کد خبر: ۷۹۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۴
برنا نوشت: بر اساس اعلام شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، استفاده از کارت سوخت شخصی در شهرهای تهران، کرج، تبریز و اصفهان از تاریخ ۲۰ مرداد ۹۸ الزامی می‌شود. بنابراین تمامی مالکان خودرو و موتورسیکلت باید هرچه سریعتر نسبت به دریافت یا بازیابی کارت سوخت خود اقدام کنند. اما دقیقا چگونه قرار است این اتفاق رخ دهد؟

آبان ماه سال گذشته وزیر ارتباطات اعلام کرد که می‌توان کارت‌های سوخت را به کارت‌های بانکی متصل کرد تا ۳۳۰ میلیارد تومان در صدور کارت‌ سوخت صرفه‌جویی شود. پس از آن در آذر ماه نیز شیوه انجام این کار را اعلام کرد و گفت صاحبان خودرو می‌توانند از طریق سایت دولت همراه، کارت سوخت خود را به کارت بانکی متصل کنند. پس از آن هم اجرای این طرح آغاز شد تا نیازی به صدور کارت‌های جدید نباشد اما به دلیل فراهم نبودن بسترهای الکترونیکی لازم این تصمیم اجرایی نشد و شرکت پالایش و پخش اعلام کرد که صاحبان خودرو مجددا باید از کارت سوخت‌های سابق استفاده کنند. در این میان برخی افراد هنوز برای دریافت کارت سوخت خود اقدام نکرده‌اند، برخی ثبت‌نام کرده‌اند اما هنوز کارت به دست آنها نرسیده و همچنین گروهی که برای یکی شدن کارت بانکی و کارت سوخت اطلاعات خود را ثبت کرده بودند، حالا هیچ کارت سوختی ندارند.

کسانی که چند ماه قبل برای یکی شدن کارت سوخت و کارت بانکی اقدام به ثبت اطلاعات خود کرده بودند، تقریبا نیاز به انجام کاری ندارند. بر اساس اطلاعیه روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران:

«آن دسته از صاحبان خودرو و موتورسیکلت که بر اساس فراخوان قبلی، نسبت به درج اطلاعات خود در سامانه دولت همراه (GSB) برای تبدیل کارت بانکی به کارت سوخت اقدام و با انجام دادن فرآیند لازم، شماره حساب کارت اعتباری خود را ثبت کرده اند، نیازی به ثبت نام مجدد و یا مراجعه به پلیس +۱۰ ندارند و کارت هوشمند سوخت آن ها بر اساس ثبت نام انجام شده قبلی، صادر و توسط شرکت پست جمهوری اسلامی ایران به آنها تحویل خواهد شد. منتها این هموطنان باید هزینه صدور کارت المثنی را برابر تعرفه مصوب، هنگام دریافت کارت به ماموران شرکت پست جمهوری اسلامی ایران پرداخت کنند.»

در همین رابطه «زیبا اسماعیلی»‌ سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد: «افرادی که قبلا در سامانه دولت همراه ثبت‌نام کرده‌اند، نگران دریافت کارت سوخت خود نباشند؛ چراکه تلاش ما این است که نهایتا تا ۲۰ مردادماه کارت این افراد را در اختیارشان قرار دهیم.»

پیگیری کارت سوخت

کسانی‌که ثبت‌نام کرده‌اند اما هنوز کارت سوخت به دست آنها نرسیده مسیر کوتاهی برای پیگیری وضعیت کارت‌شان دارند و آن مراجعه به صفحه شرکت ملی پست ایران است. این شرکت در آخرین اطلاعیه خود اعلام کرده است: «افرادی که کارت سوخت آنها صادر شده ولی به دستشان نرسیده، باید در سایت پست به قسمت رهگیری مرسولات سازمانی رفته و به دنبال آدرس کارت سوخت خود باشند.»

بر اساس اعلام پست، مبلغ ۱۰ هزار تومان توسط نامه رسانان این شرکت در هنگام توزیع کارت‌های سوخت «نو شماره»، از متقاضیان دریافت می‌شود که به حساب شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی واریز خواهد شد. شرکت پست با یادآوری اینکه هیچ آدرس اینترنتی دیگر یا شماره پیامکی برای دسترسی به اطلاعات کارت سوخت، از سوی این شرکت اعلام نشده است، هشدار داد که هموطنان مراقب سوء استفاده افراد سودجو در این زمینه باشند.

پیگیری کارت سوخت

بنابراین پس از اینکه وارد صفحه اصلی سایت شدید، در قسمت خدمات الکترونیکی پست، گزینه رهگیری مرسولات سازمانی را انتخاب کنید. در صفحه جدید نوع سند که «کارت سوخت» است انتخاب و پس از آن شماره VIN کارت خودرو و در کادر بعدی اعداد کنترلی را وارد و روی گزینه جستجو کلیک کنید. تا در نهایت وضعیت کارت سوخت شما نمایش داده‌ شود. ولی برای کسانی‌ که قبلا در سایت خدمات دولت ثبت‌نام کرده‌اند، ممکن است پیام «متقاضی محترم، کارت سوخت استعلام شده در مجموعه شرکت پست فاقد سابقه است.» روبرو شوند، که در این حالت باید برای درخواست جدید به پلیس +۱۰ مراجعه کنند.بنابراین پس از اینکه وارد صفحه اصلی سایت شدید، در قسمت خدمات الکترونیکی پست، گزینه رهگیری مرسولات سازمانی را انتخاب کنید. در صفحه جدید نوع سند که «کارت سوخت» است انتخاب و پس از آن شماره VIN کارت خودرو و در کادر بعدی اعداد کنترلی را وارد و روی گزینه جستجو کلیک کنید. تا در نهایت وضعیت کارت سوخت شما نمایش داده‌ شود. ولی برای کسانی‌ که قبلا در سایت خدمات دولت ثبت‌نام کرده‌اند، ممکن است پیام «متقاضی محترم، کارت سوخت استعلام شده در مجموعه شرکت پست فاقد سابقه است.» روبرو شوند، که در این حالت باید برای درخواست جدید به پلیس +۱۰ مراجعه کنند.

پیگیری کارت سوخت

اما مسیر دیگری هم برای اطلاع از وضعیت کارت سوخت وجود دارد و آن مراجعه به سامانه پیگیری وضعیت کارت هوشمند سوخت خودرو پلیس +۱۰ است که باید در آن اطلاعات شماره پلاک خودرو را وارد کنید. البته پلیس +۱۰ مسیر دیگری هم برای پیگیری وضعیت کارت سوخت در نظر گرفته و آن ارسال پیامک است.

برای این کار کافیست شماره VIN را توسط پیامک به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۴۰ ارسال کنید. توجه کنید درصورت رعایت قالب و ساختار مشخص شده، پاسخ شما سریع ارسال خواهد شد. برای استعلام کارت هوشمند موتور سیکلت باید ابتدا حرف M و سپس ستاره و بعد (VIN) موتور سیکلت موجود در پشت کارت موتور را وارد کنید، برای مثال M*IRKV91MN5O3685988. همچنین برای استعلام کارت هوشمند خودرو باید ابتدا حرف V و سپس ستاره و بعد (VIN) خودرو که در پشت کارت خودرو است را وارد کنید مانند V*IRPC90VV5I9658742.

ثبت نام برای اولین بار

اما کسانی‌که هنوز اقدام به ثبت‌نام نکرده‌اند باید به صورت حضوری به مراکز پلیس +۱۰ مراجعه کنند. برای مراجعه به پلیس +۱۰ حضور مالک وسیله نقلیه باید حضور داشته باشد. درغیر اینصورت اگر شخص دومی اقدام به دریافت کارت سوخت می‌کند باید وکالتنامه‌ای که در آن کلمه کارت سوخت به صراحت ذکر شده را داشته باشد. اصل و کپی کارت یا سند خودرو، شناسنامه یا کارت ملی مالک یا وکیل صاحب خودرو جهت احراز هویت و بیمه نامه خودرو از دیگر مدارکی است که باید به همراه داشت.

توجه داشته باشید که ارائه آدرس کامل پستی به همراه کد پستی و شماره ملی مالک خودرو ضروری است چراکه کارت سوخت برای مالک صادر و پست می‌شود. در نهایت هم برای ثبت نام کارت سوخت مبلغ ۱۰ هزار تومان دریافت می‌شود که باید آن را از طریق دستگاه‌های کارت خوان موجود در دفاتر پرداخت کنید. پس از آن نیز شما می‌توانید به صورت آنلاین وضعیت کارت سوخت خود را پیگیری کنید.

در نهایت باید گفت برای ثبت نام اولیه کارت سوخت حتما باید به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید و امکان ثبت نام از طریق سایت یا اپلیکیشن دولت همراه وجود ندارد و شما تنها می‌توانید از طریق دولت همراه وضعیت صدرو کارت سوخت خودروتان را پیگیری کنید.

23231

نام:
ایمیل:
* نظر: