کد خبر: ۷۹۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۲
حمیدرضا فولادگر عضو‌ کمیسیون صنایع و‌ معادن مجلس می‌گوید: در شرایطی که حجم تولید بسیاری از محصولات در صنعت فلزات و پتروشیمی بیش از نیاز داخلی است و شاهد آرامش نسبی در بازارها هستیم به نظر می رسد زمان مناسبی فرارسیده تا دولت با نگاه ویژه به بورس کالا، شرایط را برای افزایش رقابت در بازار و حمایت از بخش خصوصی و کشاورزان فراهم کنم.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس در گفت‌وگو با ایلنا گفت: یکی از راه کارهای اصلاح اقتصادی کشور در این سال ها و فاصله گرفتن از رفتارهای دستوری، اعتماد به نظام عرضه و تقاضا است که با این رویکرد شاهد توسعه بخش خصوصی و پررنگ شدن نقش تولیدکنندگان و کشاورزان در بازارها می شویم. در این بین گذرگاه و معبر پیاده سازی نظام عرضه و تقاضا، بورس کالاست که دولت می تواند از این بستر معاملاتی در راستای رشد رقابت بهره ببرد.
فولادگر افزود: البته قدم گذاشتن در این حوزه در نگاهی واقع‌بینانه بدون نیم نگاه دولت حداقل در ابتدای راه میسر نیست اما دولت باید با اعتماد به سازوکار بورس، ظرفیت ها و پتانسیل های آن را بشناسد و به سایر فعالان اقتصادی نیز معرفی کند.
به گفته عضو‌کمیسیون صنایع و‌ معادن مجلس، دولت می تواند با استفاده از ظرفیت های این بازار از نقش مداخله گرانه خود و اداره امور به صورت دستوری فاصله بگیرد و با شفاف سازی سیاست‌ها در قبال بازارهای مختلف، علاوه بر نظارت بر تحولات و روند قیمت‌گذاری ها، مقدمات بازگشت رونق و رقابت اقتصادی را فراهم کند.
فولادگر تصریح کرد: بورس کالا یکی از ارکان بازار سرمایه است که رشد شفافیت و رقابت پذیری در ذات آن است به این ترتیب در زمانی که شاهد رشد تولید محصولات و تامین نیاز داخلی در بسیاری از محصولات هستیم به نظر می رسد که موجب رونق تولید می توان به مکانیسم عرضه و تقاضا و امکان نظارت شفاف در بستر بورس کالا نگاه ویژه ای داشت.
فولادگر با بیان به طور طبیعی تنظیم بازارها در شرایط خاص اقتصادی دشوار می شود، گفت: در زمان های التهاب ارزی و کمبود کالاها، تنظیم بازار به مشکل می خورد و شاهد هستیم که دولت نیز به ناچار وارد گود شده و سعی می کند با دخالت در سمت عرضه و تقاضا یا قیمت گذاری به نفع بازار و تولید اقدام کند اما همواره دخالت دولت راهگشا نبوده و به نظر می رسد که باید به سمت اقتصاد بازار حرکت کنیم.
به گفته وی، حتی می‌توان در ابتدای راه با احتیاط حرکت کرد اما به هر حال رسیدن به اقتصاد بازار و مداخله نکردن در بازار امری ضروری بوده که به مرور باید رفع شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: