کد خبر: ۸۰۱۴۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۶
عضو کمیسیون عمران مجلس:
در حالی که تعداد معاملات مسکن در تهران حدود ۸۰ درصد کاهش یافته است، عضو کمیسیون عمران مجلس می‌گوید طی سه سال اخیر دو سوم معاملات مسکن توسط دلالان انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مطابق آمار معاملات مسکن در تهران با شیب بسیار تند در حال کاهش است و در تیرماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته حدود 78 درصد کاهش یافته است. در سطح کشور نیز معاملات با افت حدود 55 درصد روبرو بوده که حاکی از رکود سنگین بخش مسکن است. در این زمینه، مجید کیانپور، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که یک سوم معاملات مسکن کشور مربوط به مصرف‌کنندگان بوده است، گفته است:‌ طی سه سال اخیر دو سوم معاملات مسکن توسط دلالان و افرادی که به دنبال سرمایه‌گذاری بوده‌اند در بازار مسکن انجام شده است.
وی افزود: در سال‌های گذشته به دلیل نبود سیاست‌های نظارتی در بازار مسکن، مردم برای حفظ سرمایه اقدام به سرمایه‌گذاری در این بخش و خرید مساکن متعدد می‌کردند، این مسئله باعث شده تا به دلیل افزایش تقاضا برای خرید و به دنبال آن کمبود عرضه،‌ قیمت‌ها افزایش یابد. عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: در شرایط کنونی به نظر می‌رسد با افزایش حداکثری قیمت مسکن و کاهش جذابیت بازار مسکن برای سرمایه‌گذاری، افراد برای سود بیشتر به دنبال انتقال سرمایه خود به بازارهای دیگر اقتصادی از جمله بازار بورس هستند.
کیانپور با تاکید بر اینکه اگر قانونی برای نظارت مالیاتی بر معاملات مسکن وجود داشته باشد شاهد افزایش چند برابری قیمت‌ها نخواهیم بود،‌ بیان کرد:‌ دولت و مجلس باید با اعمال نظارت‌های مالیاتی، راه را برای فعالیت سوداگران مسدود کنند تا در آینده افزایش چند برابری قیمت‌ها تکرار نشود. در همین زمینه، افشین پروین‌پور، کارشناس بخش مسکن در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس گفت: قیمت مسکن به حالت‌اشباع رسیده و بخش مسکن و بازار مسکن ظرفیت افزایش قیمت را ندارد و چون اتفاق خاصی در اقتصاد رخ نداده و تحرکی ایجاد نشده که درآمدها افزایش پیدا کند پس توان متقاضیان مسکن هم افزایش نمی‌یابد.
وی افزود: این دلایل باعث شده تا متقاضیان واقعی مسکن که عمدتاً هم خانه اولی هستند، در خرید مسکن ناتوان شوند. بالا بودن قیمت مسکن باعث شده تا متقاضیان مسکن از بازار خارج شوند، چون قیمت مسکن بیش از حد توان افزایش یافته است و آرام آرام با این شرایط فروشنده‌ها به سمت نرمش در برابر قیمت‌های پیشنهادی رفته‌اند. این کارشناس اقتصاد مسکن ادامه داد: فروشنده‌های مسکن در همین روزها 10 تا 20 درصد قیمت خود را کاهش داده و از قیمت پیشنهادی خود کوتاه آمده‌اند و پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها نزولی شود، هر چند تا واقعی شدن قیمت مسکن فاصله زیادی داریم چرا که قیمت مسکن بسیار اوج گرفته است. پروین پور اضافه کرد: سال گذشته که جهش قیمت مسکن داشتیم و ابتدای امسال هم که یک مقدار قیمت مسکن رشد کرد، باعث شد تا با توجه به حباب قیمت مسکن گذشته با هم در آمیخته شده و قیمت‌ها را بالا برد به همین دلیل فاصله‌ زیادی با واقعی شدن قیمت مسکن داریم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار