کد خبر: ۸۰۳۱۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۷
مدیرعامل بانک مسکن از ۴ سال فعالیت صندوق پس انداز مسکن یکم به عنوان دوره تجهیز مالی زوج های خانه اولی یاد کرد و درباره عملکرد این صندوق به مردم گزارش داد.

ابوالقاسم رحیمی انارکی در گفت و گو با پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، ضمن اشاره به زمان شروع به کار صندوق پس انداز مسکن یکم که خرداد ماه سال 94 بوده است، اعلام کرد: طی 4 سال اول فعالیت صندوق یکم نزدیک به 595 هزار نفر در این صندوق افتتاح حساب و سپرده گذاری انجام دادند که البته روند ورود خانه اولی ها به صندوق طی این مدت از رشد یکسان برخوردار نبوده است بلکه در سال 96 بیشترین حجم استقبال و تعداد ثبت نام و سپرده گذاری را در صندوق پس انداز مسکن یکم شاهد بودیم و البته در سال 97 به دلیل رکود معاملات مسکن در تهران و شهرهای بزرگ از یک سو و رشد قیمت خانه از سوی دیگر، ورودی به صندوق یکم نیز تحت تاثیر قرار گرفت و در مقایسه با سال اوج (سال 96) با کاهش مواجه شد.
رحیمی انارکی افزود: البته رشد استقبال از سپرده گذاری در صندوق پس انداز مسکن یکم در شهرهای کوچک طی حداقل یکسال گذشته به قدری بوده که به لحاظ تعداد، آمار ثبت نام ماهانه خانه اولی ها در شهرهای کوچک تقریباً با تهران در ماه های اخیر برابری می کند.
مدیر عامل بانک مسکن در تشریح آمارهای سالانه ثبت نام (ورودی) در صندوق پس انداز مسکن یکم گفت: در سال اول تاسیس و شروع به کار این صندوق -از خرداد تا پایان سال 94- در مجموع 40 هزار فقره حساب توسط متقاضیان استفاده از تسهیلات یکم در این صندوق افتتاح شد. در سال دوم یعنی سال 95 نیز در مجموع 12 ماه تعداد 135 هزار فقره افتتاح حساب در صندوق یکم صورت گرفت. در سال های 96 و 97 نیز به ترتیب 217 هزار فقره و 183 هزار فقره افتتاح حساب در این صندوق انجام شد که مطابق روند ثبت نام در این 4 سال، میزان افتتاح حساب خانه اولی ها و همچنین سایر متقاضیان واجد شرایط در این صندوق در سال 96 بیش از سه سال دیگر بوده است. همچنین در بهار امسال نیز حدود 19 هزار فقره حساب جدید از سوی متقاضیان در این صندوق افتتاح شد.
به گزارش هیبنا، در بافت های فرسوده برای استفاده از تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم نیازی به خانه اولی بودن متقاضی نیست. این صندوق در حال حاضر بیشترین سقف تسهیلات خرید مسکن را با کمترین نرخ سود به متقاضیان پرداخت می کند.
رحیمی انارکی در ادامه گفت و گو با پایگاه خبری بانک مسکن افزود: از خرداد سال 94 تا پایان سال 97 تعداد 575 هزار و 426 فقره حساب در صندوق پس انداز مسکن یکم افتتاح شد که 310 هزار فقره از حساب ها مربوط به ساکنان شهرهای با جمعیت بیش از 200 هزار نفر و 148 هزار فقره دیگر نیز مربوط به شهر تهران بوده است. همچنین بیش از 117 هزار حساب افتتاحی در این مدت نیز مربوط به شهرهای کوچک (شهرهای با جمعیت کمتر از 200 هزار نفر) است.
مدیر عامل بانک مسکن درباره آخرین وضعیت صندوق یکم اعلام کرد: در تیر ماه امسال تعداد مانده حساب ها در این صندوق به 355 هزار فقره و میزان ریالی مانده سپرده ها نیز به بیش از 5 هزار و 200 میلیارد تومان رسید که این آمار حکایت از جریان ورود و خروج متقاضیان به صندوق به معنای افتتاح حساب در هر ماه و همچنین دریافت تسهیلات از سوی سپرده گذاران قبلی در هر ماه دارد.
گزارش عملکرد صندوق یکم -ارایه شده از سوی مدیر عامل بانک مسکن- نشان می دهد: تا کنون رقمی معادل 8 هزار و 900 میلیارد تومان تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن یکم به سپرده گذاران پرداخت شده است.
سپرده گذاران در صندوق پس انداز مسکن یکم متناسب با مبلغ سپرده گذاری لازم است دوره مشخصی را برای پس انداز یا همان انتظار سپری کنند تا پس از آن موعد دریافت تسهیلات توسط سپرده گذاران فرا برسد. چنانچه در زمان افتتاح حساب، شخص سپرده گذار به اندازه نصف مبلغ تسهیلات، در صندوق سپرده گذاری انجام دهد، تسهیلات مدنظر بعد از یکسال به او تعلق می گیرد.
تا کنون بیش از 114 هزار فقره تسهیلات خرید مسکن از این صندوق به متقاضیان پرداخت شده است.
متقاضیان تسهیلات یکم به شکل زوجین هم می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: