کد خبر: ۸۰۲۹۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱
شریعتمداری در اولین نشست منطقه ای نمایندگان تشکل های کارگری :
اولین نشست منطقه ای نمایندگان تشکل های کارگری استانهای تهران، البرز ، قم ، سمنان و قزوین با حضور وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی برگزار شد .

در اولین نشست منطقه ای نمایندگان تشکل های کارگری استانهای تهران، البرز ، قم ، سمنان و قزوین که با حضور حاتم شاکرمی معاون روابط کار ، سالاری مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی، حسین کمالی مشاور وزیر کار و حسن صادقی رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری برگزار شد، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزاری این نشست را در همگرایی و تعامل تشکل های کارگری و تقویت روابط میان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با آنان بسیار با اهمیت ارزیابی کرد و گفت: توجه به امنیت شغلی کارگران، معیشت کارگران ، توجه به حقوق معوقه کارگران و نیز تامین مسکن کارگران از طریق مکانیزم صندوق ضمانت و مشارکت تعاونی های مسکن و همچنین تامین نیازهای اولیه آنان از جمله برنامه هایی است که آن را پیگیری می کنیم .
وی در خصوص تامین نیازهای اولیه زندگی کارگران نیز به برنامه های این وزارتخانه اشاره کردو گفت: به نظر می رسد بهترین شکل تامین نیازهای اولیه زندگی کارگران در حال حاضر بازگشت بن کارگری باشد و یا اینکه با ارز ارزان کالای مناسب در اختیار تعاونی ها قرار دهیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بحث امنیت شغلی را از دیگر اولویتهای این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: رویکرد دولت تاکنون این بوده که تشکلها توسعه پیدا کنند به نحوی که امروز این تشکلها در دولت یازدهم و دوازدهم بیش از 66 درصد رشد داشتندو این روند همچنان ادامه خواهد داشت .
وی تصریح کرد: ما معتقدیم راه حل ارتباط درست با همه جوامع استفاده از ظرفیت شرکای اجتماعی و تعامل با آنها است و ما این مسیر را ادامه خواهیم داد .
شریعتمداری همچنین به اقدامات تامین اجتماعی در حوزه درمان و بیمه هم اشاره کرد و گفت: امروز بحمدالله یک مدیر جوان، پای کار و اندیشمند در راس سازمان تامین اجتماعی است که برنامه های خوبی هم برای حوزه درمان و بیمه دارند.با ارتباط خوبی که آقای سالاری مدیرعامل تامین اجتماعی در طی این مدت کوتاه با بدنه سازمان ایجاد کردند هم اکنون ارتباط خوبی هم بین تامین اجتماعی و شستا وجود دارد که آینده سازمان با امید و نشاط حرکت خواهد کرد.
وی در ادامه گفت: برای اشتغال هم مهم ترین کار سرمایه گذاری و اجرای عالمانه قانون کار است و دستورالعمل های مختلف در زمان های مختلف می تواند شرایط را برای کار و اشتغال در کشور بهتر کند. ما باید با همین ظرفیت های موجود قانون کار بتوانیم استفاده دقیق تری از آن کنیم.
وی بهبود فضای کسب و کار را برای ایجاد اشتغال با اهمیت دانست و گفت: بهبود فضای کسب و کار که بخشی بر عهده سیاست خارجی و بخشی بر عهده سیاست داخلی است می تواند زمینه ایجاد اشتغال در کشور را فراهم کند .

در بحث شفافیت معاونت روابط کار در حال پیگیری راه اندازی سامانه جامع روابط کار است
شاکرمی معاون روابط کار در ابتدای این نشست گفت : هدف از برگزاری اولین نشست منطقه ای بحث و تبادل نظر با اعضای هیات مدیره کانونهای مختلف کارگری ، ارتقای سطح آگاهی و دانش اعضای هیات مدیره ، کانون های کارگری ، ارایه راه کارهای رفع مسایل و ایجاد هماهنگی و هم افزایی وزارتخانه با کانونها و استفاده حداکثری از ظرفیت تشکل ها در پیگیری موضوعات و مسایل این حوزه است .
وی افزود : برای اینکه بتوانیم نشستهای منظمی را با تشکلهای کارگری سراسر کشور برگزار کنیم کل استانهای کشور را به 6 منطقه تقسیم کردیم که اولین نشست مذکور از منطقه یک شامل استانهای تهران ، البرز ، قم ، قزوین و سمنان امروز با حضور روسای تشکل های کارگری اعم از کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار ، کانون انجمن های صنفی کارگری ، مجمع نمایندگان کارگران ، خانه کارگر ، کانون عالی کارگران بازنشسته و مدیران کل کار و تامین اجتماعی استان های مربوطه برگزار شد .
شاکرمی در ادامه به برنامه ها و اقدامات حوزه روابط کار اشاره کرد و گفت : در بحث شفافیت معاونت روابط کار در حال پیگیری راه اندازی سامانه جامع روابط کار است که به زودی این سامانه در 12 استان کشور بصورت پایلوت اجرا خواهد شد .
وی همچنین در بخش آموزش اعضای هیئت های تشخیص و حل اختلاف نیز گفت: با تامین اجتماعی و دیوان عدالت اداری موافقت کردیم که آموزش به استان ها برده شود .
شاکرمی با بیان اینکه هر جا بحث سلامت نیروی کار و صیانت از نیروی کار مطرح باشد ما به وظیفه قانونی خود عمل می کنیم افزود : در بحث صیانت از نیروی کاراین معاونت در حال بررسی و اصلاح آیین نامه ها است .
وی افزود: بطور مثال آیین نامه ایمنی کار برای مشاغلی که در تونل ها یا سنگبری ها ومانند جایگاه های عرضه سوخت که تاکنون وجود نداشته با همکاری سایر دستگاه های ذیربط مانند وزارت نفت و سازمان استاندارد و بهداشت ودرمان در حال تدوین و تصویب در شورای عالی حفاظت فنی است که ایین نامه ایمنی کار. جایگاه های سوخت های عرضه سوخت به تصویب شورایعالی عالی حفاظت فنی رسیده و هفته آینده با امضا وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی ابلاغ خواهد شد.
شاکرمی همچنین تصریح کرد: در راستای سیاست های شفاف سازی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و برنامه شریعتمداری وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در حال اصلاح و رانت زدایی از آیین نامه مشاورین ایمنی واموزشی در حوزه روابط کار هستیم.

کنفرانس ملی کار ظرف چند ماه آینده با مشارکت شرکای اجتماعی برگزار می شود
حسین کمالی مشاور وزیر کار نیز در ابتدای سخنان خود با اشاره به اظهارات یکی از نمایند گان جامعه کارگری درباره روابط کار و عمر سی ساله قانون کار گفت : در قانون کاری که نوشته شده دفاع از جامعه کار و کارگری محور اصلی است . هر روز که تشخیص می دهید که قانونی را بهتر از آن می توانید بنویسید و آن را اصلاح کنید و بهبود ببخشید حتما وزارت کار نیز از آن حمایت خواهد کرد .
وی افزود : امروز خوشبختانه آقای شریعتمداری را فردی دلسوز و صادق می بینم که پیگیری مطالبات کارگران جزو اولویتهای او است . نیت ایشان را دفاع از جامعه کار و کارگری میدانم . بر همین اساس وی مسایلی از جمله سهام کارگری ، بن کارگری ، حقوق عقب اقفاده کارگران ، امنیت شغلی کارگران را خوشبینانه و با دقت پی گیری می کنند . همین امر نشان می دهد در فضایی کار می کنید که ارتقای شرایط و بهبود آن وجود دارد.
وی بازسازی و نوسازی اقتصاد را مورد تاکید قرار داد و افزود : کنفرانس ملی کار ظرف چند ماه آینده برگزار می شود در این کنفرانس گروههای کاگری و کارفرمایی و دولت با هم مذاکره خواهند کرد و به نوعی تعامل حقوقی ، تعامل اجتماعی و اقتصادی را دربین خودمان برقرار می کنیم .

شستا متعلق به جامعه کارگری است و حفظ اموال و حقوق متعلق به کارگران و جامعه هدف آن از وظایف اصلی ما است
در ادامه این نشست سالاری مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی نیز گفت: شستا متعلق به جامعه کارگری است و حفظ اموال و حقوق متعلق به کارگران و جامعه هدف آن از وظایف اصلی ما است . اینها جزو تاکیدات رییس جمهور محترم و نیز وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز هست .
وی افزود: دیدگاهمان این است که ضمن حفظ ارزش داریی های شستا با حفظ حقوق صاحبان آن یعنی کارگران و بازنشستگان بتوانیم این دارایی ها را ارتقا و افزایش دهیم و قطعا در این مسیر حرکت خواهیم کرد .
سالاری دیگر برنامه های این سازمان را پیگیری وضعیت حوزه درمان و پیگیری مطالبات سازمان را از دولت با تشکیل کمیته مشترک و در چارچوب روش محاسبه و روش پیگیری عنوان کرد که در این زمینه تفاهم کامل وجود دارد .
وی همسان سازی و متناسب سازی حقوق بازنشستگان را مورد تاکید قرار داد و گفت : تاکید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این است که به دنبال منابع برویم و در این زمینه هم به کمک دولت و هم به همفکری شرکای اجتماعی نیاز داریم تا بتوانیم این مسیر را دنبال کنیم .
سالاری در خصوص اعتبار دفترچه های درمانی نیز گفت: در این خصوص طرحی تهیه شده که با محوریت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آن را پیگیری خواهیم کرد تا بتوانیم اعتبار دفترچه های درمانی را برگردانیم .
حسن صادقی رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری نیز در سخنانی به نقش و جایگاه تشکلهای کارگری در پیگیری مطالبات کارگران اشاره کرد و از نحوه تعامل وزارت تعاون،کار و رفاه احتماعی و بویژه وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با تشکلها قدردانی کرد .

لازم به ذکر است در این نشست نمایندگان تشکلهای کارگری استانهای تهران ، البرز ، قم ، قزوین و سمنان به طرح محوری ترین چالشها و مسایل حوزه خود بویژه در حوزه های درمان ، بیمه ، امنیت شغلی ، قراردادهای کار ، مشاغل سخت و زیان آور، مهارت افزایی کارگران از طریق آموزش به اعضا ، پیگیری مطالبات تامین اجتماعی از دولت ، تشکل یابی و رشد تشکل ها ، پیگیری سند ملی کار شایسته معطوف به حوزه روابط کار، حضورحداکثری نمایندگان تشکلهای کارگری در هیاتهای حل اختلاف، توجه به وضعیت معیشت و مسکن کارگران و بازنشستگان ، توجه به بیمه کارگران ساختمانی ، توجه به ماده 18 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار ، بازرسی از کارگاههای بالای 50 نفر ، بررسی وضعیت شرکت های پیمانکاری تامین نیروی انسانی و فعال سازی سامانه جامع روابط کار پرداختند .

نام:
ایمیل:
* نظر: