ قتل میترا استاد بالاخره حکم قصاص نجفی اعلام و سخنگوی قوه قضائیه در هفتمین نشست خود گفت: حکم نجفی با عنوان اشد مجازات که قصاص است صادر شده است.

غلامحسین اسماعیلی گفت: رای پرونده قتل میترا استاد و اتهام آقای محمدعلی نجفی صادر شده است و به وکلای اولیای دم و متهم ابلاغ شده است. در کیفرخواست قتل عمد، ایراد صدمه غیرموثر در قتل و نگهداری اسلحه غیرمجاز بود.

او ادامه داد: دادگاه قتل عمد را محرز دانسته و با توجه به تقاضای اولیای دم حکم به قصاص صادر کرده است. درباره ایراد صدمه غیرموثر در قتل دادگاه رای برائت صادر کرده و بر خلاف دادسرا به این نتیجه رسید یک تیر به مرحومه اصابتکرده و به کف دست خورده و از آن عبور کرده و در سینه او جا گرفته است و به موجب قانون، یک حکم صادر شده است و حکم اشد که قصاص است صادر شده است. درباره نگهداری سلاح غیرمجاز هم دادگاه او را به دو سال حبس محکوم کرده. حکم غیرقطعی است و قابل فرجامخواهی در دیوان عالی کشور است.‎

اسماعیلی افزود: اصل قصاص حق الناس است و با تصمیم اولیای دم اجرا می شود.‎ این یعنی همه چیز به خانواده میترا استاد بستگی دارد. اما آیا می توان به رضایت گرفتن از انان امیدوار بود؟

یک روز قبل تر از ابلاغ حکم در آستانه صدور حکم قصاص محمد علی نجفی در سایت‌ها خبرنگار «ایران» در تماس با برادر میترا استاد- مقتول- در این باره با وی به گفتگو پرداخت. مسعود استاد یک روز قبل در پاسخ به سوال همچنان خواهان قصاص هستید؟ گفته بود: بله همچنان قصاص می‌خواهیم.

برادر میترا استاد در پاسخ امکان تغییر نظرگفته بود: نمی‌دانم، ولی اگر روزی بخواهم تغییر عقیده بدهم که البته احتمالش یک درصد است شاید شرط بخشش ما این باشد که برای کمک به زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست کاری انجام دهد. وقتی یک نفر اشتباهی را مرتکب می‌شود باید با زبان عذرخواهی صحبت کند نه اینکه وکیل معزول‌شان تهمت بزند. من از این قضیه نمی‌گذرم. اگر رضایت دهیم می‌گویند باج گرفتند و رضایت دادند.

به هر حال آقای نجفی در دادگاه با من صحبت کردند و به روح پدرشان قسم خوردند که قصدشان کشتن خواهرم نبوده است. حتی چندین بار به مادرم گفتند واقعاً امانت دار خوبی نبودم و شما سفارش دخترتان را کرده بودید. پدر و مادر و خواهرزاده‌ام رأی – چه قصاص چه بخشش- را به من سپرده‌اند.

این سخنان روزنه امید را در دل بسیاری باز کرد تا به جای قصاص شاهد یک عفو خاص و آموزنده باشند و آن گونه که بعد از صدور حکم وکیل مدافع محمد علی نجفی گفت: برای گرفتن رضایت از خانواده اولیای دم، وارد مذاکره با آن‌ها شدیم.

گودرزی وکیل مدافع محمد علی نجفی در رابطه با حکم دادگاه برای موکلش اظهار کرد: بعد از ابلاغ حکم ۲۰ روز وقت داریم به حکم دادگاه اعتراض کنیم و بعد پرونده به دیوان عالی کشور ارسال می‌شود.

وکیل مدافع نجفی گفت: براساس اعلام صدور حکم قصاص از سوی سخنگوی قوه قضاییه، ما به حکم صادره اعتراض خواهیم کرد و امیدوارم دیوان عالی کشور به دفاعیات ما توجه کند.

گودرزی در پاسخ به این سوال که آیا برای گرفتن رضایت اقدامی کرده‌اید؟ تصریح کرد: تلاش ما برای گرفتن رضایت در گذشته نا موفق بوده است، اما اخیرا موفق به مذاکره با اولیای دم پرونده شدیم و اکنون در حال مذاکره هستیم و هنوز به نتیجه قطعی نرسیدیم.

بی شک 20 روز آینده برای نجفی و کسانی که پرونده او را دنبال می کنند روزهای سخت است و باید منتظر بود تا مشخص شود بالاخره پایان پرونده قتل میترا استاد چگونه رقم خواهد خورد. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار