کد خبر: ۸۰۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۵
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، قاضی دیوان عالی جبل‌الطارق روز پنجشنبه با بیان اینکه درخواست آمریکا برای توقیف کشتی به دست دادگاه نرسیده، گفت: مجوز آزادی کشتی گریس ۱ را صادر کرده است. همچنین خبرگزاری هند اعلام کرد که تمامی ۲۴ خدمه هندی کشتی گریس ۱ آزاد شده‌اند.

نفتکش «گریس ۱» به همراه ۲۴ خدمه هندی آزاد شد

خبرگزاری اسپوتنیک از آزادی کشتی توقیف شده گریس ۱ توسط دیوان عالی جبل‌الطارق خبر داد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، قاضی دیوان عالی جبل‌الطارق روز پنجشنبه با بیان اینکه درخواست آمریکا برای توقیف کشتی به دست دادگاه نرسیده، گفت: مجوز آزادی کشتی گریس ۱ را صادر کرده است.

همچنین خبرگزاری هند اعلام کرد که تمامی ۲۴ خدمه هندی کشتی گریس ۱ آزاد شده‌اند.

در همین حال وزارت امور خارجه انگلیس در بیانیه‌ای که به آزادی ابرنفتکش «گریس ۱» توسط دولت جبل‌الطارق واکنش نشان داده، مدعی شد که دولت‌ جبل‌الطارق از ایران ضمانت گرفته که این کشتی به سوی سوریه حرکت نکند.

به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه انگیس روز پنجشنبه در بیانیه‌ای نوشت: انگلیس نتیجه اقدامات و فرایندهای قانونی مقامات جبل‌الطارق که برای جلوگیری از رسیدن محموله این کشتی به سوریه در راستای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه اتخاذ کرده را در نظر دارد.

در ادامه بیانیه آمده است: ما در نظر داریم که دولت جبل‌الطارق از ایران ضمانت گرفته که کشتی گریس ۱ به سوی سوریه حرکت نکند. ایران باید به ضمانتی که داده پایبند بماند. ما یه گوشه نمی‌ایستیم و نمی‌گذاریم که ایران یا هرکشور دیگری تحریم‌های حیاتی اتحادیه اروپا علیه کشوری که از سلاح‌های شیمیایی عیله مردم خودش استفاده کرده را دور بزند.

وزارت خارجه انگلیس در آخر نوشت: هیچگونه قیاس یا شباهتی میان حملات و توقیف غیرقانونی و غیرقابل قبول کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز توسط ایران و اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه توسط دولت جبل‌الطارق وجود ندارد. به آزادی کشتیرانی و تجارت دریایی باید احترام گذاشته شود و قوانین بین‌المللی بایست حفظ گردند.

به گزارش ایسنا، غروب پنجشنبه (۲۴ مرداد) به وقت ایران، قاضی دیوان عالی جبل‌الطارق روز پنجشنبه با بیان اینکه درخواست آمریکا برای توقیف کشتی به دست دادگاه نرسیده، گفت: مجوز آزادی کشتی گریس ۱ را صادر کرده است.همچنین خبرگزاری هند اعلام کرد که تمامی ۲۴ خدمه هندی کشتی گریس ۱ آزاد شده‌اند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان پس از خبر آزادی نفتکش گریس ۱، در توئیتر نوشت: «آمریکا که در تحقق اهدافش از طریق تروریسم اقتصادی از جمله با محروم کردن بیماران سرطانی از دارو، شکست خورده است، از نظام قضایی سوء استفاده کرده تا به اموال ما در آب‌های آزاد دستبرد بزند. این تلاش برای دزدی دریایی، نشانگر بی‌اعتنایی دولت ترامپ به قوانین است.»

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر کشورمان در انگلیس نیز در واکنش به این خبر در توییتی نوشت: «لحظاتی پیش با تصمیم مقامات جبل الطارق و تایید دادگاه، نفتکش حامل نفت ایران از توقیف غیرقانونی آزاد گردید. کشورمان در تمامی۴۰ روز گذشته با مشارکت نهادهای ذیربط داخلی تحت مدیریت وزارت خارجه گفتگوهای مستمری در سطح سیاسی، حقوقی و فنی با طرف انگلیسی برای رفع این اقدام غیرقانونی انجام داد. آمریکا با تلاش‌های مذبوحانه آخرین لحظه خود قصد داشت مانع رفع توقیف نفتکش شود که با شکست تحقیرآمیزی مواجه شد. با تلاش‌های روزهای گذشته تمام مقدمات و تمهیدات فنی لازم برای حرکت نفتکش به دریای آزاد نیز تامین شده است و کشتی بزودی منطقه جبل‌الطارق را ترک خواهد کرد.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار