کد خبر: ۸۰۰۵۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
قیمت‌های نفت از آوریل ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده و نفت برنت در واکنش به آمار اقتصادی ضعیف و نگرانی‌ها نسبت به تیرگی بیشتر روابط تجاری میان آمریکا و چین، پایین ۵۹ دلار در هر بشکه معامله می‌شود.اوپک در نظر دارد در نشست کمیته نظارتی این گروه که ماه میلادی آینده برگزار می‌شود، به کاهش قیمت نفت واکنش نشان دهد.

نگرانی اوپک از موج جدید کاهش قیمت نفت

اوپک در نظر دارد در نشست کمیته نظارتی این گروه که ماه میلادی آینده برگزار می‌شود، به کاهش قیمت نفت واکنش نشان دهد.

قیمت‌های نفت از آوریل ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده و نفت برنت در واکنش به آمار اقتصادی ضعیف و نگرانی‌ها نسبت به تیرگی بیشتر روابط تجاری میان آمریکا و چین، پایین ۵۹ دلار در هر بشکه معامله می‌شود.

کشورهای تولیدکننده نفت منطقه خلیج فارس که نیمی از تولید اوپک را تشکیل می‌دهند، به قیمت بالای ۷۰ دلار برای متعادل کردن بودجه خود نیاز دارند. با این حال مقامات اوپک به "اس اند پی گلوبال پلاتس" گفته‌اند این گروه و متحدانش در نشست کمیته نظارتی مشترک وزیران که ۱۲ سپتامبر در ابوظبی برگزار می‌شود، به ارزیابی سلامت بازار خواهند پرداخت. در این نشست عربستان سعودی و روسیه و شمار دیگری از تولیدکنندگان حضور دارند و کاهش تولید ضروری برای متعادل کردن بازار را بررسی می‌کنند.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی در بیانیه‌ای اعلام کرد کشور به حمایت از اقداماتی که به متعادل کردن بازار نفت کمک می‌کند، ادامه خواهد داد. وی در ادامه افزود: عوامل عرضه و تقاضای نفت مطلوب هستند. ذخایر جهانی نفت رو به کاهش بوده و تقاضا همچنان در سطح خوبی است. امارات متحده عربی تولیدش را مطابق با سهمیه توافق شده کاهش می‌دهد و پایبندی خود برای تضمین ثبات بازار را حفظ می‌کند.

طبق نظرسنجی اوپک پلاتس، عربستان سعودی تولید نفت خود را در ژوییه به ۹.۷۰ میلیون بشکه در روز کاهش داد که حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز پایین سهمیه تولید این کشور بوده است. این کشور پایبندی بیش از حدی به توافق کاهش تولید ۱.۲ میلیون بشکه در روز میان تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک داشته است. این نظرسنجی نشان داد تولید اوپک در ژوییه به پایین‌ترین میزان در پنج سال اخیر سقوط کرده است.

بلومبرگ پنج شنبه گذشته به نقل از مقامات آگاه خبر داد عربستان سعودی قصد دارد به منظور تثبیت بازار، صادرات نفت خود در ماه میلادی آینده را به پایین هفت میلیون بشکه در روز برساند. مقامات سعودی حاضر نشدند درباره این گزارش به پلاتش اظهارنظر کنند اما پیش از این اظهار کردند که عربستان سعود صادراتش را در واکنش به افت قیمت‌ها، پایین هفت میلیون بشکه در روز نگه می‌دارد.

گلدمن ساکس در یادداشت تحقیقاتی در این باره نوشت: چنین کاهش‌های تصاعدی مطابق با الگوی تاریخی کاهش تولید سعودی‌ها در دوره های تقاضای ضعیف است. در این بین کمیته فنی مشترک اوپک که مسئول ارزیابی شرایط بازار نفت است، در ۱۹ اوت نشست خواهد داشت. با این حال تحلیلگران می‌گویند اوپک به جز مداخله کلامی، گزینه‌های محدودی در بازار نفت دارد.

قیمت‌های نفت به دلیل نگرانی‌ها پیرامون چشم انداز رشد تقاضا در بحبوحه تشدید تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین، قوی شدن دلار و افت ارزش یوان کاهش شدیدی پیدا کرده است.

وخامت وضعیت اقتصاد جهانی باعث شده نرخ‌های بهره در کشورهایی مانند هند و تایلند با پیروی از اقدام مشابه بانک مرکزی آمریکا، کاهش پیدا کند و بازار نفت به ریسک‌های پیرامون رکود احتمالی واکنش نشان می‌دهد.

با این حال برخی از تحلیلگران گفته‌اند با توجه به محدودیت عرضه اوپک، پرسش‌ها درباره رشد تولید آمریکا در کوتاه مدت و واکنش بانک‌های مرکزی به خطر رکود، کاهش قیمت ممکن است بیش از حد بوده باشد.

نشست رسمی آینده اوپک پنجم دسامبر برگزار می‌شود و این گروه ششم دسامبر با تولیدکنندگان غیراوپک دیدار خواهد داشت.

برچسب ها: اوپک ، قیمت نفت ، نشست اوپک
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار