کد خبر: ۷۹۴۸۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۲
معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تدوین دستورالعملی برای حذف یارانه افراد پر درآمد خبر داد.

حذف ۳ دهک از دریافت‌کنندگان یارانه + جزئیات

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تدوین دستورالعملی برای حذف یارانه افراد پر درآمد خبر داد.

احمد میدری در مورد حذف یارانه پر درآمد‌ها گفت: در این خصوص قرار است دستور العملی طی مدت یک ماه نوشته شود.

وی تاکید کرد: در آیین نامه مربوط به یارانه افراد پر درآمد نوشته شده دستور العملی به صورت مشترک با وزارت ارتباطات سازمان برنامه و بودجه تدوین شود که در این رابطه نیز اقدامات لازم انجام می‌شود.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: پیش نویس این دستورالعمل را تهیه کرده و به وزارت ارتباطات، برنامه و بودجه و وزارت کشور ارسال کرده ایم و آن‌ها قرار است طی دو هفته نظرات خود را ارائه دهند و سپس دستورالعمل قطعی می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که یارانه چه تعدادی حذف می‌شود، اظهار داشت: در قانون آمده که یارانه سه دهک حذف شود، اما باید ببینم در نهایت چه تعدادی اعلام می‌شود.

به گفته وی، پس از قطعی شدن دستورالعمل، نحوه اجرا مشخص و اعلام می‌شود.

یکصد و یکمین یارانه نقدی تیرماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد، اما آنچه برخی یارانه‌بگیران اعلام کردند از این حکایت داشت که "یارانه آن‌ها به حساب‌شان واریز نشده است".

گرچه پیگیری‌ها از سازمان هدفمندی یارانه‌ها در رابطه چرایی عدم واریز یارانه برخی خانوار‌ها نشان داد این مشکل به بانک های آنان بر می گشته است اما برخی اعتقاد داشتند ممکن است از تکلیف دولت برای غربالگری یارانه‌بگیران نشأت گرفته باشد.


بیشتر بخوانید: اصلاح دستورالعمل پرداخت یارانه دستمزد به نفع شهرستان‌های کم برخوردار


طبق قانون بودجه و آنچه در تبصره هدفمندی آمده، دولت مکلف شده برای سال جاری سه دهک بالای درآمدی را از دریافت یارانه حذف کند. آیین‌نامه این تبصره در روز‌های گذشته در هیئت دولت به تصویب رسید و در دستور کار قرار گرفت.

در حال حاضر حدود ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی دریافت می‌کنند و طی سال‌های گذشته همواره در قانون بودجه، دولت مکلف به حذف دهک‌های بالای درآمدی بوده است، اما خود به صراحت اعلام کرده بود توانایی اطلاعاتی لازم را برای این موضوع ندارد و حتی در سال گذشته هیچ یارانه‌بگیری را حذف نکرده است.

این در حالی است در حدود سه سال پیش اقدام به حذف یارانه‌بگیران کرد که طی آن حدود چهار میلیون نفر را کنار گذاشت که با توجه به خطا‌هایی که در شناسایی وجود داشت حدود ۹۰۰ هزار نفر بار دیگر به لیست یارانه‌بگیران برگشتند.

به هر حال باید منتظر بود و دید که دولت چه برنامه‌ای را برای غربالگری یارانه‌بگیران در سال جدید در دستور کار قرار داده تا شفاف‌سازی کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار