کد خبر: ۸۰۷۴۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۳

در کنار آن هم قیمت رهن و اجاره کاهش یابد ولی این اتفاق نیفتاد. صاحبخانه‌ها و مشاوران املاک در اوج نقطه تورم بازار ایستاده‌اند و نبض بازار را در دست خود گرفته‌اند. مستاجران در این بازار با اندک سرمایه‌ای که دارند توان اجاره خانه‌های مورد نظر خود را ندارند. مسئولان و دولت باید فکری به حال این وضعیت در بازار مسکن کنند.

  • خانه هست، کرایه‌ها بالاست

یک مستاجر که حدود ۳ هفته است به دنبال خانه می‌گردد، می‌گوید: خانه وجود دارد اما کرایه‌ها به حدی بالاست که نمی‌توان به‌راحتی خانه پیدا کرد. «سیما حمیدی» می‌افزاید: حدود یک ماه است که صاحبخانه به دلیل تعمیرات جوابمان کرده است. اما نمی‌توانیم خانه مورد نظر خود را پیدا کنیم، کرایه‌ها چندبرابر شده است. اجاره یک واحد ۱۰۰ متری ۶۰ تا ۸۰ میلیون رهن و یک تا ۲ میلیون اجاره در مناطق متوسط‌نشین است که این مبالغ در مناطق دیگر در متراژ کمتری مانند ۸۰ متر جوابگوست. وی اضافه می‌کند: بیش از ۲۰ مشاور املاک رفته‌ایم، اما آنچه می‌خواهیم و در توان مالی‌مان است نمی‌توانیم پیدا کنیم.

  • بخشنامه‌ای ابلاغ نشده است

یکی از مشاوران املاک در فاز ۴ مهرشهر می‌گوید: ابتدای هر سال در بخشنامه‌ای از سوی اتحادیه مشاوران املاک مشخص می‌شود که در سال ۱۰‌تا ۱۵ درصد بر اجاره‌بها افزوده شود، اما امسال این اتفاق نیفتاد و بخشنامه ابلاغ نشد. «مهیار کوهین» می‌افزاید: امسال قیمت خرید و فروش و اجاره‌بها به دست مردم و مشاوران املاک تعیین شد. وی با بیان این‌که هیچ نظارتی بر مشاوران املاک صورت نمی‌گیرد، ادامه می‌دهد: صاحبخانه‌ها نیز با مشاوران املاکی که قیمت بیشتری به مستاجران می‌دهند کار می‌کنند. این اقدام باعث شده امسال اغلب مستاجران با قیمت‌های توافقی با صاحبخانه‌های خود در همان خانه ساکن باشند و نقل و انتقالی صورت ندهند.

این مشاور املاک می‌گوید: همکاران ما نیز با هم متحد نیستند تا صاحبخانه‌ها قیمت‌های اصولی را پیشنهاد بدهند، چراکه این مساله بر درصد کمیسیون آنها نیز تاثیر دارد. هر چه قیمت خانه‌ها بیشتر باشد درصد آنها نیز بیشتر است. به عنوان مثال اگر به صاحبخانه‌ای، قیمت خانه ۶۰ متری را در یک بنگاه ۵۰ میلیون تومان بگویند و در بنگاه دیگر ۷۰ میلیون تومان، حتما ترجیح می‌دهد قیمت بالاتر را قبول کند.

وی می‌گوید: قرار بود طرحی از سوی اداره دارایی اجرا شود که بر این اساس خانه‌های بالای ۱۵ سال ساخت از متری ۴ تا ۵/۴ میلیون تومان بیشتر نشود و دفاتر اسناد رسمی اجازه نقل و انتقال ندهند و خانه‌های نوساز نیز بیشتر از ۶ تا ۷ میلیون اجازه نقل و انتقال نداشته باشند که این طرح نیز اجرا و بخشنامه‌ای صادر نشد.

  • دستگاه‌های مسئول وارد شوند

یک کارشناس بازار مسکن می‌گوید: قیمت‌گذاری مسکن در خلأ نظارتی نهادهای مسئول در دست مردم است. «ابراهیم جمالی» می‌افزاید: بازار مسکن البرز رونق قابل قبولی ندارد و به سمت رکود در حال حرکت است. وی با بیان این‌که این وضعیت رکود به بازار اجاره مسکن نیز کشیده شده است، می‌گوید: بسیاری از مردم تمایل به تمدید خانه مورد اجاره خود دارند، چرا که با وضع موجود و افزایش اجاره‌بها و کمبود مسکن پیدا کردن مسکن جدید بسیار مشکل است.

وی با انتقاد از افزایش بی‌رویه قیمت مسکن و اجاره‌بها در البرز می‌گوید: قیمت مسکن و حتی اجاره‌بها در هیچ جای البرز کارشناسی و اصولی نیست و مردم با هر نرخی که می‌خواهند خانه‌های خود را اجاره می‌دهند. جمالی با بیان این‌که اتحادیه‌های املاک وظیفه قیمت‌گذاری ندارند و فقط در حوزه ثبت معاملات فعالیت می‌کنند، می‌گوید: مردم با مراجعه به مشاوران املاک هر قیمتی را که مدنظرشان باشد عنوان می‌کنند، در صورتی که مبلغ مورد نظر از قیمت واقعی و کارشناسی بسیار بالاتر است. وی با بیان این‌که طبق قانون، مشاوران املاک نمی‌توانند در این مورد دخالت کنند، می‌گوید: انتظار این است که مسئولان و دستگاه‌های مربوطه بر قیمت‌گذاری مسکن در البرز نظارت داشته باشند. این کارشناس می‌افزاید: متاسفانه و برخلاف قوانین، قیمت‌گذاری در حوزه مسکن به عهده مردم است که این خود موجب نابسامانی در بازار مسکن شده است.

جمالی با بیان این‌که این وضعیت موجب رکود کسب و کار مشاوران املاک شده است، می‌گوید: مشاوران املاک نمی‌توانند قیمت و مبلغ را به موجر و مالک تحمیل کنند و در خلأ نهادهای مسئول افزایش قیمت مسکن را شاهد هستیم. وی با بیان این‌که بیش از هزار مشاور املاک در البرز وجود دارد، ادامه می‌دهد: برخی از مشاوران املاک در حوزه ساخت‌وساز و مشارکت نیز وارد شده‌اند که این کار با کسب مجوز از سازمان‌های مربوطه و انجمن انبوه‌سازان البرز امکان‌پذیر است، در غیر این صورت با آنها برخورد خواهد شد.

  • کاهش ۳۰ درصدی قیمت‌ها

رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرج گفت: مردم برای خرید و فروش ملک عجله نکنند. «محمد قمی» از کاهش قیمت مسکن خبر داد و گفت: قیمت ملک نسبت به ۲ و ۳ ماه اخیر ۳۰ درصد کاهش داشته، اما قیمت رهن و اجاره تغییری نکرده است. وی در خصوص علت این کاهش قیمت گفت: علت این کاهش قیمت رکود موجود در بازار است که باعث شده قیمت خرید و فروش ملک کمی کاهش پیدا کند. قمی افزود: البته احتمالاً رهن و اجاره مسکن بعد از شهریور کاهش پیدا می‌کند، این روالی هرساله است که بعد از به اتمام رسیدن فصل جابه‌جایی مستاجران، شاهد کاهش جزئی قیمت در این بخش هستیم. رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرج در ادامه اظهار کرد: مردم برای خرید و فروش ملک عجله‌ای نداشته باشند و با صبر و حوصله و مشورت با افراد خبره به خرید و فروش اقدام کنند تا ضرر مالی نبینند. وی در خصوص قیمت‌گذاری منطقه‌ای برای مشخص شدن قیمت واقعی اجاره ملک گفت: این طرح هنوز در مجلس است و تصمیم قطعی برای آن گرفته نشده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار