کد خبر: ۸۰۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹
اتفاقات عجیب در بازار خودرو همچنان ادامه دارد؛ دو هفته بعد از افزایش ناگهانی قیمت ۶ محصول ایران خودرو و تکذیب بامدادی آن، حالا برخی از خودروسازها نظیر مدیران خودرو، کرمان موتور و گروه بهمن، قیمت کارخانه برخی محصولات خود را به نحوی افزایش داده اند که بین ۱.۵ تا ۶۷ میلیون تومان بیشتر از قیمت همین خودروها در بازار است.

اقدام عجیب خودروسازها در افزایش قیمت خودروها

اتفاقات عجیب در بازار خودرو همچنان ادامه دارد؛ دو هفته بعد از افزایش ناگهانی قیمت ۶ محصول ایران خودرو و تکذیب بامدادی آن، حالا برخی از خودروسازها نظیر مدیران خودرو، کرمان موتور و گروه بهمن، قیمت کارخانه برخی محصولات خود را به نحوی افزایش داده اند که بین ۱.۵ تا ۶۷ میلیون تومان بیشتر از قیمت همین خودروها در بازار است.

شهروند در ادامه نوشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت مدیران خودرو، قیمت کارخانه هر دستگاه «چری‌تیگو۷ (IE)» را ۴۳۷ میلیون تومان تعیین کرده که ۶۷ میلیون تومان بیشتر از قیمت کنونی این خودرو در بازار است. همچنین قیمت هر دستگاه «ام‌وی‌ام ایکس ۳۳» را ۲۳۶ میلیون تومان در نظر گرفته که ۲۶ میلیون تومان بیشتر از نرخ بازار است. این شرکت تقریبا برای همه محصولات خود این روند را حفظ کرده و قیمت تولیداتش بین ۱۴ تا ۶۷ میلیون تومان بیشتر از نرخ کنونی بازار شده است. خودروسازهای کرمان موتور و گروه بهمن هم برای برخی محصولات خود چنین روندی را در پیش گرفته اند. مثلا شرکت کرمان موتور هر دستگاه «جکS۵ اتوماتیک» را ۳۱۰ میلیون تومان یعنی ۳۴ میلیون تومان بیشتر از قیمت بازار در اختیار مشتری قرار می دهد. گروه بهمن هم که کمترین فاصله قیمتی را در نظر گرفته، هر دستگاه وانت کارا دو کابین را ۹۶ میلیون تومان می فروشد که یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بیشتر از قیمت بازار است.

این نرخ‌گذاری در حالی است که بازار خودرو در هفته‌های گذشته به ثبات نسبی رسیده و شاهد سیر نزولی قیمت‌ها بوده است و کارشناسان، پرهیز از ایجاد جو روانی را یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای حفظ این روند می‌دانند.

علت چیست؟

دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه قیمت تمام شده خودروها براساس نرخ ارز تخصیص یافته به آنها (نیمایی یا آزاد) محاسبه می‌شود، درباره علت افزایش قیمت برخی محصولات مدیران خودرو و تعدادی دیگر از خودروسازها می گوید: «براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، محصولات پرتیراژ سایپا و ایران خودرو برای تعیین قیمت، بیشتر تحت نظر هستند اما بقیه شرکت‌های خودروسازی می‌توانند قیم‌ های خود را در چارچوب فرمول سازمان حمایت تنظیم کنند. ضمن اینکه در گذشته که قیمت گذاری در اختیار شورای رقابت بود، خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان را قیمت گذاری می کرد و قیمت‌های بالاتر را خود شرکت‌ها براساس فرمول سازمان حمایت نرخ گذاری می‌کردند. این رویه اکنون هم وجود دارد.»

احمد نعمت بخش ادامه می‌دهد: «علت ارزان شدن قیمت خودروهایی مانند چری تیگو۷ در بازار، نیاز خریداران خودرو با قیمت قبلی به پول است. اما کارخانه‌ها براساس قیمت تمام شده، نرخ گذاری می‌کنند به همین دلیل ممکن است خیلی از محصولات شرکت‌های خودروسازی گرانتر از نرخ بازار باشد.»

نعمت بخش درباره روند کاهشی قیمت خودرو در هفته‌های اخیر هم گفت: «این روند باید به نحوی باشد که خودروها به قیمت واقعی فروش خودشان برسند. مثلا اکنون پراید با قیمت کارخانه نباید کمتر از ۴۵ میلیون تومان باشد. قیمت تمام شده این خودرو ۳۹ میلیون تومان است و خودروسازها اکنون با ضرر آن را می‌فروشند. قیمت بقیه خودروها هم به این ترتیب باید تغییر کند.»

رئیس اتحادیه فروشنده‌های خودرو اما نظر متفاوتی دارد. سعید موتمنی با بیان اینکه قیمت تمام شده هر خودرو مشخص است از نرخ گذاری سلیقه‌ای انتقاد می‌کند و می‌گوید: «خودروسازها باید بر مبنای هزینه‌هایشان، قیمت‌ها را تعیین کنند. ضمن اینکه می‌توانند روی هر محصول سود ۱۰ تا ۱۵ درصدی داشته باشند. اینطور نیست که بتوان سلیقه‌ای نرخ‌ها تعیین کرد.»

موتمنی درباره اتفاقی که درباره محصولات مدیران خودرو افتاده، می‌گوید: «مدیران خودرو پیش از این هم سابقه آنالیز نکردن قیمت‌ها و تعیین کردن سلیقه‌ای نرخ‌ها را داشت. بیشتر بودن قیمت کارخانه نسبت به قیمت بازار اتفاقی است که مشتری آن را غیرمنطقی تلقی می‌کند.»

موتمنی درباره تاثیر این افزایش قیمت بر نرخ سایر خودروها و روند کاهشی قیمت بازار هم گفت: «تولیدات مدیران خودرو و سایر شرکت‌های خودروسازی که قیمت کارخانه‌شان از بازار بیشتر است به آن میزان نیست که بتواند تاثیر آنچنانی روی بازار بگذارد اما به هر حال هر خبر منفی در بازار بار روانی ایجاد می‌کند. مثلا اکنون به دلیل کاهش قیمت دلار، قیمت خودروهای وارداتی به ثبات رسیده است. همچنین سایپا هم تولیدات خود را عرضه می‌کند به همین دلیل قیمت‌هایش ثبات دارد اما ایران خودرو اینطور نیست. دلیل آن هم این است که این شرکت مدتی قبل به یکباره قیمت کارخانه حدود ۶ محصول خود را بالا برد. هرچند بعد از چند ساعت عقب نشینی کرد اما روزها و هفته ها طول می‌کشد تا تاثیر این بار روانی منفی از بازار دور شود.»

بیشتر شدن قیمت کارخانه محصولات مدیران خودرو به سوژه‌ای در فضای مجازی هم تبدیل شد. امیرحسین قیاسی، کمدین مشهور در توئیتر خود نوشت: «قیمت تیگو۷ توو سایت مدیران خودرو ۴۳۷ میلیون تومن توو بازار آزاد ۳۴۰ میلیون تومن. شرکتا دارن رومون تاکتیکای جدید رو تست می‌گیرن انگار ...» 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار