کد خبر: ۷۹۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹
تجارت آنلاین فرصت اقتصادی بازسازی کشورهای منطقه را بررسی می کند؛
سوریه که جغرافیای منحصر به فردی در آبهای مدیترانه، جنوب اروپا، شمال آفریقا و جهان عرب دارد، نیازمند بازسازی است که در این باره سازماندهیها و صحبتهایی در سطح سیاسی و اجرایی به عمل آمده و هماهنگیهایی نیز صورت گرفته است تا بخش خصوصی ما از این فرصت استفاده کند.

اشتغالزائی با صدور خدمات فنی-مهندسی

گروه اقتصاد کلان: در حالی که کشور با بیکاری فزاینده روبرو است و از طرفی نیروی کار متخصص و تحصیلکرده بسیاری در کشور وجود دارد و از طرفی کشورهای منطقه همچون سوریه و عراق و افغانستان به دلیل خرابی های ناشی از جنگ های منطقه نیاز فوری به بازسازی و نوسازی در همه زمینه ها و حوزه های عمرانی دارند لذا مسئولان و دست اندرکاران می توانند با لحاظ تمهیداتی از این فرصت طلایی استفاده کنند و ضمن اقدام برای کاهش بیکاری، زمینه ورود ارز به کشور را نیز فراهم سازند. البته هرازگاهی در این مورد بحث و گفت و گو در می گیرد اما هیچ گاه به طور کامل و قطعی از این فرصت و موقعیت ممتاز استفاده نشده است.

فرصتی منحصر به فرد

در این ارتباط رئیس ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه گفت: سوریه اکنون نیاز به بازسازی دارد که این موضوع، فرصت مناسبی برای شرکتها به ویژه بخش خصوصی ایران در بازار سوریه است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صداوسیما؛ حسن دانایی فر در حاشیه همایش آشنایی با فرصتهای سرمایه گذاری و تجارت با سوریه گفت: تجربه خوبی از همکاری در روابط اقتصادی با عراق داشتیم که میتوانیم این تجربه گرانبها را به رابطه با سوریه نیز منتقل کنیم. وی اضافه کرد: سوریه که جغرافیای منحصر به فردی در آبهای مدیترانه، جنوب اروپا، شمال آفریقا و جهان عرب دارد، نیازمند بازسازی است که در این باره سازماندهیها و صحبتهایی در سطح سیاسی و اجرایی به عمل آمده و هماهنگیهایی نیز صورت گرفته است تا بخش خصوصی ما از این فرصت استفاده کند. دانایی فر افزود: همایش آشنایی با فرصتهای سرمایه گذاری و تجارت با سوریه، بخش خصوصی ما را با نیازهای سوریه آشنا و زمینهای فراهم میکند که بتوانیم در سوریه حضور موثرتری داشته باشیم. وی با اشاره به اینکه در همه زمینههای اقتصادی، صنعتی و تجاری به ویژه در زمینه خدمات فنی و مهندسی میتوانیم با سوریها همکاری کنیم گفت: شرکتهای ایرانی میتوانند در صادرات خدمات فنی و مهندسی، بازسازی صنایع و کشاورزی تجربهها و توانمندیهای خود را به سوریه انتقال دهند ضمن اینکه از نظر سیاسی زمینه برای فعالیت شرکتهای ایرانی در سوریه فراهم است. رئیس ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه گفت: بنا نیست در سوریه سرمایه گذاری کنیم و یا مبالغی را آنجا هزینه کنیم بلکه بناست از امکانات شرکتهای خصوصی برای اجرای طرحها در سوریه استفاده و ارزآوری کنیم، زیرا بسیاری در منطقه و دنیا منتظرند وارد بازار سوریه شوند. وی گفت: شرایط کنونی به گونهای است که شرکتهای ما برای حضور در بازار سوریه در اولویت هستند و سوریها نیز آمادگی دارند از شرکتهای ما استقبال کنند.

توان صدور خدمات فنی و مهندسی سالیانه ۲۵ میلیارد دلار

توان صدور خدمات فنی و مهندسی رقم قابل توجهی را تشکیل می دهد که در صورت تحقق بخشی از نیاز کشور به ارز را جبران خواهد کرد. در این رابطه هفته گذشته دبیرکل انجمن صادرکنندگان خدمات فنی ومهندسی ایران گفت: توان صدور خدمات فنی و مهندسی، سالیانه ۲۵ میلیارد دلار است. بهمن صالحی در نشست با نمایندگان جامعه مهندسان مشاور ایران، توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی و تعیین استراتژی برای انجمن را از ساختارهای اصلی این نهاد تخصصی عنوان کرد. وی تاکید کرد: باید قانون رفع موانع تولید برای این انجمن از طریق دستاندرکاران دولتی لحاظ شود. صالحی، صدور خدمات فنی و مهندسی و کسب درآمد برای کشور در شرایط موجود را وظیفه ملی برشمرد و گفت: جامعه مهندسان مشاور به عنوان نهادی مطالعاتی، پژوهشی، طراحی و تولید محتوا میتواند ما را در رسیدن به این اهداف یاری کند. وی، برقراری و تقویت اعتبار انجمن در بازارهای خارجی را لازمه کار برشمرد و گفت: داشتن سیستم و تعیین راهبرد از ارکان مهم فعالیت های انجمن است تا شاهد اثرگذاری مطلوب و هم افزایی بیشتری باشیم. در این جلسه همچنین، عضو هیأت رئیسه جامعه مهندسان مشاور گفت: مهندسان مشاور، لوکوموتیو صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران به شمار می روند. اسماعیل مسگرپور اظهار داشت: مجموعه مشاوران با پرداخت مالیات به دولت باید خدمات دریافت کنند که چنین نیست و دولت خود را وام دار مالیات دهندگان نمی داند.وی تأکید کرد: در صورت همکاری نهادهای دولتی و حمایت های داخل و خارج از کشور با افزایش درآمد، پرداخت مالیات هم انجام خواهد شد.عضو جامعه مهندسان مشاور کشور تأکید کرد: باید مسئولان را ترغیب کرد تا به صادرات خدمات فنی و مهندسی با توان قابل توجه شرکت های ایرانی به کشورهای هدف، توجه ویژه ای داشته باشند.

صادرات خدمات فنی و مهندسی به دلیل گرفتاریهای داخلی فراموش شده است

حل نشدن مشکل ضمانتنامهها، مشوقهای صادراتی و تنگناهای داخلی اعمالشده از سوی بانکها و سازمان امور مالیاتی، مسائلی هستند که به عقیده انصاری اگر حل شوند، صادرات خدمات فنی و مهندسی هم رونق مییابد. در این زمینه محمدرضا انصاری ماه گذشته، رئیس انجمن خدمات فنی و مهندسی در گفتوگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» تأکید کرد که صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای دیگر بهخصوص کشورهای همسایه تقریباً فراموش شده است. انصاری حل این مشکل و توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی را در گروی حل 3 مسئله میداند: حل شدن مسئله ضمانتنامهها، مشوقهای صادراتی و رفع تنگناهای داخلی برای صادرکنندگان. او توضیح میدهد: ظرفیت صادرات خدمات فنی مهندسی از ایران به کشورهای همسایه که در رأس آن عراق، افغانستان و قطر قرار دارد بسیار بالاست؛ اما ازآنجاییکه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی درگیر مسائل داخلی خود در داخل کشور شدهاند، بنابراین دیگر فرصتی برای تمرکز بر توسعه بازارهای صادراتی و گسترش مراودات تجاری باقی نمیماند.

نام:
ایمیل:
* نظر: