کد خبر: ۷۹۴۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳
رئیس سازمان برنامه و بودجه از پایان یافتن دوران سختی ها خبرداد؛
نوبخت اصرار آمریکا بر مذاکره با ایران را دلیل شکست تحریم ها و تهدیدهای آمریکا دانست و گفت: دوران سختی های ما به پایان رسیده و پس از این سختی ها و مشکلات، انشاله شهد شیرین صبر و مقاومت هم چشیده خواهد شد.

وعده دوماهه نوبخت درخصوص رشد اقتصادی و کاهش تورم

کورش شرفشاهی: محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور که به شهرستانهای ورامین، پیشوا و قرچک سفر کرده بود، پس از ورود با قطار به ایستگاه پیشوا، از چندین کارخانه منطقه بازدید و طرح هایی را کلنگ زنی کرد.

وی سپس در جلسه شورای برنامه ریزی استان (ویژه شهرستان های جنوب شرق) شرکت کرد. نوبخت در این مراسم گفت: جلسات شورای برنامه ریزی و توسعه در استان ها دو امتیاز دارد اول این است که این امکان را فراهم می کند تا آنچه را که بایسته و شایسته انتقال به مسئول ملی دارد به خوبی انتقال داده شود و نکته دوم این است که مسوول ملی مباحث و مسایل کلی را به زیر مجموعه ها ارایه می کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه مشکلات اقتصادی و فشار تحریم بر همه استان ها وارد شده گفت: امکان ندارد ایران مشکل داشته باشد و یک استان سیر صعودی طی کند، این ها فرزندان یک خانواده هستند، اگر یکی از آن ها دچار مشکل شود همه درگیر میشوند و این مشکل در همه استان ها و شهرستان ها ظاهر میشود.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه مسوول ملی انتقال مسایل و مشکلات به مسولان محلی است، در مورد تحریم های آمریکا و تاثیرات آن بر اقتصاد ایران گفت: ما الان در شدیدترین تحریم های تاریخ معاصر هستیم، تحریم بر ما، بر منطقه و سایر کشورها حتی در سال ۹۱ هم اتفاق افتاد اما هیچکدام مانند امسال نبود. آخرین تحریم بی سابقه در دولت صدام متجاوز بود که قرار بود نفت در برابر غذا باشد، یعنی اجازه دادند مردم به زعم خودشان گرسنه نمانند، حتی در سال ۹۰ و ۹۱ که تحریم کردند به تدریج صورت گرفت و تا یک میلیون بشکه نفت در روز صادر می شد.

نوبخت با تاکید بر اینکه قرار بود تحریم ها شدید تر شود که توافق برجام صورت گرفت گفت: در قالب برجام مقرر شد به سمت تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران نروند، اما دیدیم که به تعهدات خودشان عمل نکردند.

وی با اعلام اینکه اکنون تهدید می کنند که صادرات نفت ایران را صفر کنند گفت: دشمنی آمریکا به اندازه ای شد که حتی نفت در برابر غذا را هم نمی پذیرند. البته وقتی سیستم بانکی را تحریم کرده اند و امکان برگشت ارز صادرات وجود ندارد، ‌فرقی نمی کند که نفت بفروشیم یا نفروشیم و این شرایطی است که از سال گذشته به ما تحریم کرده اند.

رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: الان به زعم خودشان اعلام می کنند برای دارو و غذا تحریمی نکردیم، اما مطلقا هیچ استثنا و تنفسی به زعم خودشان قایل نشدند.

نوبخت با تاکید بر اینکه نگرانی آمریکایی ها این بود که ایران از انرژی هسته ای استفاده جنگی کرده و بمب بسازد گفت: این  در حالی بود که اعلام کردیم رهبری معظم ما فتوای حرام بودن استفاده از بمب هسته ای را اعلام کردند اما آن ها نپدیرفتند. بنابر این سعی کردیم نگرانی آنها را برطرف کنیم که به سازمان انرژی اتمی اجازه دادیم از تاسیسات هسته ای ما بازدید کند و بازدیدهایی صورت گرفت که در نهایت سازمان انرژی اتمی اعتراف کرد ما هرگز به دنبال بمب اتم نبوده و نیستیم و ایران تخلفی نکرده است.

معاون رییس جمهور ترامپ را فردی با ویژگی های سوال برانگیز توصیف کرد و گفت: ترامپ ایران را تهدید کرد و در ادامه از ما خواست با او مذاکره کنیم. اما وقتی ترامپ به تعهدات دولت قبل آمریکا پایبند نیست و مذاکرات دو سال و نیم ایران با شش کشور جهان را زیرپا گذاشت،‌ دلیلی برای مذاکره وجود ندارد به ویژه آنکه دیدیم ترامپ با رهبر کره شمالی مذاکره کرد اما نه تنها تحریم های کره را بر نداشت بلکه تشدید هم کرد.

وی با تاکید بر اینکه اکنون جهان اعتقاد دارد ترامپ قابل اعتماد نیست گفت: از آنجا که مذاکره با ترامپ منطقی نیست باید سیاست های خودمان را دنبال کنیم.

نوبخت در ادامه به اتفاقات بعد از تحریم ها در بازارهای داخلی کشور اشاره کرد و گفت: تحریمها واقدامات آمریکایی ها ناعادلانه بود و در نتیجه ابتدا شوک روانی به جامعه وارد شد. در نتیجه عده ای فکر کردند قرار است اتفاق خاصی بیفتد و پولشان را به چیز دیگری تبدیل کردند. برخی برای خرید ارز به بازار هجوم آوردند، ما هم نمی توانستیم مانع خرید و فروش ارز شویم، به همین دلیل قیمت ارز بالا رفت، اما با گذشت زمان و البته زمانی که گرانی ارز تاثیر خودش را بر بازار مسکن و دیگر بازارها گذاشت، اکنون به دوران ثبات رسیده ایم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خطاب به مردم گفت: مطلع باشید که بدون نگرانی منابع و مصارف را تنظیم کردیم. ما بودجه 98 را به نوعی مدیریت کردیم که هیچ کارمندی نیست حقوق خودش را به موقع دریافت نکند. شاید مقدار حقوق کم باشد اما به موقع پرداخت شده است. همچنین همواره یارانه ها به موقع پرداخت شده و این در حالی است که بی سابقه ترین تحریم ها بر دوش کشور است.

نوبخت با تاکید بر اینکه تورم نقطه ای در کشور در حال کاهش است، اظهار کرد: براساس گزارش هایی که چند ماه است مسیر رشد تورمی را نشان میدهد تورم نقطه ای رو به کاهش است و تورم سالانه هم کاهش می یابد. شاید دو ماه آینده مقداری تورم داشته باشیم اما پس از آن سیر نزولی را خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه کاهش نرخ تورم ایران را صندوق بین المللی پول اعلام کرده که مرکز آن در آمریکاست گفت: این صندوق جهانی تایید کرده که نرخ تورم ایران رو به کاهش و رشد اقتصادی رو به افزایش است.

وی اصرار آمریکا بر مذاکره با ایران را دلیل شکست تحریم ها و تهدیدهای آمریکا دانست و گفت: دوران سختی های ما به پایان رسیده و پس از این سختی ها و مشکلات، انشاله شهد شیرین صبر و مقاومت هم چشیده خواهد شد.

همچنین رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران نیز در جلسه شورای برنامه ریزی منطقه جنوب شرق استان تهران گفت: در استان تهران با پوست و استخوان دیدگاه و نظر شما را در مورد تدوین سند توسعه و آمایش استان دریافتیم و در آخر تدوین و ابلاغ این سند بود. امروز شهرستان های پاکدشت، قرچک، ورامین و پیشوا یکی از مناطق دسته بندی شده در سند توسعه استان تهران است.

نعمت اله ترکی با اشاره به پیشران های توسعه استان تهران اظهار کرد: برای نخستین بار است که کلنگ یک اکوکمپ به زمین زده شد که بر اساس سند توسعه و پیشران های شهرستان پیشوا بود. این شهرستان ها با مشکل آب مواجه بودند که با مشارکت بخش خصوصی پساب آب از جنوب تهران به سوی دشت ورامین و شهرهای اطراف تا پایان سال ۹۹ نهایی میشود.

ترکی اضافه کرد: در کنار ایجاد تصفیه خانه پروژه آبرسانی در استان را به شکل یک رینگ آبرسانی در حال طراحی و بهره برداری هستیم و هر ۳ ماه یک تصفیه خانه در استان تهران راه اندازی میشود.

رئیس سازمان مدیریت تهران ایجاد شهرک های گلخانه ای در ورامین را مهمترین برنامه این شهرستان عنوان کرد و گفت: سرانه تخت بیمارستان این شهرستان ها کم است که در سال جاری بیمارستان قرچک و پاکدشت راه اندازی و بیمارستان ورامین و پیشوا در مرحله اجرا قرار گرفته است.

وی به حمل و نقل و ترافیک این شهرستان ها اشاره کرد و گفت: کمربندی شمالی-جنوبی تهران به ورامین و قرچک در حال اجراست. همچنین در بخش حمل و نقل ریلی هم کارهای خوبی شده و ایستگاه های مورد نیاز به بهره برداری میرسد. در بحث نوسازی مدارس به ۱۲ هزار کلاس درس در سطح استان تهران نیازداریم که تا پایان سال ۱۴۰۰ این نیاز را برطرف می کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار