کد خبر: ۸۰۳۷۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸
دیوان عالی جبل الطارق امروز - پنجشنبه - و تا ساعاتی دیگر (۱۳ به وقت تهران) تصمیم خواهد گرفت که آیا اجازه می دهد تا نفتکش ایرانی که ماه گذشته در نزدیکی قلمرو انگلیس توقیف شده است، حرکت کند. در حالی که به نظر می رسد توافق بین لندن و تهران امکان پذیر است.

جبل الطارق نفتکش ایرانی گریس 1 را آزاد می کند؟

دیوان عالی جبل الطارق امروز - پنجشنبه - و تا ساعاتی دیگر (۱۳ به وقت تهران) تصمیم خواهد گرفت که آیا اجازه می دهد تا نفتکش ایرانی که ماه گذشته در نزدیکی قلمرو انگلیس توقیف شده است، حرکت کند. در حالی که به نظر می رسد توافق بین لندن و تهران امکان پذیر است.

گریس ۱ حامل ۲.۱ میلیون بشکه نفت در چهارم ژوئیه امسال توسط پلیس جبل الطارق و نیروهای ویژه انگلیس توقیف و این مساله باعث ایجاد بحران دیپلماتیک بین تهران و لندن شد.

این نفتکش به اتهام نقض تحریم های اتحادیه اروپا برای ارسال نفت به سوریه توقیف شده است.

تهران این اتهامات را رد می کند و می گوید نفتکش ایرانی در آب های بین المللی در حال تردد بوده و انگلستان را به "دزدی دریایی" متهم می کند.

در نوزدهم ژوئیه ، ایران نیز به علت " عدم رعایت مقررات بین المللی" یک تانکر نفتی انگلیس به نام "Stena Impero""استنا ایمپرو" را در تنگه هرمز توقیف کرد.

دیوان عالی جبل الطارق قرار است روز پنجشنبه پرونده گریس ۱ را از ساعت  ۱۰ و ۳۰دقیقه صبح به وقت محلی(۰۸:۳۰ به وقت گرینویچ) بررسی کند و انتظار می رود امروز حکم را صادر کند. این در حالی است که توقیف نفتکش تا ۱۹ اوت تمدید شده است.

خبرگزاری فرانسه نوشت: اظهارات «جلیل اسلامی» یکی از مقامات ارشد بندر ایران، به گمانه زنی ها درباره توافق احتمالی بین ایرانی ها و انگلیس ها دامن زد.

او روز سه شنبه با اشاره به اینکه انگلیسی ها علاقه خود را برای حل این مشکل نشان داده اند و اسنادی نیز رد و بدل شده است، گفت: "امیدوارم این مشکل در آینده نزدیک حل شود."

دولت جبل الطارق این اظهارات را نه تایید و نه رد کرده است. سخنگوی جبل الطارق گفت: "ما همچنان به دنبال راه هایی برای کاستن از تنش ها در موضوع های مطرح شده از زمان توقیف نفتکش گریس ۱ هستیم."

احتمال آزادی نفتکش انگلیسی

از دیدگاه "صنم وکیل" ( Sanam Vakil ) محقق موسسه "چتم هاوس" در لندن، ایران نفتکش انگلیسی را به عنوان "اقدامی تلافی جویانه" در قبال توقیف گریس ۱ توقیف کرده است.



خبرگزاری فرانسه نوشت: او می گوید "این چشمی برای چشم و دندانی برای دندان است. اگر گریس ۱ آزادسازی شود و احتمالا چنین خواهد بود که استنا ایمپرو نیز آزاد خواهد شد".

این خبرگزاری افزود: تهران معتقد است که انگلیسی ها بنا به درخواست «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا،که این کشور را تحریک کننده اصلی "جنگ اقتصادی علیه ایران با هدف بلند مدت برای جلوگیری از به دست آوردن سهم خود در بازار نفت" می داند، نفتکش گریس ۱ را توقیف کرده است. بنابراین ایران نیز تلاش دارد تا از سهم خود دفاع کند.

دادگاه جبل الطارق همچنین باید در مورد سرنوشت چهار خدمه نفتکش ایرانی که پس از توقیف نفتکش گریس ۱ بازداشت و با قرار وثیقه آزاد شده اند بدون این که علیه آنها حکمی صادر شود تصمیم بگیرد.

روزنامه انگلیسی "سان" هم پیشتر گزارش داد که نفتکش ایرانی گریس ۱ که در جبل الطارق توقیف شده است، با توجه به قصد مقام های این منطقه برای تمدید نکردن حکم توقیف این نفتکش، روز پنجشنبه آزاد می‌شود.

این روزنامه در تارنمای رسمی خود نوشت که  «فابیان پیکاردو» سروزیر جبل الطارق قصد ندارد دستور توقیف نفتکش گریس ۱ را پس از اتمام موعد تمدید کند.

منابع نزدیک به پیکاردو به این روزنامه گفته‌اند که او اطمینان یافته مقصد این نفتکش سوریه نیست. گفته می‌شود که ناخدای این نفتکش تعهدی کتبی به پیکاردو داده و سروزیر جبل الطارق بر این اساس روز پنجشنبه در جلسه دادگاه از قاضی درخواست تمدید توقیف گریس ۱ را نخواهد کرد.

یک منبع نزدیک به دولت جبل الطارق چهارشنبه شب به این روزنامه گفته است: اگر دیگر بر این باور نباشیم که نفتکش گریس ۱ تحریم‌ها علیه سوریه را نقض نمی‌کند، هیچ دلیلی برای اینکه یک لحظه بیشتر آن را در جبل الطارق نگه داریم، وجود ندارد.

پیکاردو گفت: اکنون موضوع این است، لذا می‌توانید منتظر باشید که نفتکش فردا مسیر خود را ازسر بگیرد.

بیش از یک ماه است که ابرنفتکشی به نام «گریس ۱» با محموله نفت ایران در جبل الطارق توسط دولت دست نشانده انگلیس در این منطقه توقیف شده و دولت انگلیس به تازگی اعلام کرده که بررسی‌ها در مورد این نفتکش موضوعی مربوط به جبل‌ الطارق است.


سخنگوی وزارت خارجه انگلیس گفت: تحقیقات در دست انجام در مورد گریس ۱، موضوعی مربوط به دولت جبل‌ الطارق است و از آنجا که این تحقیقات جریان دارد، نمی توانیم توضیح بیشتری در مورد آن دهیم.

با این وجود جلیل اسلامی معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از علاقه‌مندی انگلیس برای آزادسازی کشتی توقیف شده نفتی ایران خبر داد و گفت: اسنادی بین دو کشور مبادله شده که در رفع توقیف این کشتی کمک می‌کند.





ادعای انگلیس در حالی است که نیروی دریایی سلطنتی این کشور روز چهارم ژوئیه (۱۳ تیرماه) در اقدامی غیرقانونی و برخلاف قوانین بین المللی، کشتی گریس ۱  حامل نفت خام ایران را در تنگه جبل‌ الطارق به اتهام دور زدن تحریم ها و حمل نفت به سوریه توقیف کرد.

اما بررسی سند تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه نشان می‌دهد که ادعای دولت انگلیس برای توقیف نفتکش گریس حتی به اتهام حرکت به مقصد سوریه مبنای حقوقی ندارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار