کد خبر: ۸۰۵۰۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
 «پیتر فوندا» بازیگر، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده فیلم نامزد اسکار «ایزی رایدر» و فرزند «هنری فوندا» در سن ۷۹ سالگی بر اثر بیماری درگذشت

 «پیتر فوندا» بازیگر، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده فیلم نامزد اسکار «ایزی رایدر» و فرزند «هنری فوندا» در سن ۷۹ سالگی بر اثر بیماری درگذشت

 پیتر فوندا درگذشت

 «فوندا» که در سال ۱۹۶۹ علاوه بر بازی در فیلم معروف جاده‌ای «ایزی رایدر»، نویسندگی مشترک و تهیه‌کنندگی آن را نیز برعهده داشت به دلیل ابتلا به سرطان ریه در خانه‌اش در لس ‌آنجلس درگذشت.

پدر او «هنری فوندا» بازیگر بزرگ سینمای آمریکا و خواهرش «جین فوندا» دیگر بازیگر هالیوودی است.

«پیتر فوندا» در ابتدا برای نگارش فیلمنامه «ایزی رایدر» نامزد جایزه اسکار شد و پس از برای نقش آفرینی در فیلم «طلای اولی» در سال ۱۹۹۷ در نقش یک سرباز جنگ ویتنام در شاخه بازیگری نیز نامزد کسب جایزه اسکار شد.

گرچه او در دوران فعالیت هنری خود هرگز به موفقیت پدر و خواهرش دست نیافت اما تاثیر فیلم «ایزی رایدر» که اخیرا پنجاهمین سالگرد ساخت آن جشن گرفته شد او را به چهره‌ای ماندگار در فرهنگ عامه آمریکا تبدیل کرد.
پیتر فوندا در فیلم «ایزی رایدر »

فیلم «ایزی رایدر» که «دنیس هاپر» آن را کارگردانی کرده و با «پیتر فوندا» فیلمنامه آن را نوشته درباره سفر دو جوان به قلب جنوب غرب و جنوب آمریکاست. این فیلم که با هزینه ۳۸۰ هزار دلاری ساخته شده بود در نهایت به فروش ۴۰ میلیون دلاری دست یافت.

این فیلم در جشنواره کن از موفق‌ترین آثار بود و  تاکنون در فهرست ۱۰۰ فیلم برتر موسسه فیلم آمریکا قرار گرفته است و در سال ۱۹۹۸ نیز به سبب اهمیت فرهنگی، تاریخی و زیبایی‌شناختی در فهرست آثار ملی آمریکا به ثبت رسید.

 

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار