کد خبر: ۸۰۲۹۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶
عضو کمیسیون عمران در گفتگوی اختصاصی با تجارت آنلاین تشریح کرد؛
مسکن یکی از جدی ترین چالشهای زندگی افراد است. بی شک مردم در هر جایگاهی که باشند به یک سرپناه نیاز دارند اما نکته مهم اینجاست که قیمت مسکن بالا و میزان درآمد بیشتر مردم ناچیز است به نوعی که امکان خرید مسکن برای بسیاری از مردم به رویا می ماند.

راهکارهای حل مشکل مسکن

کورش شرفشاهی: مسکن یکی از جدی ترین چالشهای زندگی افراد است. بی شک مردم در هر جایگاهی که باشند به یک سرپناه نیاز دارند اما نکته مهم اینجاست که قیمت مسکن بالا و میزان درآمد بیشتر مردم ناچیز است به نوعی که امکان خرید مسکن برای بسیاری از مردم به رویا می ماند. به همین دلیل مساله اجاره نشینی مطرح شده و افراد بسیاری از بدو تولد تا تشکیل خانواده در خانه استیجاری زندگی می کنند و آخرین لحظات عمر خویش را نیز در حالی سپری می کنند که سایه صاحبخانه بر سر خود واعضای خانواده اش سنگینی می کند. بنابر این تامین اعتبار خرید مسکن در دستور کار بانکها قرار گرفت و اعطای تسهیلات به صورت جدی مطرح شد. اما از یک سو شرایط واگذاری تسهیلات عجیب است و فرد متقاضی باید حداقل یک سال سرمایه اش را در بانک به ودیعه بگذارد تا معادل آن وام بگیرد و از سوی دیگر میزان بازپرداخت اقساط سنگین است و حقوق بگیران توان پرداخت اقساط را ندارند به همین دلیل استقبال زیادی از تسهیلات صورت نمی گیرد.

  • گام اول؛ اصلاحات اقتصادی

در این رابطه یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از اینکه در شرایط کنونی تسهیلات مسکن هیچ تاثیری در رونق ساخت و ساز و صاحب خانه شدن مردم به ویژه اقشار کم درآمد ندارد گفت: برای آنکه تسهیلات مسکن را به جایگاه اصلی خود باز گردانیم اولین گام این است که اصلاحات زیربنایی در اقتصاد کلان را در اولویت کامل قرار بدهیم.

مجید کیان پور نسبت به بی ارزش شدن شدید پول ملی انتقاد کرد و گفت: باید به سمت اصلاحات ساختاری در بخش اقتصاد کلان حرکت کنیم و مباحث پولی و مالی را در اولویت قرار بدهیم.

وی با تاکید بر اینکه باید در جهت افزایش ارزش پول ملی و قدرتمند کردن پایه پولی کشور گام برداریم گفت: ضعف مالی مردم بزرگترین چالش است و تنها در صورت قدرتمند کردن پایه پولی کشور می توانیم قدرت خرید مردم را بالا ببریم و باید این کار را انجام بدهیم.

نماینده درود و ازنا در پاسخ به اینکه در شرایط کنونی افزایش تسهیلات خرید مسکن تا چه اندازه می تواند در رونق بازار مسکن و ساخت وساز موثر باشد گفت: افزایش سقف تسهیلات در شرایطی که توان مالی مردم پایین است، اهمیت زیادی ندارد. اینکه تسهیلات بانکی باشد اما توان پرداخت اقساط آن برای مردم امکان پذیر نباشد، نتیجه ای ندارد زیرا استقبالی از آن صورت نمی گیرد.

وی با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم تا قدرت اقتصادی را به مردم بازگردانیم گفت: امروزه حقوق بگیران و اقشار متوسط به پایین بیشتر کسانی را تشکیل می دهند که از داشتن مسکن محروم هستند. بنابر این اگر می خواهیم در بازار مسکن رونق ایجاد کنیم، باید شرایط را به نوعی که تغییر دهیم که توان مالی این اقشار افزایش پیدا کند.

کیان پور با اعلام اینکه اکنون بیشتر افراد فاقد مسکن نقدینگی لازم برای خرید خانه را ندارند گفت: نکته مهم این است که متقاضی خرید مسکن نباید بیش از 20 تا 30 درصد قیمت مسکن را به عنوان آورده تامین کند و تسهیلات بانکی باید 60 تا 70 درصد ارزش مسکن را تامین کند تا مردم به دریافت تسهیلات برای خرید مسکن رغبت داشته باشند.

وی میزان و تعداد اقساط را شرط مهم در رونق تسهیلات دانست و گفت: بازپرداخت تسهیلات مسکن باید به اندازه ای باشد که تنها 30 درصد حقوق و مزایای گیرنده تسهیلات را به خود اختصاص ندهد و بیشتر از این نباشد زیرا امکان زندگی را از تسهیلات گیرنده سلب می کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وقتی میزان بازپرداخت تسهیلات بیش از 30 درصد درآمد افراد باشد، دریافت کننده توان پرداخت اقساط را نخواهد داشت، زیرا ناچار خواهد بود هزینه های حیاتی زندگی خود از قبیل خوراک و پوشاک را حذف کند و چون هیچ کس به این سمت نمی رود، در نتیجه استقبالی از آن صورت نخواهد گرفت.

وی خطاب به کسانی که در مورد تسهیلات تصمیم گیری می کنند گفت: سیاست گذاری بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار باید به نوعی باشد که تصمیم گیری ها در راستای قدرت خرید مردم و در مورد حقوق بگیران به نسبت حقوقی باشد که دریافت می کنند.

کیان پور با اشاره به اینکه امروزه بیشتر حقوق بگیران حدود دو میلیون تومان حقوق می گیرند گفت: اگر قرار باشد این افراد 30 درصد حقوق خود را بابت اقساط بپردازند، می بایست قسط وام مسکن حدود 600 هزار تومان در ماه باشد. در این صورت تسهیلات گیرنده از عهده پرداخت اقساط بر می آید اگر چه در همین شرایط نیز زندگی سختی خواهد داشت.

  • راهکار خروج مسکن از رکود

وی با تاکید بر اینکه باید تسهیلات را با توجه به شرایط زندگی مردم پرداخت کنیم گفت: اگر مبلغ تسهیلات و میزان اقساط را با توجه به دریافتی حقوق بگیران تنظیم کنیم، مردم از تسهیلات استقبال می کنند و خانه می خرند. در این صورت شاهد خروج مسکن از رکود خواهیم بود.

نماینده دورود و ازنا با اشاره به اینکه مسکن صدها شغل مستقیم و غیر مستقیم را فعال می کند گفت: بخشی از رکود کشور ناشی از رکود مسکن است. بنابر این هر اقدامی برای رونق مسکن انجام بدهیم، کار درستی کرده ایم و حتی می توانیم بهره تسهیلات مسکن را کاهش بدهیم تا رغبت مردم به خرید مسکن بیشتر شود.

وی از افزایش سرسام آور قیمت مسکن در یک سال گذشته ابراز تاسف کرد و گفت: گران شدن مسکن تاثیر نگران کننده در رکود آن دارد زیرا مردم توان خرید ندارند و فقط قیمت ها بالا می رود

کیان پور با تاکید بر اینکه تا وقتی شرایط تسهیلات تغییر نکند، رکود همچنان دامن گیر مسکن خواهد بود گفت: برای رونق مسکن باید از یک سو قیمت مسکن را ثابت نگه داریم و از سوی دیگر سالها صبر کنیم تا میزان دریافتی حقوق بگیران افزایش یابد تا بتوانند تسهیلات زیادی بگیرند و از عهده پرداخت اقساط آن بر بیایند.

وی با ابراز تاسف از اینکه قیمت مسکن دایم رو به افزایش است گفت: فراموش نکنیم که بی ارزش شدن پول ملی باعث شده تا مردم هر از چند گاهی به سوی یک بخش هجوم ببرند. گاهی شاهد هستیم که مردم به خرید طلا و دلار روی می آورند، گاهی خودرو می خرند و گاهی نیز برای آنکه مانع بی ارزش شدن سرمایه هایشان بشوند، مسکن می خرند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی وجود میلیونها مسکن خالی را دلیلی برای تفکر مردم برای حفظ ارزش سرمایه هایشان دانست و گفت: مردم وقتی سرمایه داشته باشند بنابر توان فکری و قدرت تحلیل خودشان در یک بخش از اقتصاد سرمایه گذاری می کنند و تفکر بسیاری از مردم این است که ملک ضرر نمی کند. به همین دلیل خانه می خرند و خالی رها می کنند.

وی با اشاره به اصطلاح آپارتمان کلید نخورده گفت: امروزه آپارتمان هایی داریم که چند سال از ساخت آنها می گذرد، اما هنوز هیچ کس در آنها ساکن نشده و هنگام خرید و فروش اصطلاح کلید نخورده را در مورد آنها بکار می برند که بیانگر احتکار در بخش مسکن است.

کیان پور با تاکید بر اینکه مسکن بخشی از اقتصاد کلان کشور است و به عنوان بخشی از اقتصاد کلان، خودش را با دیگر بازارها مانند دلار و سکه در شرایط اقتصادی متفاوت هماهنگ می کند گفت: واقع بینانه ترین حالت این است که قیمت مسکن با شرایط تورم به روز می شود و شانه به شانه دیگر کالاها گران می شود.

وی با اعلام اینکه اقتصاد شامل بخشهای زیادی می شود که همه بر یکدیگر اثر می گذارند گفت: اینکه انتظار داشته باشیم دلار، خودرو، سکه، لوازم خانگی و حتی کالاهای مصرفی بالا برود اما مسکن ثابت بماند، قدری ساده لوحانه است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه آیا می توان انتظار داشت مسکن در بورس عرضه شود گفت: مسکن بازار خودش را دارد و به سادگی از طریق بنگاههای معاملات املاک جابجا می شود و مشکلی هم برای معامله ندارد. بنابر این کالایی که بسادگی خرید و فروش می شود، عرضه آن در بورس تابع شرایط خاصی خواهد بود. البته می توان به نوعی سیاست گذاری کرد که مسکن به صورت سهام باشد و افراد به مرور زمان تعداد سهام خود را از یک آپارتمان افزایش دهند تا مالک خانه شوند که به این سادگی و به این زودی ها امکان پذیر نخواهد شد.

  • معظل اصلی اقتصاد

وی نقدینگی سرگردان در کشور را معضل اصلی کشور دانست و گفت: نقدینگی های سرگردان بر گرانی و تورم اثر می گذارد زیرا هر از چندگاهی به سوی جریانی از اقتصاد به حرکت در می آید. افرادی که برای زندگی مشکلی ندارند و خانه، ماشین، درآمد ماهیانه مناسب و امکانات زندگی مناسبی دارند، بخش اضافه سرمایه خود را در بازارهای موازی به جریان می اندازند و معمول این است که افراد به یک بخش از اقتصاد اعتماد می کنند. به همین دلیل است که عده ای از صبح تا شب در خیابان به دنبال خرید دلار هستند و عده ای هم در بنگاههای معاملات املاک می نشینند تا فردی که به پول نیاز دارد خانه اش را به قیمت مناسب از او بخرند یا عده ای دیگر بساز و بفروشی پیشه کرده اند و هرگز از این بخش به بخش دیگر اقتصاد کوچ نمی کنند.

کیان پور تاکید کرد: برای فعالان بازارهای اقتصادی سود شرط اول است. بنابر این نمی توان انتظار داشت فردی که در کار دلار یا سکه است، یک شبه سرمایه اش دو برابر بشود، اما مسکن، خودرو، لوازم خانگی و دیگر بخشها همچنان ثبات قیمت داشته باشند.

وی در پاسخ به اینکه آیا بازار مسکن به ثبات خواهد رسید و ارزان خواهد شد گفت: پاسخ در سیاست اخیر دولت مبنی بر حذف 4 صفر از پول ملی است. اگر قرار بود قیمت چیزی در کشور پایین بیاید هرگز بحث حذف صفر از پول ملی مطرح نمی شد. بنابر این قیمت مسکن هرگز ارزان نخواهد شد. ثبات قیمت مسکن نیز انتظار عجیبی است زیرا هرگاه قیمت مسکن برای مدتی ثابت مانده، یک باره جهش قیمت در آن اتفاق افتاده زیرا هنگامی که دستمزد نیروی کار، مصالح ساختمانی و بازارهای موازی ثبات ندارد، انتظار در ثبات قیمت مسکن عجیب است.

وی با تاکید بر اینکه تولید مسکن در کشور باید رونق پیدا کند زیرا بیش از 30 درصد اقتصاد کشور را به جریان می اندازد گفت: باید برای رونق مسکن تلاش شود و سیاست گذاری ها به سمتی حرکت کند که سالانه بین 500 تا 600 هزار مسکن از سوی بخش خصوصی ساخته شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه باید انگیزه ساخت و ساز در بخش مسکن پابرجا بماند گفت: انبوه سازان و شرکتهای صلاحیتدار باید به سوی ساخت مسکن بیایند.

وی در پاسخ به اینکه نقش دولت در مدیریت بازار مسکن چیست گفت: نقش دولت بسیار اهمیت دارد اما باید هدفمند حرکت کند. دولت باید برای خانه دار کردن دهک های سوم تا ششم جامعه فعالیت کند، زیرا این افراد توان لازم برای خرید مسکن ندارند و نمی توانند متناسب با تورم حرکت کنند.

کیان پور قشر حقوق بگیر جامعه را محدود به میزان دریافتی هایشان دانست و گفت: وقتی میزان حقوق را دولت تعیین می کند، باید مسکن این افراد را نیز بر اساس حقوقی که تعیین می کند و خودش هم بخشی از آن را می دهد، تامین کند تا این افراد هم صاحب مسکن شوند.

وی با اعلام اینکه اکنون بخش خصوصی حدود 400 هزار مسکن می سازد که نیاز دهک های پنجم به بالا را تامین می کند گفت: بنا بر این ضرورت دارد برای 5 دهک پایین جامعه که در سبد بخش خصوصی ندارند، سیاست گذاری مناسبی صورت بگیرد.

نماینده درود و ازنا با اشاره به شعارهایی که دولت در خصوص ساخت مسکن اجتماعی برای اقشار بادرآمد پایین مطرح کرده بود گفت: در این زمینه ظرفیت های مناسبی وجود دارد و باید آنها بکار گرفته شوند.

وی در پاسخ به اینکه بهتر نبود دولت یازدهم و دوازدهم راه دولت دهم در زمینه مسکن مهر را طی می کرد گفت: مسکن مهر در نوع خودش طرح کم نظیری بود که از زمان پیروزی انقلاب تا کنون اجرایی نشده بود. کیان پور تفکرات چپ و راست و یک جانبه گرایی را دلیل شکست بسیاری از طرح ها دانست و گفت: برای رفع مشکلات مردم به ویژه دهک های 5 به پایین جامعه، همه باید کمک کنیم. بنابر این طرح تولید مسکن انبوه باید از سوی دولت سیاست گذاری شود و برای خانه اولی ها و اقشار کم درآمد در قالب بسته های متفاوت و متنوع حمایتی، درتعداد بالا و متراژهای مختلف، برای کسانی ساخته شود که درآمدهای ثابت و رو به پایینی دارند تا آنها نیز بتوانند صاحب خانه شوند.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار