کد خبر: ۸۰۳۶۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷
به موجب ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی هرکس مرتکب قتل عمد شود و شاکی نداشته یا شاکی داشته، ولی از قصاص گذشت کرده باشد و یا به هر علت قصاص نشود در صورتی که اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران گردد دادگاه مرتکب را به حبس از ۳ تا ۱۰ سال محکوم می‌کند
فرارو- صبح دیروز خبری در رسانه‌ها تحت عنوان بخشیده شدن محمد علی نجفی از سوی خانواده میترا استاد منعکس شد بر همین اساس مسعود استاد برادر میترا استاد در صفحه اینستاگرام خود نوشت:



به واسطه پادرمیانی بزرگان کرمانشاه و کشور و همچنین وکلای عزیزمان آقایان مسعود افرازه و محمود حاجلویی، پدرم، مادرم و مهیارمان، آقای محمد علی نجفی را بخشیدیم و از خون عزیزمان گذشتیم و خرسندیم که هیچ معامله‌ای با خون آن بزرگوار نکردیم و امیدواریم آقای محمد علی نجفی در این چند صباح باقیمانده به دور از سیاست به تزکیه نفس بپردازد. اجر همه خیر خواهان و هدایت همه بدخواهان به راه راست را از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم.



همان طور که می‌دانید محمد علی نجفی شهردار سابق تهران که سابقه وزارت و معاونت رییس جمهور در دوران سازندگی، اصلاحات و تدبیر و امید را در کارنامه دارد ۷ خرداد ماه امسال همسر دومش را در منزل شخصی به قتل رساند و همان روز با معرفی خود به پلیس به قتل اعتراف کرد. وی در دادگاه بدوی به قصاص نفس و ۲ سال حبس بابت حمل سلاح غیر مجاز محکوم شد. حال با گذشت اولیای دم از قصاص باید دید چه مجازاتی برای وی در نظر گرفته می‌شود.



حکم دادگاه بدوی در خصوص پرونده آقای نجفی بابت قتل خانم استاد قصاص نفس و بابت حمل اسلحه غیر مجاز ۲ سال حبس بود که وکلای وی در خصوص هر دو حکم به دیوان عالی کشور اعتراض کردند حال که با گذشت اولیای دم حکم قصاص نفس اجرا نمی‌شود باید دید که دادگاه در خصوص اعتراض وکلای وی چه تصمیمی در مورد حمل اسلحه می‌گیرد لذا همچنان احتمال دارد که حکم مربوط به حمل اسلحه تایید یا نقض گردد از سوی دیگر بر اساس ماده ۶۱۲ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی به احتمال زیاد آقای نجفی بابت جنبه عمومی قتل عمد به حبس محکوم می‌شود.



به موجب ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی هرکس مرتکب قتل عمد شود و شاکی نداشته یا شاکی داشته، ولی از قصاص گذشت کرده باشد و یا به هر علت قصاص نشود در صورتی که اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران گردد دادگاه مرتکب را به حبس از ۳ تا ۱۰ سال محکوم می‌کند؛ لذا اگر دادگاه تشخیص دهد اقدام آقای نجفی نظم، امنیت و صیانت جامعه را بر هم زده می‌تواند نجفی را به ۳ تا ۱۰ سال حبس محکوم کند؛ و این مجازات از باب جنبه عمومی جرم قتل عمد است و ربطی به گذشت خانواده مقتول ندارد.
 
بنابراین اگر دادگاه تجدید نظر حکم دو سال زندان نجفی برای اسلحه غیر مجاز را تایید کند و همچنین اگر دادگاه نجفی را از بابت جنبه عمومی جرم قتل مستحق زندان بداند؛ شهردار اسبق تهران با دو کیفر به شرح ذیل مواجه می‌گردد:



۱- دوسال حبس بابت حمل اسلحه غیر مجاز



۲- سه تا ده سال حبس بابت جنبه عمومی جرم قتل عمد



لازم به ذکر است که به موجب ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، از میان این دو کیفر، نجفی به هر یک که از دیگری شدیدتر است، محکوم می‌شود نه هر دو.



یعنی اگر اگر قرار باشد نجفی از بابت جنبه عمومی قتل عمد، محکوم شود، چون دست کم سه سال کیفر دارد، او دیگر به مجازات سلاح غیر مجاز محکوم نمی‌شود.
برچسب ها: محمد علی نجفی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار