کد خبر: ۸۰۱۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳
تجارت آنلاین از روند اجرای اصل 44 قانون اساسی گزارش می‌دهد؛
طی روزهای گذشته خبری در برخی رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه حجت الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس اعلام کرد که سازمان خصوصیسازی شرکت هواپیمایی ایران ایرتور در مشهد را بدون طی مراحل قانونی به بخش خصوصی واگذار کرده است.

کلاف سردرگم واگذاری ها

گروه اقتصاد کلان: طی روزهای گذشته خبری در برخی رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه حجت الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس اعلام کرد که سازمان خصوصی سازی شرکت هواپیمایی ایران ایرتور در مشهد را بدون طی مراحل قانونی به بخش خصوصی واگذار کرده است.

این نماینده مجلس همچنین از شکایت خود از سازمان خصوصی سازی به قوه قضائیه خبر داده است و گفته که مسیر دادرسی این واگذاری که کوتاهیهایی از سوی سازمان خصوصیسازی در آن صورت گرفته در حال طی شدن است. همچنین پروندهای به دلیل تخلفات صورت گرفته در واگذاری ایران ایرتور پروندهای در قوه قضائیه تشکیل شده که اکنون در حال بررسی شدن است.

در مقابل سازمان خصوصی سازی نیز اعلام کرده است که این سازمان از یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دلیل اظهارات خلاف واقع درباره واگذاری شرکت ایران ایرتور به اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی به دادسرای عمومی انقلاب تهران شکایت کرده است.

انتقاد رهبری به واگذاری‌ها

فارغ از این که شکایت کدام یک از طرفین این دعوا به سرانجام می‌رسد و این سرانجام چه خواهد بود، وضعیت سازمان خصوصی سازی و نحوه اجرای اصل 44 به یک کلاف سردرگم تبدیل شده و مورد انتقاد مسئولان و از جمله مقام معظم رهبری در هفته گذشته قرار گرفت. حضرت آیتالله خامنهای هفته گذشته، در دیدار جمعی از جوانان نخبه و صاحب مدال در المپیادهای علمیِ جهانی و همچنین اعضای تیم ملی والیبال جوانان کشور گفتنند: در قضیه اصل ۴۴، عملکردها علت اصلی نتیجه نامناسب است و من همواره مهمترین منتقد آن عملکردها بودهام و در بسیاری از موارد هم در مقابل اشکالها ایستاده و آنها را باز گرداندهام.

ایشان در ادامه تأکید کردند: متأسفانه دولتها در واگذاریها خوب عمل نکردند و من دائماً پیگیر این موضوع هستم.

انتقاد نمایندگان به روند خصوصی سازی

حدود سه هفته گذشته نماینده یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: تخلفات سازمان خصوصیسازی در واگذاری بعضی از شرکتهای دولتی محرز بوده و مستنداتی نیز وجود دارد.

احمد علیرضابیگی در گفتگو با خبرگزاری آنا، با اشاره به تجمع دانشجویان در اعتراض به روند خصوصیسازی شرکت‌های دولتی و عملکرد سازمان خصوصیسازی گفت: دانشجویان متعهد بودن خودشان و دارا بودن مسئولیت را به شایستهترین شکل ممکن ایفا کردند؛ با دست خالی در تجمعهای مختلف در نشستهای مختلف در خصوص تخلفاتی که در سازمان خصوصیسازی صورت گرفته و سبب به تارج رفتن مال ملت ایران شده، حضور پیدا کردند. وی افزود: نقطه بارز این موفقیت توجهی بود که مقام معظم رهبری داشتند؛ رهبری حرکت دانشجویان را به عنوان یک نقطه قابل توجه و اعتنا که توانست حرکت بزرگی را سبب شود و جلوی بسیاری از تخلفاتی سازمان خصوصیسازی را بگیرد، یاد کردند این اقدامات دانشجویان تخلفاتی را که آشکار کردن و رهبری نیز آن ررا نشانهای تلقی کردند که مسئولیت پذیری دانشجویان می‌تواند سبب حرکتهای بزرگ شود. از جمله این حرکتها همین حرکت علیه تخلفات سازمان خصوصیسازی هست که صورت گرفته و مورد توجه رهبری قرار گرفته است. نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این موضوع مورد تأیید و تصدیق رهبری قرار گرفته، رهبری، حرکت دانشجویی در خصوص خصوصیسازی را به عنوان یک نشانه بارز قدرت نمایی و داشتن توانایی دانشجویانی که به ظاهر دستشان خالی بوده و ابزار دیگری نداشتند ولی اینها توانستند حرکت به این بزرگی را سازمان بدهند. بیگی بیان کرد: با توجه به همه مدارک و مستندات و دلایلی که در اختیار رئیس جمهور و سازمان بازرسی و دستگاه قضایی گرفته و تحقیق و تفحصهای متعددی که در مجلس شورای اسلامی برای آشکارشدن هرچه بیشتر موارد خلاف و فساد صورت گرفته همچنین گزارش تفریق بودجه دیوان محاسبات در ارتباط با بودجه سال ۹۶ که حکایت از تخلفات آشکار در واگذاری ماشینسازی تبریز و هپکو اراک و پالایشگاه کرمانشاه می‌کند اما با تمام این ادله روشن، امروز می‌بینیم که کمترین واکنش از جانب دولت برای رسیدگی به این موضوع صورت نمی‌پذیرد. وی تصریح کرد: اصرار بر این است که از باب ایجاد امنیت شغلی برای مدیران، رئیس جمهور تاکید دارد که آقای پوریحسینی با وجود همه تخلفات آشکاری که وجود دارد در منصب ریاست سازمان خصوصیسازی بماند. نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اکنون نوبت قوهقضائیه است که وارد میدان شود و مقابل این تخلفات بایستد، از ریاست قوه قضائیه انتظار وجود دارد که به مستندات موجود توجه کافی را بکند.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار