کد خبر: ۸۰۶۱۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷
سخنگوی دولت:
سخنگوی دولت گفت: مدیرعامل ایران خودرو امروز عوض می شوند و آقای علی‌آبادی که در مپنا بودند به ایران‌خودرو می‌روند. مدیرعامل سایپا مشکل خاصی نداشته و ممنوع الخروجی‌ شش ماه ایشان بر اساس شکایت مشتری ها بود.

مدیرعامل ایران خودرو عوض می‌شود

سخنگوی دولت گفت: مدیرعامل ایران خودرو امروز عوض می شوند و آقای علی‌آبادی که در مپنا بودند به ایران‌خودرو می‌روند. مدیرعامل سایپا مشکل خاصی نداشته و ممنوع الخروجی‌ شش ماه ایشان بر اساس شکایت مشتری ها بود.

علی ربیعی سخنگوی دولت ظهر امروز (دوشنبه) در نشست خبری هفتگی خود ضمن تبریک فرارسیدن عید غدیر، اظهار داشت: ما با دو ۲۸ مرداد مواجه هستیم، یکی ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ که امروز یادآور رنج هایی است که آن روزگار به ملت ایران وارد می‌شد و دوم هم ۲۸ مرداد سال ۱۳۵۸ را داریم که کمتر به آن پرداخت شده است.

وی گفت: اولین ۲۸ مرداد درک صحیح مسائل  بین الملل برای نسل های جدید را در پی خواهد داشت و دومی هم برای به یادآوری آنچه که بر این ملت رفته است.

ربیعی افزود: موضوع دیگر هفته دولت است که مناسبت آن به سبب انفجار دفتر نخست وزیر بود که ناشی از تروریسم کور بود. تروریست‌ها می‌خواستند با توسل به این ترورها، نهاد دولت را برای همیشه از بین ببرند. اما نهاد دولت ریشه دارتر از چیزی بود که تروریست‌ها تصور می کردند.

سخنگوی دولت بیان کرد: ما از شکنندگی در بازار و اقتصاد کشور عبور کردیم و به سمت تعادل مثبت حرکت خواهیم کرد و شاخص‌های مختلف اقتصادی بهبود پیدا کرده اند.

وی افزود: این در حالی است که فشاری که آمریکا در ماه های اخیر به ایران وارد کرد حتی کشورهای با ثبات اقتصادی و بهره مند از رشد اقتصادی بالا را هم دستخوش تغییر و نقصان اقتصادی می‌کرد. شما ببینید گاهی با دو توئیت، بازار یک کشور متلاطم می‌شود.

ربیعی با بیان اینکه ما در کنار مردم از این مرحله عبور کردیم تصریح کرد: در آستانه هفته دولت می‌گویم که دولت، رنج و مشکلات زندگی مردم را درک می‌کند و تمام تلاش خود را برای از میان برداشتن مشکلات زندگی مردم به کار گرفته است.   

سخنگوی دولت بیان کرد: علایم ثبات بازار، ثبات ارز، بازار بورس، رشد تجارت خارجی، رشد تولید، پیشی گرفتن صادرات بر واردات و کم شدن وابستگی بودجه به نفت، همگی نشانه های خوبی است که شاهد آن هستیم.

مدیرعامل ایران خودرو برکنار می‌شود

وی با اعلام این خبر که مدیرعامل ایران خودرو تغییر می‌کند، گفت: دیروز با وزیر صمت در خصوص مساله خودرو صحبت کردم و آنطور که شنیدم، امروز مدیرعامل ایران خودرو به دلیل افزایش عمدی و بدون هماهنگی قیمت خودرو برکنار می‌شود. قرار است آقای «عباس علی آبادی» که سابقه حضور در مپنا را داشته به عنوان مدیر عامل ایران خودرو جایگزین شود.

ربیعی گفت: قبلا هم گفته بودیم افزایش قیمت خودرو قانونی نبوده و باید دلیل آن را بررسی کنند. مدیرعامل سایپا مشکل خاصی نداشته و ممنوع‌الخروجی ۶ ماه ایشان بر اساس شکایت مشتری‌ها بود.

وی ادامه داد: موضوع گرانی خودرو بررسی شد، آن گرانی دلیلی نداشت و وزیر صمت تصمیم درستی را گرفتند. اشتغال زیادی به خودرو پیوند خورده و بازار خودرو بازاری است که تاثیرش زیاد است.

سخنگوی دولت افزود: یکی از مسائلی که در بحث واگذاری مطرح می‌کنیم این است که یک موضوع ملی است. زیرساخت‌های بنیادین باید درست شود تا در چهارچوب ملی کنترل شود.

عراقچی و سیف نفع شخصی در بازار ارز نداشتند

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه آقای رئیس‌جمهور دستور مداخله بانک مرکزی در بازار ارز فردایی را صادر کرده‌ و معاون سابق ارزی بانک مرکزی و جمعی از متهمان به همین دلیل محاکمه می‌شوند چرا وی مسئولیت این اقدام را بر عهده نمی‌گیرد؟ تصریح کرد: از زحمات آقای سیف و احمد عراقچی سپاسگزاریم، این‌ها از مدیران پاک هستند و هیچ کدام نفع شخصی در این میان نداشتند، بحث بر سر سیاست های تزریق ارز به بازار است.

وی گفت: تزریق ارز از غیر صرافی‌ها بوده است. آمار و ارقامی از مداخلات دولت کشورهای کوچکتر از ما برای تعدیل و ثبات در بازار داریم که هیچ ایرادی هم ندارد و مجوز به هر روشی که باشد دست بانک مرکزی است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت با تخلف و فساد مبارزه می‌کند و مطمئن هستیم که آقای عراقچی و سیف هیچ سود شخصی در این کار نداشته‌اند، تاکید کرد: مداخله در بازار ارز طبیعی است هر مداخله‌ای بوده مسئولیتش با دولت است و مرجع درستی و اشتباه بودن این سیاست هم وجود دارد.

ربیعی با بیان اینکه ۱۵۹ میلیون دلار خارج از آن چارچوب صورت گرفته است، گفت: مردم اطمینان داشته باشند که این مقامات به نفع خودشان سوء استفاده‌ای نکرده‌اند.

ساخت سینما در شهرهای کوچک در برنامه دولت است

وی با اشاره به برنامه‌های هفته دولت و پروژه‌هایی که به بهره برداری می‌رسد، گفت:‌ امسال در هفته دولت از  پروژه‌های مختلف فرهنگی از جمله ساخت سینما در شهرهای کوچک بهره داری می‌شود. قرار است پروژهای مختلفی در حوزه وزارت نیرو، اشتغال روستایی و نفت و گاز به بهره‌برداری برسد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت امسال پروژه‌های جتماعی- فرهنگی را در دست بهره برداری دارد، گفت: قطعا به سمت برخورداری شهرهای کوچک از مکان های فرهنگی و اجتماعی حرکت می کنیم. ساخت مکان‌های فرهنگی در شهرهای کوچک از جمله سینما را در برنامه های دولت داریم.  

ربیعی درباره اظهارات مازیار ابراهیمی[متهم به جاسوسی در پرونده شهادت دانشمندان هسته‌ای] گفت: درباره این موضوع اطلاعات کلی وجود دارد، نکته دیگر این است که کار کارشناسی روی موضوع نشده است. متولیان این امر از کارشناسان ضدجاسوسی نبودند بلکه کارشناسان حوزه‌های دیگری بودند.

وی تاکید کرد: بنای دولت این است که این اتفاقات در این زیرمجموعه صورت نگیرد. این اتفاق در دولت‌های گذشته بوده است. آن‌ها باید پاسخ‌گو باشند.

زنان می‌توانند در دیدارهای ملی در ورزشگاه‌ها حاضر شوند

سخنگوی دولت درباره ضرب الاجل فیفا برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفت: باید بگویم الزام فیفا برای همه کشورهای عضو است.

وی ادامه داد: معتقدم حل مسائل و پروژه‌های اجتماعی دشواری‌های خودش را دارد، ابتدا ما باید به مسائل فرهنگی توجه کنیم.

ربیعی خاطرنشان کرد: باید متوجه برخی نگرانی‌ها باشیم ولی اعتقاد و نظر خود ما این است با رعایت موازین و مراعات فرهنگی می‌توانیم این مسائل را حل کنیم.

وی ادامه داد: از آقای سلطانی‌فر در این باره سوال کردم، ایشان پاسخ دادند با دغدغه‌هایی که دارند قرار است با در نظر گرفتن این مکان و زمان در دیدارهای ملی بتوانیم حضور زنان را در ورزشگاه‌ها داشته باشیم.

سخنگوی دولت گفت: باید بگذاریم مسائل از مسیر اطمینان‌بخش پیگیری شود.

وی ادامه داد: آقای سلطانی‌فر پیگیری می‌کند که حضور بانوان در دیدارهای ملی را سامان بدهد، ما هم حمایت می‌کنیم و قصدمان این است که به سمت یک رفتار منطقی برویم تا به تماشاگران  زن بی‌حرمتی نشود.

انبار کالاهای اساسی از مشابه سال قبل بیشتر است

سخنگوی دولت با بیان اینکه بعد از بازدید آقای همتی از گمرکات، وزرای دیگر نیز موظف به بازدید شدند، اظهار داشت: موانع گمرکی اینها حل شده است. بعضی‌ها کالا آورده‌اند و تازه می‌خواهند ارزش بگیرند. این مسئله مسیر را دشوارتر کرده است. دو سه شرکت خصوصی، ذرت و سویا آورده‌اند. البته من عدد و رقم لازم از میزان ذخیره کالاها در انبارها را ندارم.  

ربیعی ادامه داد: رئیس بانک مرکزی، وزیر کشور و وزیر اقتصاد از آنجا بازدید داشته‌اند. خوشبختانه کالاهایی که امروز ما در انبار داریم از مدت مشابه سال قبل قطعا بیشتر است و نگرانی در این باره نداریم.

وی با بیان اینکه برخی در مورد واردات برنج نگران بودند که ما تصمیم گرفتیم در زمانی که شالیکاران برنج خود را عرضه می‌کنند، وارداتی هم در این زمینه صورت نگیرد، تصریح کرد: اکنون یک نظمی در بازار ایجاد شده است. باید برای قصه طولانی سیب‌زمینی و پیاز که هر سال با وجود صادرات موجب کمبود و گرانی می‌شود، پیش‌بینی‌هایی انجام شود.  

سخنگوی دولت با بیان اینکه اکنون واردات به موقع صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: میزان انبارداری در حال رعایت شدن است. کالاهای استراتژیک هم علاوه بر نیاز امروز بازار، چند برابر آن در انبارها نگهداری خواهد شد. اکنون وضعیت ما مشخص و مطلوب است.  

ربیعی افزود: خوشبختانه هم ارز لازم داده شد و هم کالاها به کشور وارد می‌شود و قطعا تحریم نمی‌تواند اثرگذار باشد.

واگذاری بندر بوشهر و چابهار به شرکت‌های هندی یا روسی صحت ندارد

ربیعی درخصوص واگذاری و اجاره بندر بوشهر و چابهار به شرکت های هندی یا روسی که اخیرا در مطبوعات نیز به این موضوع پرداخته شده، اظهار داشت: این موضوع صحت ندارد. آنچه که اتفاق افتاده این است که ما قراردادی را با هند که در راستای توافقنامه چابهار، که میان افغانستان، ایران و هند منعقد شده است، داریم.

 وی افزود: این یک قرارداد خرید با کشور هند است و از این قرار است که یک شرکت هندی برای مدیریت و بهره برداری از فاز یک بندر شهید بهشتی که شامل ۵ فاز است و همچنین بندر کلانتری، قراردادی را وضع کنیم.

سخنگوی دولت بیان کرد: درخصوص یکی از اینها به روش BOT قرارداد امضا شده و ۱۸۵ میلیون دلار هم در این زمینه سرمایه گذاری صورت گرفته و مدت این قرارداد هم ۱۰ ساله است. این قرارداد نه به منزله واگذاری حاکمیت و نه به منزله واگذاری بندر است.

وی عنوان کرد: به خاطر دارم در ملاقات‌هایی که در سفرهای خارجی داشتیم، برخی کشورهای آسیای میانه به ما پیشنهاد می‌دادند مناطقی از بندرهایشان را به ما واگذار کنند که ما بتوانیم از طریق آن کالاهایمان را منتقل کنیم تا برای آنها درآمدزایی داشته باشد.

ربیعی در عین حال تصریح کرد: طی صحبتی که با مسئولان منطقه آزاد و مسئولان اقتصادی صورت گرفت، در گام های اولیه ما می‌توانیم بیش از ۱۱ میلیارد دلار مبادله داشته باشیم و این کار به اشتغال چابهار نیز کمک می‌کند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره راه‌اندازی کریدور شمال به جنوب گفت: ‌الان حمل بار از هند و بمبئی، کانال سوئز، هامبورگ، سن پترزبورگ و مسکو ۳۷ روز طول می‌کشد. در حالی که از مسیر بمبئی، چابهار، انزلی، آستاراخان ۱۴ روز زمان می‌برد که درحال فعال شدن است. که این هم برای روس‌ها مزیت خوبی است و هم برای ما درآمدزایی دارد.  

وی اضافه کرد: بنابراین بحث واگذاری دریای خزر و بنادر به هیچ وجه مطرح نیست و در خارج نیز این موج به راه افتاده و آنها بیشتر این موضوع را پیگیری می کردند. قطعا قرارداد عادلانه و به نفع کشورمان خواهد بود.

از مجادله آیت‌الله یزدی و آملی لاریجانی متاسفم

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اظهارات آیت الله محمد یزدی و پاسخ آیت الله آملی لاریجانی به وی گفت: من از این گونه مجادلات متاسف هستم؛ می‌خواهم اعلام کنم که ما قصدی برای ورود به مسائل مطرح شده نداریم.

وی افزود: این مجادلات نه مساله‌ای را حل می‌کند و نه به نفع جامعه است و نه دردی از درد مردم را در شرایط فعلی درمان می‌کند، بنابراین موضوعی که در ارتباط با رئیس‌جمهور بیان شده در چارچوب اختیارات نیست بلکه تنها می‌تواند به عنوان یک منتقد و نظر شخصی مطرح شود و نه بیش از این.

ربیعی گفت: من یقین دارم که نظرهیچ کدام از جامعه محترم مدرسین هم این بیانات نیست، فکر می‌کنم روحانیت از ارکان اصلی سرمایه اجتماعی ماست و هر گونه لطمه به جایگاه معنوی روحانیت و مرجعیت، چون با باورهای دینی مردم سروکار دارد، به زیان ثبات و پیشرفت جامعه و لطمه به سرمایه عظیم اجتماعی ماست.

سخنگوی دولت اظهار کرد: جایگاه روحانیت در میان مردم به رغم همه تبلیغات سوء بدخواهان، از اهمیت زیادی برخوردار است؛ به ویژه در شرایط کنونی که همه باید در کنار هم از بحران ها و سختی ها و کاستن از مشکلات و رنج مردم عبور کنیم، هرگونه مطلب و مجادله ای که این روند را خدشه‌دار کند به صلاح نیست.

وی افزود: طرح اینگونه مطالب در عرصه سپهر عمومی به صلاح نیست. بحث درباره اینکه چه کسی مرجع است یا نه، باید در حوزه‌های خاص خود مطرح شود. ما اینگونه بحث‌ها را به نفع جامعه نمی‌دانیم، دولت هم قصد ندارد به این حوزه ها ورود کند و پاسخ خاصی دهد؛ این نقد شخصی فرد بسیار محترم است و ما ورود نمی‌کنیم.

ظریف بزودی به پاریس می‌رود

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کانالی برای گفتگو باآمریکا باز هست یا خیر، گفت: تنها کانال ما سفارت سوییس است که این موضوع را اینجا رسما اعلام می‌کنیم.  

ربیعی با اشاره به تحریم وزیر امور خارجه گفت: آقای ظریف در چند روز آینده عازم پاریس هستند. قطعا این تحریم، تحریم خود آمریکا از گفتگو بوده است.

وی افزود: به طور روشن ما نقطه نظرمان را اعلام کردیم. باید تروریسم اقتصادی پایان بگیرد. بعد از پایان تروریسم در شرایط برابر تصمیم لازم را می‌گیریم. آنهایی که از روند مذاکره بیرون رفتند باید اعلام موضع کنند. موضع ما مشخص است، تروریسم اقتصادی را بردارید ما به شرایط گذشته برمی‌گردیم.  

تصور می‌کردند ایران سه ماهه فرو می‌پاشد

سخنگوی دولت با اشاره به انتشار اسنادی در این زمینه تصریح کرد:‌ تصور این بود که ایران سه ماهه فرو می‌پاشد و این موضوع را به اروپایی‌ها و کشورهای منطقه القا کرده بودند و برای اداره آینده ایران جلسه می‌گذاشتند.

ربیعی در خصوص تمرین وضعیت روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: علائم خوبی را در برخی از کشورهای منطقه می‌بینیم که آن به نفع منطقه و مردم می‌دانیم.

وی با بیان اینکه مردم منطقه نباید هزینه امنیت و انرژی ارزان دیگران را پرداخت کنند، اظهارداشت: به همان اندازه که آمریکا از براندازی در ایران ناامید شد، کشورهای منطقه به پایداری امنیت و دوستی های منطقه ای بیشتر توجه کردند.

سخنگوی دولت گفت: حساب امارات و عربستان از آمریکا جداست. ما در یک منطقه هستیم و به هر چارچوبی که کشورهای منطقه امنیت را تامین کنند، معتقدیم.

وی بیان کرد: ایران برای توافق‌های ۲ جانبه در زمینه مسائل گمرکی، تجاری و امنیتی با کشورهای منطقه آمادگی دارد. ایران خود را مسئول اصلی امنیت در خلیج فارس، دریای عمان و تنگه های اسراتژیک می‌داند.

ربیعی تصریح کرد: افزایش توافق‌های بین منطقه ای سود زیادی برای مردم منطقه خواهد داشت و هزینه‌ها را کمتر می‌کند.

دولت موافق تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری نیست

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص ارسال نامه دولت به شورای حل اختلاف قوا درباره قانون تشکیل وزارت میراث فرهنگی گفت: دولت موافق تشکیل وزارت خانه جدیدی نیست و نیاز به این کار نمی‌بیند. ما در لایحه تشکیل وزارت بازرگانی، ایجاد این وزارتخانه را برای مدیریت بازار نیاز دانستیم.

وی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی با چابکی بیشتر کار خود را انجام می‌دهد، گفت: تشکیل وزارتخانه مسائل مختلفی را در حوزه های مدیریتی ایجاد می‌کند، در حالی که اکنون سازمان بصورت چابک، کار خود را انجام می‌دهد.

ربیعی ادامه داد: آقای امیری معاون امور مجلس دولت، موضوع تشکیل وزارت میراث فرهنگی را پیگیری می کند. باید منتظر بمانیم که اصل موضوع چه خواهد شد.

سخنگوی دولت همچنین در خصوص رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز اظهار کرد: قطعا آقای مونسان فردی شایسته و لایق و از نظر دولت مدیر موفقی است. به رغم همه مشکلات ایجاد شده، ورود گردشگران خارجی نسبتا خوب بوده، گردشگری و بوم گردی کشور رونق گرفته و به عنوان منبع درآمدی برای روستاییان تبدیل شده است.

بنای دولت تشکیل بازار متشکل ارزی است

ربیعی در خصوص بازار متشکل ارزی گفت: آقای همتی در جلسه یکشنبه هفته قبل ستاد اقتصادی دولت، بحث بازار متشکل ارزی را مطرح کردند. این بازار مانند بازار بورس خواهد بود که صرافان و بانک‌ها در آن عضو هستند و دولت در آن دخالتی نخواهد داشت.

وی بیان کرد: این بازار به وسیله خود صنف شکل گرفته و هدایت می‌شود و به ما کمک می‌کند تا دوبی، کردستان عراق و هرات تاثیری بر وضعیت بازار ارز ایران نداشته باشند و وضعیت ارز متعادل شود.  

سخنگوی دولت افزود: وقتی این گزارش مطرح شد برخی از ابعاد آن نیازمند تامین بیشتر برخی زیرساخت‌ها است و اینکه آن بازار به مکانی برای جابجا کردن نرخ ارز تبدیل نشود. مقرر شد آقای همتی آرام آرام این مسئله را بررسی کند و زیرساخت‌ها فراهم شود.

وی با بیان اینکه بنای دولت تشکیل بازار متشکل ارزی است، تصریح کرد: ما فکر می‌کنیم تشکیل این بازار کمک کننده است. امسال هم ارز نیمایی را برای کالاها حفظ کردیم.

ربیعی ادامه داد: خیلی‌ها این نقد را به ما داشتند که چرا سخنگوی دولت این موضوع را مطرح کرده است چراکه بخش اعظم این پول اختصاص داده شده است.  

سخنگوی دولت درخصوص بررسی عملکرد وزارتخانه‌ها در حوزه ارز، تصریح کرد: ‌وزارت بهداشت و درمان، پنج شرکت متخلف را به ما معرفی کرده است. وزارت جهاد کشاورزی نیز به ویژه در بخش لاستیک این کار انجام داده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر ما امسال می‌خواستیم مابقی این ارز را به ارز نیمایی نزدیک کنیم زندگی مردم دچار مشکل می‌شد. به رغم انتقادهایی که وجود داشت ما سعی کردیم این فسادپذیری ارز را در هر وزارتخانه ای کاهش دهیم. علاوه بر این آقای همتی هم خودشان یک کمیته خاص در این زمینه تشکیل داده اند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار