کد خبر: ۸۰۵۲۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳
تجارت آنلاین راهکار توسعه اقتصادی کشور را بررسی کرد؛
جذب سرمایه خارجی، به خصوص سرمایه ایرانیان خارج از کشور برای رشد و احیای اقتصادی کشور در شرایطی که بنگاه ها و کارخانجات داخلی باکمبود نقدینگی دستبه گریبان هستند بسیار ضروری و حیاتی است.

سرمایه گذاری خارجی نیاز امروز اقتصاد

گروه اقتصاد کلان: جذب سرمایه خارجی، به خصوص سرمایه ایرانیان خارج از کشور برای رشد و احیای اقتصادی کشور در شرایطی که بنگاه ها و کارخانجات داخلی باکمبود نقدینگی دستبه گریبان هستند بسیار ضروری و حیاتی است. در این خصوص رئیس اتاق بازرگانی تهران در همایش توانمندسازی سرمایه انسانی که روز گذشته برگزار شد با این توضیح که هیچ کشور توسعه یافتهای در جهان بدون سرمایه گذاری خارجی به این موفقیت دست نیافته است، افزود: اگر قرار است کشور به رشد 8 درصدی در اقتصاد دست یابد، راهی جز به کارگیری سرمایهگذاری خارجی وجود ندارد و در این میان، باید به سمت سرمایه ایرانیان خارج از کشور نیز توجه داشت و راه ورود آن به داخل کشور را هموار کرد.

جهش اقتصادی با سرمایه گذاری خارجی

به گزارش اتاق بازرگانی تهران مسعود خوانساری در بخشی از سخنانش، استفاده از فرصتها و به تعبیر خود، شکار لحظه ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: مطالعات نشان میدهد که یکی از زمینه های جهش برخی کشورها به سمت توسعهیافتگی، استفاده بهینه از فرصتها در عرصه بینالمللی و جهانی بوده است. کشور چین نمونه بارز این رویکرد است به طوری که این کشور در دورهای توانست گام بلند به سمت توسعه بردارد که از فرصت جنگ سرد میان ایالات متحده آمریکا و شوروی سابق استفاده کرد و سرمایهگذاران آمریکایی را به بازار داخل خود کشاند به طوری که بیشترین سرمایهگذاری خارجی در این کشور را ایالات متحده آمریکا انجام دادهاست.

خوانساری ادامه داد: متاسفانه باید گفت که سنسورهایی که باید این مشکلات را دریافت و نسبت به آن عکسالعمل نشان دهند، ضعیف است و به نظر میرسد که سنسور مدیران و مسئولان دولتی به درستی کار نمیکند. این مشکلات و عدم رسیدگی به موقع و اصولی به رفع آن، باعث شده که روند سرمایهگذاری در کشور مختل شود و شاهد فرار سرمایهها و نیروی انسانی از کشور باشیم.

قدم اول برای سرمایه گذاری خارجی

یک نماینده سابق در همین رابطه اظهار داشت: اگر به این امید که بخواهیم سرمایه گذاری خارجی را جذب کنیم از سرمایه های داخلی غفلت کنیم، نه سرمایه خارجی و نه سرمایه داخلی را نمی توانیم جذب کنیم. جعفر قادری در برنامه «رویداد» رادیو گفت و گو با اظهار به اینکه تا وقتی ما نتوانیم سرمایه های داخلی را در تولید جذب کنیم، قطعا امکان جذب سرمایه از خارج وجود ندارد، تاکید کرد: اولی تر این است که بیش از آنکه نگران جذب سرمایه از خارج باشیم، نگران فرار سرمایه های داخلی باشیم. وی افزود: اگر سرمایه های داخلی در تولید جذب شود، خیلی از مسایل و مشکلات ما حل خواهد شد و قطعا سرمایه گذار خارجی هم به دنبال خودش می آورد ولی اگر به این امید که بخواهیم سرمایه گذاری خارجی را جذب کنیم و از سرمایه های داخلی غفلت کنیم نه سرمایه خارجی و نه سرمایه داخلی را نمی توانیم جذب کنیم.این اقتصاددان در خصوص دلیل این عدم توفیق بیان کرد: سیاست ها و ساختارهای ما مناسب جذب سرمایه گذاری نیست. متاسفانه سیاست های تجاری، بانکی، ارزی، گمرکی و پولی ما در جهت تولید و حمایت از تولید نیست.وی ضمن بیان اینکه مجموعه حاکمیت با همدیگر هماهنگ و همراه و موید سرمایه گذاری نیستند، اظهار داشت: زمانی می توانیم سرمایه گذاری را در داخل کشور حفظ و سرمایه خارجی را جذب کنیم که همه یکصدا و هماهنگ کار کنیم و این وظیفه مجموعه دولت است.قادری تعدد قوانین را ریشه بسیاری از فسادها و مشکلات و ناهنجاری ها در کشور بیان کرد و ابراز داشت: تناقض قوانین سبب می شود که در سیستم اداری هرکسی هر کاری که می خواهد انجام می دهد و مشکلات زیادی را برای تولید کننده ایجاد می کند.

بهبود فضای کسب و کار لازمه جذب سرمایه خارجی

در ادامه این برنامه بهرام شکوری لازمه جذب سرمایه گذار خارجی را بهبود فضای کسب و کار برشمرد و گفت: علاوه بر این بخش خصوصی باید بتواند وارد عرصه شود و در نهایت باید فعالیت های اقتصادی که سهم عمده اش متاثر از سیاست گذاری هایی است که در دولت اتفاق می افتد و سایر قوا نیز تاثیر گذار هستند به گونه ای تدوین شود که سودآوری را برای فعالین این بخش داشته باشد.

وی استراتژی توسعه صنعتی را مهم و با اهمیت برشمرد و اظهار داشت: متاسفانه چندین بار این استراتژی در دولت ها تدوین شده ولی چون دولت ها تدوین کرده اند دولت های بعدی آن را کنار گذاشته اند و خودشان استراتژی جدیدی را شروع به نوشتن کردند.رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی یادآور شد: در این استراتژی باید آمایش سرزمینی صورت بگیرد و پتانسیل هایی که برای سرمایه گذاری وجود دارد، مشخص شود و در نهایت تمام سازمان باید در راستای تحقق این استراتژی هدف گذاری و سیاست گذاری کنند و قوانینی هم که در کشور وضع می شود در راستای همان مسیر باشد و بر مبنای همان چشم اندازی که تعریف می شود، برنامه های توسعه هدف گذاری شود و در آخر هم باید رسیدگی شود که آیا به اهدافمان رسیدیم یا خیر. و اگر نرسیدیم علت ها چه بوده که آن نواقص رفع شود تا در برنامه های دیگر هم جبران عقب ماندگی شود و هم بتوانیم به اهدافمان برسیم.وی با بیان اینکه فعالین بخش خصوصی نگران تولید و اشتغالشان هستند و دغدغه دارند و از اینکه سیاست گذاری ها ثبات ندارد انتقاد دارند، گفت: نیازمند عزم ملی در کشور هستیم و سران سه قوا باید به جلسات اکتفا نکنند و با اتاق بازرگانی تشکیل جلسه دهند و نقطه نظرات بخش خصوصی را بگیرند و در نهایت یک استراتژی را تدوین کنند و همه به عمل به این استراتژی مقید باشند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار